Standaard kleding Rode Kruis

Auteur Topic: Standaard kleding Rode Kruis  (gelezen 47164 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #70 Gepost op: 14 juni 2014, 19:58:44
Citaat van: RemRoof link=msg=1276834 date=1402768568
Men krijgt bij die afdeling "standaard een pakket" dat is iets anders dan een "standaard pakket" ofwel "gestandaardiseerd pakket". Dus het standaard pakket kan per afdeling een andere standaard zijn. Zoals eerder gezegd is er geen landelijke standaard.  :D ;)

Okee, schiet lekker op dus.... Terwijl we uniform moeten ogen naar buiten toe.... Iedereen loopt in iets andere kleding....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #71 Gepost op: 14 juni 2014, 20:02:53
Hij zegt standaard een pakket, jij maakt er een standaardpakket van, dat zijn echter 2 verschillende dingen.  ( edit: remroof was me voor!)
Iedereen heeft als het goed is dezelfde kleren van Moderna, maar je mag zelf bepalen of je het aantrekt, de algemene uitstraling is echter wel uniform.

Ik ben het overigens met je eens dat het moeten betalen voor een uniformstuk, maar hier ga je echt geen info vinden waarmee je de afdeling kunt overtuigen van je gelijk, anders dan dat moeten betalen duidelijk geen optie is en het elders wel geregeld is.
Stuur een mail naar het bestuur van je afdeling met je (jullie als je een groep bijeen hebt die er hetzelfde tegenaankijken) waarin jullie aangeven waarom je een vest/trui nodig hebt (zonder ervoor te betalen) en wat er gebeurt als jullie geen vest/trui hebben ( bv. geen dienst draaien onder de 12 graden of het dragen van niet uniformkleding onder je polo/jas).

Landelijk is er geen eis dat elke vrijwilliger een trui/vest krijgt (uberhaupt een uniform) en dus kunnen we je dat ook niet vertellen. Ga het gesprek aan met je bestuur en geef duidelijk aan wat een bepaalde situatie betekent, dat is het enige wat je kunt doen. Mocht je er met het afdelingsbestuur niet uitkomen ga dan naar de vrijwilligersmanager van het District  Midden en Noord Limburg of naar de Coordinator Noodhulp.
Maak als groep het probleem duidelijk.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #72 Gepost op: 14 juni 2014, 20:06:09
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1276830 date=1402768137

Jij zegt een standaard pakket: weet jij er of er hier iets landelijk is vastgelegd en zo ja, waar te vinden? Want wij krijgen broek, polo, parka, pet en sommige hebben nog een trui maar nieuwe moeten een vest kopen. Ook betalen wij er niks voor en inderdaad diezelfde afspraak die jij zegt.

Hoe vaak wil je nog horen dat er geen landelijke standaard is die je zou moeten krijgen van je afdeling? Er is standaard kleding, in de huisstijl, maar afdelingen kiezen zelf wat ze bestellen, hoeveel en hoe ze dat verdelen onder hun vrijwilligers. Anders kunnen we het niet voor je maken hier op het forum.

Ik begrijp dat het erg vervelend is dat je geen trui van je afdeling krijgt, ben het helemaal met je eens dat de afdeling je hier geen geld voor mag vragen. Maar er is landelijk geen standaard pakket en je afdeling is niet verplicht je een trui te geven. Je zult dit zelf met je afdeling moeten oplossen, maar wellicht dat het district je daar mee kan helpen. Ze kunnen je niet helpen met een lijst verplichte kleding, want die lijst bestaat niet, ze kunnen wellicht wel voor je met je afdeling in gesprek gaan over de kwestie.

En voor de rest wil ik je nog mee geven: Denk een beetje pragmatisch. Heb je geen trui, prima doe je gewoon een andere trui aan, je hebt er toch je jas overheen aan en je bent nog steeds goed herkenbaar als rode kruiser. Niemand ziet wat je er onder aan hebt. Natuurlijk zullen er mensen opmerkingen maken dat je niet de goede trui aan hebt als je even je jas uit doet. Maar er is nog nooit iemand dood gegaan van een beetje commentaar krijgen. Je kunt dan ook heel mooi en rustig als antwoord geven: " Ik krijg geen trui van de afdeling, zonder trui is het te koud, niemand ziet dat het een andere trui is want ik heb mijn jas er overheen aan."  Daarna houdt je gewoon wijselijk je mond. Ze sturen je echt niet naar huis want het is niet alsof het rode kruis zo ruim in de vrijwilligers zit.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #73 Gepost op: 14 juni 2014, 20:12:14
Citaat van: Golly link=msg=1276841 date=1402768973
Hij zegt standaard een pakket, jij maakt er een standaardpakket van, dat zijn echter 2 verschillende dingen.  ( edit: remroof was me voor!)
Iedereen heeft als het goed is dezelfde kleren van Moderna, maar je mag zelf bepalen of je het aantrekt, de algemene uitstraling is echter wel uniform.

