GRIP 2 Middelbrand (personenauto, vrachtwagen) Heinenoordtunnel A29 - Barendrecht 21-05-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Middelbrand (personenauto, vrachtwagen) Heinenoordtunnel A29 - Barendrecht 21-05-2014  (gelezen 57609 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Citaat van: JJ75 link=msg=1269210 date=1400674601
Waarom wordt bij een vliegtuigbrand op Eelde meteen grip gegeven en bij een tunnelbrand niet?

Omdat daar vooraf vastgelegde protocollen voor zijn waarin dat vastgelegd is.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: JJ75 link=msg=1269210 date=1400674601
Waarom wordt bij een vliegtuigbrand op Eelde meteen grip gegeven en bij een tunnelbrand niet?
Kwestie van procedure. Bij vliegtuigongevallen heeft men een procedure die zegt dat er opgeschaald moet worden naar een bepaald niveau.
Deze brand is in principe een gewone voertuigbrand of een soort van kelderbrand, niet veel meer dan dat. Er staat wel vaker een vrachtwagen in brand en de risico's zijn klein. In dit geval heb je alleen wel wat verkeersproblemen en mogelijk schade aan tunnel en weg, en de inzet is gewoon een stukje lastiger.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: GLZ link=msg=1269213 date=1400674875
Kwestie van procedure. Bij vliegtuigongevallen heeft men een procedure die zegt dat er opgeschaald moet worden naar een bepaald niveau.
Deze brand is in principe een gewone voertuigbrand of een soort van kelderbrand, niet veel meer dan dat. Er staat wel vaker een vrachtwagen in brand en de risico's zijn klein. In dit geval heb je alleen wel wat verkeersproblemen en mogelijk schade aan tunnel en weg, en de inzet is gewoon een stukje lastiger.
Volgens mij zijn er meerdere zeer dodelijke tunnelbranden geweest. Bijvoorbeeld achteropkomers die in de auto blijven zitten.


Marc M

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
p2kflex
14:25:08 21-05-14GROUP-1PRIO 1 MD401 Heinenoordtunnel Heinenoordtunnel Barendrecht Brand Wegvervoer (RUIT) (Middel brand) (GRIP: 2) Vak: 4890813
GRIP 21400402BRW Rotterdam-Rijnmond (Rijnmond Zuid) (MD 40.1)
GRIP 21400999BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode)


Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Heinenoordtunnel vol rook na ongeluk: meerdere gewonden
© Herman de Jongh
In de Heinenoordtunnel op de A29 staat een vrachtwagen in brand. Er zijn volgens de veiligheidsregio meerdere gewonden. De hele tunnel, die in beide richtingen afgesloten is, staat volgens de brandweer vol met rook.

De brandweer heeft door de rookontwikkeling volgens RTV Rijnmond nog geen goed beeld van de situatie. Het is ook niet duidelijk of er automobilisten vast staan in de tunnel. De hulpdiensten zijn uitgerukt.

Het ongeluk gebeurde in de tunnelbuis richting Rotterdam. De Heinenoordtunnel verbindt Barendrecht met Oud-Beijerland.

Bron :RTL Nieuws


Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Citaat van: NikonDirk link=msg=1269206 date=1400674192
De Kiltunnel is ivm. het ongeval tolvrij.

Was een goede verdienste voor ze geweest anders...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Citaat van: thetwin84 link=msg=1269219 date=1400675400
Was een goede verdienste voor ze geweest anders...

de Kiltunnel word bij problemen met de Heinenoordtunnel altijd tolvrij gemaakt.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: thetwin84 link=msg=1269219 date=1400675400
Was een goede verdienste voor ze geweest anders...
Plus het hele eiland vast.


Folkert

  • Student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
Citaat van: GLZ link=msg=1269213 date=1400674875
Kwestie van procedure. Bij vliegtuigongevallen heeft men een procedure die zegt dat er opgeschaald moet worden naar een bepaald niveau.
Deze brand is in principe een gewone voertuigbrand of een soort van kelderbrand, niet veel meer dan dat. Er staat wel vaker een vrachtwagen in brand en de risico's zijn klein. In dit geval heb je alleen wel wat verkeersproblemen en mogelijk schade aan tunnel en weg, en de inzet is gewoon een stukje lastiger.
Inzetten bij een tunnelbrand zijn verre van 'day to day business'. Het verleden (bijvoorbeeld mont blanc tunnel) heeft dat helaas bewezen. Heeft er onder meer toe geleid dat in een aantal (alpen) landen specialistische tunnelbrand eenheden zijn opgericht.

De suggestie van een directe opschaling is in dat licht echt zo gek niet.  98uiye