Ik ben er nog eens even ingedoken, want ik vond het nogal een vaag verhaal. En wat blijkt, u heeft nogal creatief geciteerd uit de rijprocedure. U heeft één regeltje geciteerd uit het hoofdstuk "Afslaan". Kennelijk bent u even vergeten het eerste stukje van dit hoofdstuk te lezen, want hierin staat:
De bestuurder moet zich, naast de voorbereidende handelingen die nodig zijn om verantwoord te kunnen afslaan, houden aan de bijzondere verplichtingen die op kruispunten gelden. Deze verplichtingen zijn omschreven in het onderdeel “gedrag nabij en op kruispunten”.
In dit hoofdstuk "Gedrag nabij en op kruispunten" staat het volgende.
Plaats op de weg
Een kruispunt niet blokkeren.
Als voor een kruispunt moet worden gestopt, dan niet verder doorrijden dan de weg- of verkeerssituatie toelaat.
Het kruispunt pas oprijden wanneer:
- kan worden doorgereden, of het kruispunt zo spoedig mogelijk vrij kan worden gemaakt;
- opstellen tussen de kruisende verkeersstromen mogelijk is.
Wanneer het een met verkeerstekens geregeld kruispunt betreft, kan het in bepaalde situaties in verband met de doorstroming verstandig zijn om kortstondig op het kruispunt stil te staan.
Kortstondig stoppen op een kruisend fietspad of een voetgangersoversteekplaats is soms noodzakelijk om uitzicht te krijgen op de kruisende weg. Daarbij geen (brom-)fietsers en voetgangers hinderen.
Hieraan moet men zich dus altijd houden, en dit biedt, zoals art. 14 RVV ook aangeeft, tevens de mogelijkheid om bij een met verkeerstekens geregeld kruispunt (let op: verkeerstekens zijn zowel verkeerslichten als verkeersborden, dus voorrangsregeling!) van deze regel af te wijken. En dat staat dus precies in het hoofdstuk over "Afslaan".
Wordt bij het links afslaan in verband met tegemoetkomend verkeer gestopt, dan het kruispunt vrij houden. Daarbij de voorwielen van de auto zoveel mogelijk in de “rechtuit-stand” houden. De verplichting het kruispunt vrij te houden geldt niet, indien het verkeer ter plaatse geregeld wordt door verkeerslichten of wanneer het verkeer op de betreffende weg voorrang heeft ten opzichte van het dwarsverkeer.
In de rest van het hoofdstuk gaat het bovendien uitgebreid over waar een bestuurder zich wel of niet moet opstellen.
--
Kortom: ik weet niet hoe u de rijprocedure hebt gelezen (met een half oog?), maar alles klopt prima met het RVV.