Ik ben het overigens met je eens dat het moeten betalen voor een uniformstuk, maar hier ga je echt geen info vinden waarmee je de afdeling kunt overtuigen van je gelijk, anders dan dat moeten betalen duidelijk geen optie is en het elders wel geregeld is.
Stuur een mail naar het bestuur van je afdeling met je (jullie als je een groep bijeen hebt die er hetzelfde tegenaankijken) waarin jullie aangeven waarom je een vest/trui nodig hebt (zonder ervoor te betalen) en wat er gebeurt als jullie geen vest/trui hebben ( bv. geen dienst draaien onder de 12 graden of het dragen van niet uniformkleding onder je polo/jas).

Landelijk is er geen eis dat elke vrijwilliger een trui/vest krijgt (uberhaupt een uniform) en dus kunnen we je dat ook niet vertellen. Ga het gesprek aan met je bestuur en geef duidelijk aan wat een bepaalde situatie betekent, dat is het enige wat je kunt doen. Mocht je er met het afdelingsbestuur niet uitkomen ga dan naar de vrijwilligersmanager van het District  Midden en Noord Limburg of naar de Coordinator Noodhulp.
Maak als groep het probleem duidelijk.



Dankjewel! Duidelijk antwoord, we krijgen per 1 augustus nieuw bestuur dus daar gaan we dit opnieuw neerleggen gewoon, kijken wat zij doen. En daarnaast zijn wij bezig met over te gaan op kleding van Resquewear.

Binnen 1 afdeling is het redelijk uniform ja maar bedoelde van wij draaien meerdere inzetten ook samen met andere afdelingen (wij helpen hun, zij ons) en dan zie je wel veel verschillend rondlopen, en al helemaal als de verbindingsdienst erbij is. Maar hopelijk gaat hier ook nog eens wat komen voor in de toekomst....

Ik heb nu in ieder geval antwoord op mijn vraag: Er is geen landelijke standaard aan kledingseisen voor een vrijwilliger en elke afdeling bepaald zelf hoe/wat.

Citaat van: ir. Auditor link=msg=1276844 date=1402769169
En voor de rest wil ik je nog mee geven: Denk een beetje pragmatisch. Heb je geen trui, prima doe je gewoon een andere trui aan, je hebt er toch je jas overheen aan en je bent nog steeds goed herkenbaar als rode kruiser. Niemand ziet wat je er onder aan hebt. Natuurlijk zullen er mensen opmerkingen maken dat je niet de goede trui aan hebt als je even je jas uit doet. Maar er is nog nooit iemand dood gegaan van een beetje commentaar krijgen. Je kunt dan ook heel mooi en rustig als antwoord geven: " Ik krijg geen trui van de afdeling, zonder trui is het te koud, niemand ziet dat het een andere trui is want ik heb mijn jas er overheen aan."  Daarna houdt je gewoon wijselijk je mond. Ze sturen je echt niet naar huis want het is niet alsof het rode kruis zo ruim in de vrijwilligers zit.

Er is door het huidige bestuur letterlijk gezegd tegen een vrijwilliger die het bestuur aansprak over een trui/vest: "Dan ga je toch naar een andere afdeling als je het daar beter kan krijgen dan hier."

Die van ze zijn me dus liever kwijt dan rijk en diegene zit heel erg nog te twijfelen over zijn vrijwilligerswerk bij RK.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #74 Gepost op: 14 juni 2014, 20:26:24
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1276847 date=1402769534


Dankjewel! Duidelijk antwoord, we krijgen per 1 augustus nieuw bestuur dus daar gaan we dit opnieuw neerleggen gewoon, kijken wat zij doen. En daarnaast zijn wij bezig met over te gaan op kleding van Resquewear.

Binnen 1 afdeling is het redelijk uniform ja maar bedoelde van wij draaien meerdere inzetten ook samen met andere afdelingen (wij helpen hun, zij ons) en dan zie je wel veel verschillend rondlopen, en al helemaal als de verbindingsdienst erbij is. Maar hopelijk gaat hier ook nog eens wat komen voor in de toekomst....

Ik heb nu in ieder geval antwoord op mijn vraag: Er is geen landelijke standaard aan kledingseisen voor een vrijwilliger en elke afdeling bepaald zelf hoe/wat.

Er is door het huidige bestuur letterlijk gezegd tegen een vrijwilliger die het bestuur aansprak over een trui/vest: "Dan ga je toch naar een andere afdeling als je het daar beter kan krijgen dan hier."

Die van ze zijn me dus liever kwijt dan rijk en diegene zit heel erg nog te twijfelen over zijn vrijwilligerswerk bij RK.

