GRIP 2 Middelbrand (personenauto, vrachtwagen) Heinenoordtunnel A29 - Barendrecht 21-05-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Middelbrand (personenauto, vrachtwagen) Heinenoordtunnel A29 - Barendrecht 21-05-2014  (gelezen 55366 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Citaat van: Shire link=msg=1269463 date=1400694026
De rook wordt er "uitgedrukt" met de rijrichting mee naar het einde van de tunnel.
Men gaat er vanuit dat het verkeer dat voor het brandende object rijdt normaal de tunnel kan uitrijden.
Tussen tunnelingang en brandend object ontstaat een rookvrije vluchtweg en entree voor de hulpdiensten.
Op deze wijze wordt ook voorkomen dat voertuigen die tot stilstand komen achter het brandende object niet in brand raken.

Dit systeem wordt ook in de nieuwe metrotunnel tussen Rotterdam Centraal en Melanchtonweg gebruikt.
Maar als het nodig is, kunnen de ventilatoren ook 'tegenstrooms' blazen.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Citaat van: Shire link=msg=1269463 date=1400694026
De rook wordt er "uitgedrukt" met de rijrichting mee naar tunneluitgang.
Men gaat er vanuit dat het verkeer dat voor het brandende object rijdt normaal de tunneluitgang bereikt en ongeschonden de tunnel verlaat.
Tussen tunnelingang en brandend object ontstaat hierdoor een rookvrije vluchtweg en entree voor de hulpdiensten.
Op deze wijze wordt ook voorkomen dat voertuigen die tot stilstand komen achter het brandende object niet in brand raken.

Dit systeem wordt ook in de nieuwe metrotunnel tussen Rotterdam Centraal en Melanchtonweg gebruikt.
Niet alleen daar, ook alle spoortunnels zijn met dit systeem uitgerust.

Een ander spreekt nog over windkracht 10, dat is overdreven, de windkracht die deze ventilatoren opwekken is 4-5 beaufort. Maar omdat het in een tunnel is lijkt het veel meer. Was het ook meer dan had je niet meer je werk kunnen doen ;)
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1269184 date=1400672688
Middelbrand Heinenoordtunnel A29: Worden explosies gemeld, bus 174 richting Numansdorp van Arriva staat in de tunnel volgens de GPS
https://twitter.com/daankempeneers/status/469081028972523520
De geïnterviewde buschauffeur had het ook over ontploffingen.  Mogelijk de banden van personenauto en vrachtwagen die klapten.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: bart007 link=msg=1269470 date=1400695473
Mogelijk de banden van personenauto en vrachtwagen die klapten.


jens

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Ik volg jullie verslagen altijd vol nieuwsgierigheid en aandacht maar ik heb over dit incident een vraag waarvan ik eigenlijk wel verbaasd ben dat die nog niet gesteld is.

Als je de foto's van de personenauto ziet ben ik er verbaasd over dat de 2 inzittenden er zomaar uit zijn gekomen.
Heeft de brandweer hen bevrijdt of hebben omstanders dit gedaan? En wat zijn de medische klachten van de inzittenden?
Iemand die hier misschien iets meer informatie over heeft?

M.v.g.
Jens


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Waarom worden tunnels niet uitgevoerd met een soort sprinkler-systeem zodat elke brand meteen geblust wordt?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Een autobrand ga je niet uitkrijgen met sprinklers (van boven) aangezien het vaak de motor of het interieur is dat brand en dat is erg goed afgeschermd tegen water van buiten


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: jens link=msg=1269475 date=1400695900
Ik volg jullie verslagen altijd vol nieuwsgierigheid en aandacht maar ik heb over dit incident een vraag waarvan ik eigenlijk wel verbaasd ben dat die nog niet gesteld is.......
En wat zijn de medische klachten van de inzittenden?
Iemand die hier misschien iets meer informatie over heeft?

M.v.g.
Jens
Volgens mij werd er in een filmpje/interview gesproken over "naar ziekenhuis met brandwonden"
PS. inderdaad op reactie #85 vanaf 25 seconden, woordvoerster politie: "gewond en brandwonden"
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: devilfish link=msg=1269479 date=1400696005
Een autobrand ga je niet uitkrijgen met sprinklers (van boven) aangezien het vaak de motor of het interieur is dat brand en dat is erg goed afgeschermd tegen water van buiten

Dat idd niet, maar als je nu voldoende sprinklers hangt + sprinklers voor de ventilators. Dan krijg je toch een verlaging van de temperatuur en een vuuronvriendelijk milieu

Overigens bestaan er sprinklers die een vliegtuighangar onder een paar meter schuim kunnen zetten.


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Citaat van: Crepusculum link=msg=1269483 date=1400696186
...
Overigens bestaan er sprinklers die een vliegtuighangar onder een paar meter schuim kunnen zetten.

Behalve de kosten lijkt me dat niet heel gewenst voor eventuele slachtoffers die zich nog in de tunnel bevinden

Sprinklers kunnen inderdaad wel voor vertraging van het vuur zorgen maar hier zullen ook kosten en risico's tegen elkaar worden afgewogen