Zwijgplicht voor evenementenhulpverlener

Auteur Topic: Zwijgplicht voor evenementenhulpverlener  (gelezen 10265 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

• Gast
Gepost op: 22 mei 2014, 08:46:19
afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=84408
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1269628 date=1400738160
Natuurlijk is het in veel gevallen illegaal, maar je bent er om eerstehulp te verlenen en mensen moeten weten dat ze als ze hulp nodig hebben bij jou terecht kunnen voor hulp zonder bang te moeten zijn dat jij aan de beveiliging of politie gaat melden wat ze gebruikt hebben. Dat vertrouwen zorgt er voor dat ze wellicht eerlijk willen vertellen wat ze gebruikt hebben wanneer die info nodig is voor de behandeling en voorkomt dat mensen uit angst voor sancties geen hulp inroepen als een van hun vrienden ineens instort als gevolg van drugs/alcohol gebruik.

Een ehbo-er heeft geen zwijgplicht, die mag zeggen wat hij wil en tegen wie hij wil.

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2014, 08:54:48
Als EHBO'er heb je inderdaad geen zwijgplicht, maar ik vraag me af of je een wenselijke situatie creëert als EHBO'ers 'gaan klikken' over drugsgebruik. Ik denk dat mensen dat de EHBO (en andere zorg) gaan mijden, zodra het mis gaat.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2014, 09:13:18
Citaat van: René van der Helm link=msg=1269633 date=1400741179
Een ehbo-er heeft geen zwijgplicht, die mag zeggen wat hij wil en tegen wie hij wil.

Ik beweer dat ook nergens. Daarnaast is het feit dat je alles mag zeggen niet het zelfde als dat je dat ook moet willen of verstandig is.

Plus je opdrachtgever kan je wel degelijk een geheimhoudingsplicht opleggen. Het Rode Kruis doet dat via de grondbeginselen. Zodra je het rodekruis pak aan doet geef je aan je daar akkoord mee te gaan.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2014, 11:20:33
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1269644 date=1400742798
Ik beweer dat ook nergens. Daarnaast is het feit dat je alles mag zeggen niet het zelfde als dat je dat ook moet willen of verstandig is.

Plus je opdrachtgever kan je wel degelijk een geheimhoudingsplicht opleggen. Het Rode Kruis doet dat via de grondbeginselen. Zodra je het rodekruis pak aan doet geef je aan je daar akkoord mee te gaan.
Kan een werkgever wel verbieden om illegale zaken te melden? Maakt een werkgever zich dan niet medeplichtig? Hoe zit het met aansprakelijkheid als duidelijk is dat legale patronen voor illegaal gebruik worden verkocht en je treed als organisatie niet op?

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2014, 11:29:36
Daar heb je wel een punt volgens mij. Ze kunnen het je waarschijnlijk niet verbieden illegale dingen te melden. Maar dat sluit niet uit dat ze je toch verplichten privacy van je slachtoffers te bewaren. Interessante discussie :-)

Maar volgens mij ben je ook niet wettelijk verplicht om het wel te melden toch?

Ik blijf echter bij mijn punt dat je je werk als hulpverlener niet makkelijker maakt als slachtoffers je zien als "verklikker" of je juridisch nu gelijk hebt of niet. Dat vind ik ook iets minder belangrijk. Je bent er om te helpen en doet dat zo goed mogelijk naar eer en geweten. Natuurlijk wil ik ook dat dealers aangepakt worden. Maar dat horen de politie en beveiliging te doen. Als je dat graag zelf ook doet moet je voor 1 van die functies solliciteren.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2014, 11:58:15
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1269644 date=1400742798
Val je als ehboér voor het rode kruis onder het medisch beroepsgeheim? Zo niet dan ben je gewoon "verplicht" een verklaring af te leggen als getuige als de politie daar om vraagt. Dan kan de organisatie je wel een geheimhoudingsplicht opleggen, maar die staat niet boven de wetgeving. Val je wel onder het beroepsgeheim dan hoef je natuurlijk niet mee te werken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2014, 12:01:31
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1269690 date=1400752548
verstandige keuze, doe het wel onder 4 ogen.

Zeker, gewoon als ik weer terugkom op de post waar mijn inzetleider is, zeker niet over porto o.i.d.

Citaat van: Red link=msg=1269691 date=1400752695
Val je als ehboér voor het rode kruis onder het medisch beroepsgeheim? Zo niet dan ben je gewoon "verplicht" een verklaring af te leggen als getuige als de politie daar om vraagt. Dan kan de organisatie je wel een geheimhoudingsplicht opleggen, maar die staat niet boven de wetgeving. Val je wel onder het beroepsgeheim dan hoef je natuurlijk niet mee te werken.

Rode kruis heeft geen medisch beroepsgeheim, maar wel houden wij aan onze 7 grondbeginselen. Zo zullen wij ook geen informatie van een slachtoffer aan politie doorgeven (ook niet naar pers of iets dergelijks). Wij kunnen ons hierop beroepen wanneer nodig om onze onafhankelijkheid te waarborgen en privacy van het slachtoffer.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2014, 12:06:49
Citaat van: Red link=msg=1269691 date=1400752695

We hebben geen medisch beroepsgeheim maar inderdaad wel onze grondbeginsels. Daarnaast ging de discussie niet over of je iets mocht vertellen aan de politie als ze hier om vragen maar ging het er om of je zelf als ehbo'er op de politie afstapt om iets te melden. Daarnaast durf ik het aan om in die situatie de betreffende agent te verzoeken om zijn vraag om een verklaring bij mijn leidinggevende neer te leggen en ga ik geen verklaringen tegen welke instantie dan ook afleggen zonder overleg.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2014, 12:08:40
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1269694 date=1400753209
We hebben geen medisch beroepsgeheim maar inderdaad wel onze grondbeginsels. Daarnaast ging de discussie niet over of je iets mocht vertellen aan de politie als ze hier om vragen maar ging het er om of je zelf als ehbo'er op de politie afstapt om iets te melden. Daarnaast durf ik het aan om in die situatie de betreffende agent te verzoeken om zijn vraag om een verklaring bij mijn leidinggevende neer te leggen en ga ik geen verklaringen tegen welke instantie dan ook afleggen zonder overleg.

Ik ook niet, en daarbij laat ik zoiets over aan de politie te melden over aan mijn inzetleider, die heeft beter overzicht en is vaak beter bekend bij de andere hulpdiensten, zeker met de grote evenementen zien die elkaar al bij de schouw van het terrein.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2014, 12:09:35
Moet je als EHBO'er niet altijd binnen de organisatie melding maken van gevaarlijke/risicovolle situaties, die geen bewust onderdeel zijn van het evenement, als je die hebt waargenomen? Hiermee kan de organisatie bijsturen. Dmv handhaving of extra voorbereiding zodat bijvoorbeeld collega EHBO'ers er ook van weten ivm mogelijke hulpverlening.