GRIP 1 (schip met zand doormidden gebroken en gezonken) Maas - Lomm 06-05-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (schip met zand doormidden gebroken en gezonken) Maas - Lomm 06-05-2014  (gelezen 18483 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Hunter link=msg=1266644 date=1399840351
Tweede posting met dezelfde toonzetting. Ook al heeft de hele wereld het bij het verkeerde eind, op deze manier zal je boodschap natuurlijk nooit aankomen. Discussiëren doe je met argumenten, niet door de andere partij als een vlieg plat te slaan.

Zo'n toonzetting gebeurd regelmatig op het forum als leken zich gaan bezighouden met andermans vakgebied, wat ik zelf terecht vind.
Als een aantal dagen geleden je zoiets is overkomen en leken verkeerde uitspraken doen over de oorzaak, kun je je eenmaal niet gemakkelijk inhouden.

Citaat van: harlingen_1968 link=msg=1266629 date=1399839565
Ik ben de schippersvrouw van dit schip........................................als wij op het baggerschip of laad-ploton naast ons schip hadden kunnen stappen hadden we dat echt wel gedaan hoor !!!!!!!    We zijn niet voor onze lol over boord moeten springen.
Maar helaas was dat niet mogelijk..........................toen wij merkten dat het mis ging was het schip nog geen 5 minuten later onder water.........

Als iedereen geen verstand ervan heef hou dan aub jullie commentaar voor jullie...........

DAAR DOE JE MENSEN PIJN MEE ..................KWETSEND IS DAT !!!

We varen al ons leven lang en wisten verdomd goed wat we deden hoor.
En wat de oorzaak is ???????????????  
Dat moet nog uitgewezen worden.........................

Beste mensen ...............................Hou jullie commentaar voor je zolang er nog niets zeker is.
We hebben al genoeg ellende zonder jullie gewauwel !!!

Hallo en welkom op het forum. Het is natuurlijk roepen en speculeren wat de oorzaak is van elk incident. Bij een brand, een ongeval.. En zo ook bij dit incident. Hierbij spelen nieuwsberichten (en de correctheid hiervan) ook een grote rol.
Aangezien dit een forum is vol hulpverleners en geïnteresseerde in de hulpverlening, en aangezien een dergelijk incident (gelukkig) niet dagelijks voorkomt heb ik een aantal vragen.
Vragen over de werkzaamheden rond het schip, maar vooral vragen over de hulpverlening (inzet van brandweer & ambulancepersoneel).

Over het schip & werkzaamheden rond het schip:
- Hoe wordt een schip bij baggerwerkzaamheden beladen? Is het zandschip los van het baggerschip en wordt er met een kraan / band beladen?
- Hoe merkte jullie dat het schip aan het zinken was? Was er iets te horen, te voelen?
- Hoe handelde jullie toen jullie merkte dat het schip aan het zinken was? Direct van het schip af of zijn er nog andere stappen die jullie gedaan hebben?

Over de hulpverlening
- Hoelang duurde het voordat de hulpdiensten arriveerde?
- Wat zijn de eerste stappen die de brandweer heeft ondernomen?
- Waren er gewonde? Wat heeft de ambulancedienst kunnen betekenen?
- Zijn er nog andere diensten ter plaatse geweest (Rijkswaterstaat, waterschap)? En hoelang na het incident kwamen deze ter plaatse?
- Wat hebben de andere diensten ondernomen?

Misschien zou je een soort tijdschema kunnen maken over het incident, vinden een aantal personen op het forum wel interessant. Als je wilt natuurlijk!
Heb jij nog vragen over bepaalde termen gebruikt bij/tijdens de hulpverlening? Dan zijn er hier een hoop mensen van dat vakgebied die daar antwoord op kunnen geven.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
@Rens:

Aan de hand van bijgaand filmpje kun je een aardige indruk krijgen hoe het laden daar zoal gaat etc.

Het schip dat de auto heeft opgepikt, de Wilsia, was kennelijk daar ook aan het laden en bij dit schip ging het dus van achter naar voor gelet op de ligging. Maar dat hoeft niet bij ieder schip zo te gaan, het ene schip kan daar wat beter tegen dan het andere.
Dat is o.a. afhankelijk van voor wat type lading het schip is ontworpen en gebouwd waarbij bijvoorbeeld een schip voor het vervoer van (nat) zand, een beunschip een ander langsscheeps sterkte en stijfheid en indeling heeft dan schepen die voor andere ladingen zijn gebouwd. Daarbij komen de leeftijd van het schip en de voorkeuren van de schipper mbt de laad en los procedures.
Een schip wordt in de regel tijdens het laden langsscheeps verhaald langs het baggerwerktuig en meestal gelden via een stortgoot, het lossen gaat in de regel middels een grijperkraan.

N.B. Op 0.36 zie je een blauw bijbootje, vrachtschepen hebben in de regel een bijbootje dat in geval van nood binnen 5 minuten door een man te water moet kunnen worden gelaten.
 
