Patiënt gerust stellen

Auteur Topic: Patiënt gerust stellen  (gelezen 3954 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Gepost op: 19 mei 2014, 13:40:15
Dag

Ik was deze uitzending aan het kijken over het MMT Team in Engeland: https://www.youtube.com/watch?v=YNWxNUf3PG0

Erg interessant overigens.

Alleen op ongeveer 11.00 min in de video, komt de arts bij een patiënt die van hoogte is gevallen. En hij stelt zich voor en zegt tegen de patiënt dat het wel goed zal komen met hem, maar dat hij alleen moet kijken wat er aan de hand is (vrij vertaald)

Dat vond ik `apart` om te horen.  Niet of het goed of slecht is, maar eerder omdat hij eigenlijk iets beloofd wat hij niet kan waar maken (mogelijk)

dus ik vroeg me eigenlijk af wat vinden jullie van die manier en wat zou de `beste` manier zijn om een patiënt gerust te stellen (klinisch of prehospitaal)

Mag je beloven dat het goed gaat komen, wanneer je dit niet met zekerheid (al) kan weten?

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2014, 14:28:40
Beloven dat alles goed gaat komen is wellicht wat voorbarig, het is natuurlijk wel van belang om de patiënt gerust te stellen. Ook als je zelf al weet dat het foute boel is, de patiënt is er niet mee geholpen als je dat uitgebreid kenbaar maakt. Je merkt toch vaak dat er allerlei witte pakken rond een patiënt lopen die kletsen over "afwijkingen" en allerlei termen die de patiënt zelf niet snapt.

Ik ben dan zelf wat meer van een korte uitleg over de situatie, in begrijpelijke taal, en de opmerking dat er geen reden tot paniek is, maar we nu wel snel door gaan werken en de patiënt het beter allemaal over zich heen kan laten komen.  ;)

helm

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2014, 14:51:26
"Wij gaan goed voor u zorgen." is een belofte die geruststellend en waar is.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2014, 20:34:01

En af en toe wat humor... want dan "kan het niet zo erg zijn".

En afwegen of je beloftes gaat maken die je potentieel toch niet waar kan maken. Bij een wondverzorging niet zeggen dat het geen pijn gaat doen, maar zeggen dat het pijn kàn doen, maar dat je je best gaat doen om zo weinig mogelijk pijn te doen.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2014, 22:42:51
Noooooooooit zomaar zeggen dat het wel goed komt. Nooit. Of je moet 110% overtuigd zijn.
heb ik slechte ervaringen mee. Familie kan echt bij je terug komen: "maar jij zei dat het wel goed zou komen!"
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2014, 01:00:08

Herkenbaar.. Al doende leert men...