Zwijgplicht voor evenementenhulpverlener

Auteur Topic: Zwijgplicht voor evenementenhulpverlener  (gelezen 10270 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2014, 12:09:51
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1269694 date=1400753209
Daarnaast ging de discussie niet over of je iets mocht vertellen aan de politie als ze hier om vragen maar ging het er om of je zelf als ehbo'er op de politie afstapt om iets te melden.
Klopt, maar ik vind mijn vraagstelling toch ook wel interessant. Dus bij deze toch stiekem nogmaals de vraag.  ;)

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1269693 date=1400752891
Rode kruis heeft geen medisch beroepsgeheim, maar wel houden wij aan onze 7 grondbeginselen. Zo zullen wij ook geen informatie van een slachtoffer aan politie doorgeven (ook niet naar pers of iets dergelijks). Wij kunnen ons hierop beroepen wanneer nodig om onze onafhankelijkheid te waarborgen en privacy van het slachtoffer.
Die grondbeginselen van de organisatie zijn leuk en aardig, maar ik vermoed dat deze ondergeschikt zijn aan de Nederlandse wetgeving.

Jezelf beroepen op deze grondbeginselen is vermoedelijk geen wettelijke rechtsgeldige uitzonderingsgrond om onder het afleggen van een getuigeverklaring uit te komen... of heeft iemand jurisprudentie waaruit het tegendeel blijkt?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2014, 12:12:18
Citaat van: Red link=msg=1269697 date=1400753391
Klopt, maar ik vind mijn vraagstelling toch ook wel interessant. Dus bij deze toch stiekem nogmaals de vraag.  ;)
Die grondbeginselen van de organisatie zijn leuk en aardig, maar ik vermoed dat deze ondergeschikt zijn aan de Nederlandse wetgeving.

Jezelf beroepen op deze grondbeginselen is vermoedelijk geen wettelijke rechtsgeldige uitzonderingsgrond om onder het afleggen van een getuigeverklaring uit te komen... of heeft iemand jurisprudentie waaruit het tegendeel blijkt?

Ik heb al eens gehad op evenement waar we ambu aanrijden was voor s.o. en politie kwam ook aan en wilde "even" gegevens van ons slachtoffer noteren omdat deze minderjarig was met alcohol, dit hebben we netjes geweigerd, met uitleg waarom we dit niet aan hun wilde geven en dankzij de uitleg begrepen ze het en was het goed en ze zijn weer gegaan.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 22 mei 2014, 12:16:53
Tja, daarintegen ben ik weleens naar een evenement gestuurd omdat er iemand iets te veel GHB had gesnoept, en vervolgens kregen we gewoon de voorraad GHB en de personalia van het slachtoffer/verdachte mee. (overigens niet aangehouden omdat hij helemaal van de wereld was)

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #13 Gepost op: 22 mei 2014, 12:17:57
Er is natuurlijk wel internationale wetgeving die het rode kruis beschermd. Geen idee hoe dat hierop van toepassing is.

Gevaarlijke situaties melden op het evenement vind ik vanzelfsprekend, maar melden wat mensen gebruikt hebben hoort daar volgens mij niet bij.

@red: Zoals ik zei, ik zou je doorverwijzen naar mijn leidinggevende en zelf overleggen met mijn leiding gevende voor ik een verklaring afleg. Als zij besluiten dat we iets verklaarden prima dan doe ik dat. Kiezen zij er voor dat niet te doen dan doe ik dat niet en ga ik er van uit dat zij zorgen dat ik daar juridisch in bijgestaan wordt als dat nodig mocht zijn.

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 22 mei 2014, 12:20:24
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1269703 date=1400753877
Er is natuurlijk wel internationale wetgeving die het rode kruis beschermd. Geen idee hoe dat hierop van toepassing is.

Gevaarlijke situaties melden op het evenement vind ik vanzelfsprekend, maar melden wat mensen gebruikt hebben hoort daar volgens mij niet bij.

