Precies. Het ligt eraan wat je onder "nut" verstaat, maar ik ben van mening dat als het echt zo zou zijn dat dienders in een bepaalde regio dit soort dingen doen, en er klachten binnenkomen daarover (of zelfs aangiftes misschien?), er pas wat aan gedaan kan worden. Zolang iedereen maar onder elkaar roept dat er bepaalde dingen gebeurd zijn, maar niemand durft dat in een officiële klacht neer te leggen, heeft niemand er wat aan. De vermeende slachtoffers niet, want die hebben het laten gebeuren, eventuele toekomstige slachtoffers niet, want daar zal het dan ook bij gebeuren, de mensen die dit alles hier of in de krant lezen niet, want die weten niet of het waar is en het korps zelf ook niet, want die hebben er geen klacht over gekregen! Op deze manier is het altijd heel moeilijk beoordelen of iets waar is of niet.
Een klacht (of meerdere klachten) wordt altijd serieus genomen en door leidinggevenden van het korps behandeld. De leiding zal de betrokken dienders horen en de slachtoffers zullen ook worden gehoord. De stelling dat klagers worden uitgelachen, is wat kort door de bocht denk ik. Misschien blijkt tijdens de klachtbehandeling in een face-to-face gesprek wel dat de dienders conform de instructie hebben gefouilleerd (dat mensen dat niet prettig vinden, kan ik begrijpen), waardoor het onbegrip wordt weggenomen. Of juist niet natuurlijk. Bovendien, als je niet tevreden bent met de klachtbehandeling, kun je altijd een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman.
Omdat ik niet weet of het waar is wat er is gezegd, heb ik toch wel moeite met de stelligheid waarmee je deze aantijgingen op internet zet. Natuurlijk ben je niet verplicht een klacht in te dienen, maar om nou zo'n stelling neer te zetten zonder onderbouwing.....
Als het waar is, is het een zeer kwalijke zaak en is een klacht/aangifte m.i. zeker op zijn plaats, zeker ook om herhaling te voorkomen.
Als het niet waar is, vind ik het niet goed om het zo zwart-wit (en zonder de dienders in kwestie daarover te hebben gehoord) op internet te zetten.