Schipbreuk op Maas bij Lomm - 6 mei 2014

http://www.l1.nl/video/schipbreuk-op-maas-bij-lomm-6-mei-2014


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Tijdens mijn opleiding Civiele Techniek op de HTS werd er redelijk veel aandacht geschonken aan het transport van zand, grind en bagger per schip. Zowel de stabiliteit als de manier van beladen zijn uitgebreid aan bod geweest. Daarnaast werd er ook meer dan gemiddeld aan constructieleer gegeven.

Ik roep dus ook niet dat het achterstallig onderhoud is. Maar vraag wel of er wellicht verkeerd beladen is.

Feit is dat de constructie bezweken is, en dus de belasting op enig moment te groot was.
Mister Livingstone, I presume?


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Walker zegt een waar woord: de belasting is ergens te groot geworden.

En verder:het blijkt nog niet zo heel eenvoudig te liggen. Zelfs niet voor de professionele constructeurs.
In 2004 knikte een schip in de sluis van IJmuiden doormidden en zonk.
Het schip was nieuw, op haar derde reis en voor zandvervoer gebouwd.

Men leze:
www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/352/plooien-van-een-beunschip-5-juli-2004-middensluis-te-ijmuiden

Over het algemeen zal de schipper af moeten gaan op zijn ervaringen en zijn contacten met externe deskundigen (bv van zijn onderhoudswerf) om een inschatting te maken van de belasting van het schip. Iedereen in de sector zal willen weten hoe dit kon gebeuren om er lering uit te trekken.

Dat er geen persoonlijke ongelukken bij deze calamiteit zijn te betreuren, getuigd mijns insziens van het vakmanschap van de betrokken bemanningen.

En harlingen_1968: ik wens jullie alle sterkte de komende tijd


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: T4tinus link=msg=1267419 date=1400100618
Walker zegt een waar woord: de belasting is ergens te groot geworden.

En verder:het blijkt nog niet zo heel eenvoudig te liggen. Zelfs niet voor de professionele constructeurs.
In 2004 knikte een schip in de sluis van IJmuiden doormidden en zonk.
Het schip was nieuw, op haar derde reis en voor zandvervoer gebouwd.

Men leze:
www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/352/plooien-van-een-beunschip-5-juli-2004-middensluis-te-ijmuiden

Over het algemeen zal de schipper af moeten gaan op zijn ervaringen en zijn contacten met externe deskundigen (bv van zijn onderhoudswerf) om een inschatting te maken van de belasting van het schip. Iedereen in de sector zal willen weten hoe dit kon gebeuren om er lering uit te trekken.


Er zijn wel een paar verschillen tussen de No Limit 2004 en deze gebeurtenis.
De No Limit was het eerste langere schip dat werd ontworpen en gebouwd op basis van de toen gebruikelijke berekeningen voor kleinere schepen. Er is toendertijd onterecht "geextrapoleerd" en aan de hand van de No Limit zijn de wel juiste rekenmethoden etc. sinds die tijd toegepast.
De No Limit was van een voor die tijd nieuw ontwerp en splinternieuw, het onderhavige schip is al een aantal jaren in de vaart.
De No Limit ging plooien in de Middensluis, dus tijdens de overgang van zout naar zoet water hetgeen inhoudt een vergroting van de diepgang van het schip door het verschil in soortelijk gewicht van zout en zoet water.
Het onderhavige geval speelde zich af tijdens het laden van het schip.
De No Limit was geladen met nat zand, het onderhavige schip (hoogstwaarschijnlijk) met droger zand.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
In tegenstelling tot de eerdere verhalen in de pers lag de Fidic niet langszij het baggerwerktuig zand te laden maar had de Fidic een lading grind aan boord toen het plooien etc. begon.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Inderdaad, Thor, de No Limit was een nieuw schip waarvan de sterkte redelijk te voorspellen is.

Met een ouder schip als de Confid (1972) is dat lastiger, omdat het schip enerzijds aan slijtage onderhevig is en anderszijds door reparaties en verbouwingen versterkt zal zijn. Het schip moet ook steeds worden aangepast aan wettelijke eisen en aan de eisen van het gebruik. In de binnenvaart wordt dan gesproken van een goed doorgerepareerd schip.

Uiteindelijk zal de schipper af moeten gaan op de informatie van zijn onderhouds/reparatiewerf en andere informanten als hij beslist hoeveel en welke lading het schip kan dragen. En zijn eigen vakmanschap.

Wel opvallend dat niemand zich geroepen voelde om jouw "Fidic" te verbeteren.
Zou harlingen_1968 dan toch gelijk hebben in haar emotionele reactie?

De Confid is 14 mei in de middag gelicht, bleek inderdaad geplooid en is naar een werf in Nijmegen gebracht. Aldus de (internationale) binnenvaartmedia..