@red: Zoals ik zei, ik zou je doorverwijzen naar mijn leidinggevende en zelf overleggen met mijn leiding gevende voor ik een verklaring afleg. Als zij besluiten dat we iets verklaarden prima dan doe ik dat. Kiezen zij er voor dat niet te doen dan doe ik dat niet en ga ik er van uit dat zij zorgen dat ik daar juridisch in bijgestaan wordt als dat nodig mocht zijn.

Mee eens! Ook mijn plan van aanpak bij zoiets. Het liefst vantevoren onder 4 ogen even met leidinggevende overleggen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #15 Gepost op: 22 mei 2014, 12:20:35
Citaat van: Red link=msg=1269691 date=1400752695
Val je als ehboér voor het rode kruis onder het medisch beroepsgeheim? Zo niet dan ben je gewoon "verplicht" een verklaring af te leggen als getuige als de politie daar om vraagt. Dan kan de organisatie je wel een geheimhoudingsplicht opleggen, maar die staat niet boven de wetgeving. Val je wel onder het beroepsgeheim dan hoef je natuurlijk niet mee te werken.

Dit is een interessante conclusie. Ik volg je helemaal en je zult helemaal gelijk hebben. Maar het rode kruis is een internationale erkende neutrale en onpartijdige organisatie waardoor zij onder veel omstandigheden kunnen opereren. Volgens mij kan ik mij inderdaad beroepen op mijn neutraliteit en onpartijdigheid.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 22 mei 2014, 12:22:54
Even voor de duidelijkheid, ik wil niemand dwingen om een verklaring af te leggen. Ik ben gewoon benieuwd hoe dit juridisch geregeld is. Misschien dat een van de rode kruis leden hier eens een vraag over kan stellen in de organisatie?

Citaat van: ir. Auditor link=msg=1269703 date=1400753877
@red: Zoals ik zei, ik zou je doorverwijzen naar mijn leidinggevende en zelf overleggen met mijn leiding gevende voor ik een verklaring afleg.
Wat is de functie van de leidinggevende? Is dat een arts of verpleegkundige? Want die vallen natuurlijk wel onder het beroepsgeheim.

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 22 mei 2014, 12:24:36
Citaat van: Red link=msg=1269706 date=1400754174
Even voor de duidelijkheid, ik wil niemand dwingen om een verklaring af te leggen. Ik ben gewoon benieuwd hoe dit juridisch geregeld is. Misschien dat een van de rode kruis leden hier eens een vraag over kan stellen in de organisatie?
Wat is de functie van de leidinggevende? Is dat een arts of verpleegkundige? Want die vallen natuurlijk wel onder het beroepsgeheim.

Bij ons is de leidinggevende een inzetleider: dit kan ook een gewone EHBO'er zijn die veel ervaring heeft opgedaan door de jaren. Dit hoeft niet perse een arts of verpleegkundige te zijn.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #18 Gepost op: 22 mei 2014, 12:28:51
Citaat van: Red link=msg=1269706 date=1400754174

Die optie had ik nog niet bedacht :-) mijn eigen afdeling heeft geen artsen of verpleegkundige ( in leiding gevende functies) maar er zijn er waar dat wel het geval is. Operationeel gezien wil ik een dergelijke beslissing gewoon niet nemen zonder overleg met mijn leidinggevende.

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 22 mei 2014, 12:51:15
Na veel googlen kom ik uit dat wij (Rode Kruis) ons kunnen beroepen op de internationale afspraken die zijn gemaakt in de Verdagen van Genève van 22 augustus 1864. Deze is in 1906, 1929 en 1949 verder aangevuld. Hierin staat (Citaat):

Citaat
De ontwerptekst die was voorbereid door het Genève Comité werd zonder grote wijzigingen aangenomen door de Conferentie. De hoofdbeginselen, vastgelegd in het Verdrag en gehandhaafd in de latere Verdragen van Genève, zijn:
-    verzorging voor de gewonden zonder onderscheid wat betreft nationaliteit;
-    neutraliteit (onschendbaarheid) van medisch personeel en medische instellingen en eenheden;
-    het onderscheidende teken van het rode kruis op een wit veld.

Bron: http://www.rodekruis.nl/dit-zijn-we/humanitair-oorlogsrecht/verdrag-gen%C3%A8ve-1864

(correct me if I am wrong)