Waarom leidt politie als zij mankracht over hebben niet alvast veel auto's weg om vrijbaan te maken voor hulpdiensten?
Mankracht is ook boij de politie vaak een probleem.
Juist om dit probleem te ondervangen is de IM Aannemer in het leven geroepen wat bij mijn weten in dit geval de firma Wilchem is. Deze heeft standaard rondom Rotterdam drie complete ploegen met TMA en afzetbusjes paraat staan. Eén ervan staat op steunpunt Barendrecht. Mijn ervaring is dat in deze hectiek er nog niet snel genoeg wordt geschakeld naar de IM aannemer die veel werk van Politie en RWS uit handen kan nemen op dat moment.
Kerende auto's=chaos en daar zitten de hulpdiensten niet op te wachten. Laat die auto's maar mooi in een rijtje staan totdat je het volgende zeker weet:
Enige dat ik weet uit mijn ervaring uit de KMar, Ambulance, Berging en IM aanneming is dat je hierdoor juist agressiviteit laat ontstaan, iets wat je beter kunt voorkomen. Ook gevaarlijkere situatie's creëert doordat mensen een weg gaan zoeken, denk maar aan achteruitrijden over de vluchtstrook of toch gokken op de rode kruizen.
Natuurlijk moet de eerste aandacht uitgaan naar het helpen van slachtoffers, maar het is niet de bedoeling dat je hierbij slachtoffers creëert.
De beste oplossing voor iedereen is het verkeer versneld afvoeren zodat de weg vrij is voor de hulpdiensten. Dit alles hoeft vanaf de tunnel nog geen half uur te kosten wanneer de IM aannemer is ingeschakeld en samen met RWS dit onder zijn hoede neemt. Vaak is dit ook 1 van de discussiepunten bij een tunnel oefening. De afzetting staat dan vaak al en niemand neemt aandacht over hoe je sneller het verkeer afvoert teneinde chaos te voorkomen.