Zwijgplicht voor evenementenhulpverlener

Auteur Topic: Zwijgplicht voor evenementenhulpverlener  (gelezen 10267 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 22 mei 2014, 13:19:08
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1269722 date=1400755875
Na veel googlen kom ik uit dat wij (Rode Kruis) ons kunnen beroepen op de internationale afspraken die zijn gemaakt in de Verdagen van Genčve van 22 augustus 1864. Deze is in 1906, 1929 en 1949 verder aangevuld. Hierin staat (Citaat):

Bron: http://www.rodekruis.nl/dit-zijn-we/humanitair-oorlogsrecht/verdrag-gen%C3%A8ve-1864

(correct me if I am wrong)
Kan dat? Ik heb het vluchtig bekeken dus ik kan iets gemist hebben. Het verdrag gaat over hulp bij militaire conflicten en niet over hulp bij evenementen in vredestijd.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #21 Gepost op: 22 mei 2014, 13:26:11
Citaat van: JJ75 link=msg=1269736 date=1400757548
Kan dat? Ik heb het vluchtig bekeken dus ik kan iets gemist hebben. Het verdrag gaat over hulp bij militaire conflicten en niet over hulp bij evenementen in vredestijd.

Uhmm, klopt, woeps. Ik had paar minuten over dus ff vlug gegoogled maar was lastiger als ik dacht en meende het dus gevonden te hebben, dus niet xD Vandaar ook: Correct me if I am wrong  :P

Maar thnx! Als ik vanavond/morgen meer tijd heb ga ik eens grondig zoeken, of iemand moet het zo ff uit zijn mouw schudden?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 22 mei 2014, 13:38:05
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1269737 date=1400757971
Uhmm, klopt, woeps. Ik had paar minuten over dus ff vlug gegoogled maar was lastiger als ik dacht en meende het dus gevonden te hebben, dus niet xD Vandaar ook: Correct me if I am wrong  :P

Maar thnx! Als ik vanavond/morgen meer tijd heb ga ik eens grondig zoeken, of iemand moet het zo ff uit zijn mouw schudden?
Ben wel benieuwd. Ik ben wel eens met dat als hulpverlener toegankelijk/vertrouwbaar zijn belangrijker is dan een 'klikverplichting'.

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 22 mei 2014, 13:39:56
Citaat van: JJ75 link=msg=1269743 date=1400758685
Ben wel benieuwd. Ik ben wel eens met dat als hulpverlener toegankelijk/vertrouwbaar zijn belangrijker is dan een 'klikverplichting'.

Zeker! Maar als Rode Kruis hulpverlener heb je je aan meer/andere dingen te houden dan een "gewone" EHBO'er. Ik zal vandaag/morgen nog eens opzoek gaan hoe dat zit, of iemand moet me voor zijn?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Schuimpie

• Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 22 mei 2014, 13:43:30
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1269744 date=1400758796
Zeker! Maar als Rode Kruis hulpverlener heb je je aan meer/andere dingen te houden dan een "gewone" EHBO'er. Ik zal vandaag/morgen nog eens opzoek gaan hoe dat zit, of iemand moet me voor zijn?

Zou je nader kunnen verklaren wat je daarmee bedoeld? Ik zou namelijk niet weten met welke zaken een Rode kruiser meer rekening zou moeten houden dan een andere evenementenhulpverlener?
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 22 mei 2014, 13:43:56
Citaat van: Red link=msg=1269691 date=1400752695
Val je als ehboér voor het rode kruis onder het medisch beroepsgeheim? Zo niet dan ben je gewoon "verplicht" een verklaring af te leggen als getuige als de politie daar om vraagt. Dan kan de organisatie je wel een geheimhoudingsplicht opleggen, maar die staat niet boven de wetgeving. Val je wel onder het beroepsgeheim dan hoef je natuurlijk niet mee te werken.

Interresante vraag of hier dan geen sprake is van afgeleid beroepsgeheim indien er wordt gewerkt onder verantwoording van een verpleegkundige of arts. Zeker in het geval van hoog complexe zorg op evenementen kan dit relevant zijn.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #26 Gepost op: 22 mei 2014, 13:47:19
Citaat van: -Joost- link=msg=1269747 date=1400759036
Interresante vraag of hier dan geen sprake is van afgeleid beroepsgeheim indien er wordt gewerkt onder verantwoording van een verpleegkundige of arts. Zeker in het geval van hoog complexe zorg op evenementen kan dit relevant zijn.

Klopt, dat geld immers ook voor de poetsvrouw van de huisarts die misschien wel iets opvangt als ze met de dweil door de gang langs het dokter kantoor loopt.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 22 mei 2014, 16:30:31
Citaat van: Red link=msg=1269691 date=1400752695
Val je als ehboér voor het rode kruis onder het medisch beroepsgeheim?

Vergelijkbaar met een eerdere discussie, waar je al een aantal dingen had uitgezocht en gepost over de juridische aspecten van het (medisch) beroepsgeheim. :)
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=45476.15

Citaat van: -Joost- link=msg=1269747 date=1400759036

En omgekeerd: in hoeverre mag een arts informatie delen met de aanwezige EHBO-ers? Het beroepsgeheim geld niet alleen tijdens werktijd....

Maar zelfs al heb je als EHBO-er/RK-er geen medisch beroepsgeheim, dan kan er nog een reden zijn waarom je als RK-er gegevens niet zo maar mag delen.
Zeker als er registratie van gegevens van slachtoffers plaats vindt, dan lijkt mij dat in principe onder de verwerking van (bijzondere) persoonsgegevens te vallen. Als dit het geval is, dan mogen die niet zomaar gedeeld worden met derden, normale uitzonderingen voor acute hulpverlening daar gelaten.
(Voor de goed orde: ik heb het over de context van een evenement, niet over inzetten bij incidenten. Daar gelden natuurlijk andere regels voor het verwerken en delen van persoonsgegevens.)

Citaat van: Red link=msg=1269701 date=1400753813
Tja, daarintegen ben ik weleens naar een evenement gestuurd omdat er iemand iets te veel GHB had gesnoept, en vervolgens kregen we gewoon de voorraad GHB en de personalia van het slachtoffer/verdachte mee. (overigens niet aangehouden omdat hij helemaal van de wereld was)

Is dit niet vergelijkbaar met een situatie "op straat" als er een niet aanspreekbaar persoon wordt aangetroffen?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 22 mei 2014, 16:38:23
Toevallig paar dagen terug mijn vrijwilligersregelement van RK vastgehad, ff foto gemaakt.
Wij als RK'er hebben dus geheimhoudingsplicht (Artikel 7)

helm

• Gast
Reactie #29 Gepost op: 22 mei 2014, 16:53:06
Dit is iets anders dan het beroepsgeheim dat voor artsen en verpleegkundigen bij Wet geregeld is.