Waarom zou het een probleem zijn als mensen er niet exact het zelfde bij lopen van verschillende afdelingen? Het gaat er toch om dat je herkenbaar bent. Zelfs als je exact de zelfde kledingpakketten hebt zit er nog verschil in, al is het maar omdat 1 persoon zijn trui aan doet en de andere een bodywarmer.... maakt toch ook niks uit. Je hoeft overigens niet te verwachten dat het meer uniform gaat worden als jullie zelf overstappen op een andere leverancier. (niet dat dat iets uitmaakt)

Overigens vind ik 1 ding wel heel logisch van je afdeling. Als ze kennelijk willen overstappen naar een andere leverancier dan begrijp ik dat ze nu geen truien meer gaan bestellen bij de oude en dat als je ze om een trui vraagt ze zeggen dat je die niet meer krijgt (of maar zelf moet betalen). Dan is het dus even afwachten wat ze bij de nieuwe gaan bestellen.

Verder ben ik wel van mening (iets wat sarcastisch), als je jezelf nooit afvraagt of vrijwilligerswerk bij het RK nog wel wat voor je is dan doe je het niet genoeg. Het is een heel mooie diverse organisatie met mensen van allerlei pluimages. Natuurlijk botst dat wel eens, zeker als je de communicatieve vaardigheden (het ontbreken daarvan) van sommige bestuursleden of coördinatoren mee neemt. Dat hoort bij onderdeel zijn van zo een grote vrijwilligers organisatie en dat soort situaties oplossen is voor alle betrokken partijen erg nuttig en leerzaam.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #75 Gepost op: 14 juni 2014, 21:25:46
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1276851 date=1402770384
..

Verder ben ik wel van mening (iets wat sarcastisch), als je jezelf nooit afvraagt of vrijwilligerswerk bij het RK nog wel wat voor je is dan doe je het niet genoeg. Het is een heel mooie diverse organisatie met mensen van allerlei pluimages. Natuurlijk botst dat wel eens, zeker als je de communicatieve vaardigheden (het ontbreken daarvan) van sommige bestuursleden of coördinatoren mee neemt. Dat hoort bij onderdeel zijn van zo een grote vrijwilligers organisatie en dat soort situaties oplossen is voor alle betrokken partijen erg nuttig en leerzaam.

Hoe lang ben je al vrijwilliger... ;) Ik mopper regelmatig maar blijkbaar is er bij mij ook iets dat mij na 23 jaar nog steeds bindt aan de organisatie. Alhoewel ik mij soms echt afvraag wat ik er bij te zoeken heb, te vaak dezelfde zaken voorbij zien komen (ben ik toch zo'n mopperende oudere medewerker) ;D
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #76 Gepost op: 14 juni 2014, 21:37:58
Citaat van: RemRoof link=msg=1276862 date=1402773946
Hoe lang ben je al vrijwilliger... ;) Ik mopper regelmatig maar blijkbaar is er bij mij ook iets dat mij na 23 jaar nog steeds bindt aan de organisatie. Alhoewel ik mij soms echt afvraag wat ik er bij te zoeken heb, te vaak dezelfde zaken voorbij zien komen (ben ik toch zo'n mopperende oudere medewerker) ;D

Nog geen 23 jaar ;-) maar voor de rest ben ik het helemaal met je eens hoor. Er blijft iets enorm aantrekken aan de organisatie, ondanks de kleine ongemakjes die van tijd tot tijd langs komen.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #77 Gepost op: 26 februari 2015, 17:01:59
https://pbs.twimg.com/media/B-yEK4uUIAAegIr.jpg

Dit zou de schets zijn voor het nieuwe werkpak van het Nederlandse rode kruis.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #78 Gepost op: 26 februari 2015, 18:00:42
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1333524 date=1424966519
https://pbs.twimg.com/media/B-yEK4uUIAAegIr.jpg

Dit zou de schets zijn voor het nieuwe werkpak van het Nederlandse rode kruis.

Toch bijzonder aangezien de enquêtes net verstuurd zijn, kortom dit lijkt mij vooral weer voer voor het geruchtencircuit. Ik wacht vooral het officiële traject af. Overigens ziet de schets er leuk uit, met dien verstande dat het wel wat weg heeft van de kleding van RBN.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #79 Gepost op: 26 februari 2015, 18:03:20
Er zijn enkele ontwerpen gemaakt door vrijwilligers die de ideeën die rondgaan bij de vrijwilligers hadden opgepikt. Deze zijn te vinden op Yammer, net als de post van Red Cross Medic. Dit zijn geenszins officiële ontwerpen van het projectteam nieuwe werkkleding, maar zijn gewoon hersenspinsels van vrijwilligers!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis