Beste forumleden, graag wil ik jullie advies over het onderstaande.
Als instructeur EHBO heb ik onlangs een les avond georganiseerd met diverse casussen en portofoon gebruik.
Bij een van deze casussen lag een scooter op de grond waarvan de lamp nog brandde. De hulpverleners moesten tussen de scooter en een gebouw door (ongeveer 1,5 meter ruimte tussen scooter en gebouw) om bij het slachtoffer met een gebroken onderarm te komen. De casus (gebroken onderarm) was zeker niet te moeilijk voor onze mensen, maar ik had als puntje eigen veiligheid graag gezien dat de hulpverleners de scooter van het contact hadden gezet.
Dit werd door geen van de hulpverleners gedaan en dus besteedde ik er tijdens de evaluatie wat aandacht aan. Tijdens deze discussie kwam de vraag naar voren of het wel zo noodzakelijk was om dit te doen. Omdat ik niet uit de hoek van de brandweer kom en dat dus niet zeker weet (al lijkt het mij wel zinvol om te doen) heb ik bij een tweetal collega brandweerinstructeurs eens navraag gedaan. Ook hier was wat verdeeldheid. 1 x kreeg ik te horen dat het standaard protocol is om voertuigen van contact te halen, en de sleutel te verwijderen. 1 x kreeg ik te horen dat mijn punt redelijk overdreven is en er eigenlijk nauwelijks iets gebeuren kan als je de situatie praktisch bekijkt.
Graag hoor ik hoe jullie hier over denken, zodat ik tijdens een volgende les eventueel nog kort kan evalueren.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Theo.