Hoogwerker brandweer Geldrop gekanteld Gijzenrooiseweg - Geldrop 23-05-2014

Auteur Topic: Hoogwerker brandweer Geldrop gekanteld Gijzenrooiseweg - Geldrop 23-05-2014  (gelezen 8053 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Citaat van: gignnl link=msg=1270205 date=1400896401
Keert de HW Geldrop überhaupt nog terug in de sterkte na de bezuinigingsronde van de VRBZO?

Ja! Helmond zou de HW overnemen was destijds de bedoeling omdat Eindhoven dit gebied kon doen met hun HW 2351.
 As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aau


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Voor mij nogmaals het bewijs dat een redvoertuig alleen gealarmeerd moet worden als deze ook waarschijnlijk daadwerkelijk noodzakelijk is en niet zoals in Hollands Midden standaard aan bij elke "gebouwbrand" zoals schuurtjes, fietsenhokken en brand op de begane grond.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
En, gaan ze dan niet op de kant? Volgens mij staan inzetvoorstellen geheel los van dit ongeval. ::)


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Hoe minder (nodeloze) uitrukken hoe kleiner de kans op dit soort ongevallen bedoel ik. Elke prio1 uitruk is een potentieel gevaarlijke actie voor de brandweerlieden en de overige verkeersdeelnemers. De kans daarop (dus het aantal uitrukkende voertuigen) moeten we zo veel mogelijk beperken is mijn mening. Dus niet zomaar bij elke gebouwbrand een redvoertuig sturen. Voorbeeld?

http://www.112hm.nl/2014/05/23/rookinhalatie-na-brand-in-schuur-aan-het-nieuwveens-jaagpad-in-nieuwveen/#more-93505

p2kflex
21:44:12 23-05-14GROUP-1P 1 Brand bijgebouw (keet/hok/schuurtje) (VK: 1) Nieuwveens Jaagpad 94 NVN 2130 2252
1503033BRW Hollands Midden (Alphen a/d Rijn) (Bemanning AL/HV)
1503042BRW Hollands Midden (Alphen a/d Rijn) (Kazernealarm)
1503323BRW Hollands Midden (Nieuwveen) (Korpsalarm)
1503320BRW Hollands Midden (Nieuwveen) (Operationeel Bevelvoerder)
1504396BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode Nieuwkoop - Kaag en Braassem)
1500076BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Persinfo Brandweer)


Bij dit soort meldingen is er geen sprake van een grote brand of het redden van mensen waar een redvoertuig nodig is. En ga nu aub niet gelijk met al je argumenten komen dat dit incident wel eens uit de hand kon lopen enz enz om de inzet van een redvoertuig goed te praten. En er zijn meer voorbeelden van tuinhuisjes, schuurtjes en fietsenstallingen in HM waar een redvoertuig voor gealarmeerd is. Je staat gewoon voor gek als brandweer.........

Leuk als de politie of rechter gaat vragen waarom er een redvoertuig op z'n kant gegaan is voor een brandje in een fietsenstalling. Gelukkig hoef ik het niet uit te leggen maar maak me er wel zorgen over.

Citaat van: Peter71 link=msg=1270279 date=1400941106
En, gaan ze dan niet op de kant? Volgens mij staan inzetvoorstellen geheel los van dit ongeval. ::)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Toch leuk dat je iedere keer hollands-midden in je verhaal betrekt, terwijl dit een hele andere regio is met misschien heel andere inzetvoorstellen. Je kent de aard van de oorspronkelijke melding niet, en je weet dus ook niet of de HW hier door de centralist gealarmeerd is omdat hij daar nodig zou moeten zijn.

Het gaat in dit geval om een brand in een woning, kennelijk op zolder. Een HW kan daar dan zeer zeker noodzakelijk zijn. Je voorbeeld van het bijgebouwtje is leuk in de discussie voor hollands-midden maar hier totaal irrelevant.

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1270289 date=1400941979
Hoe minder (nodeloze) uitrukken hoe kleiner de kans op dit soort ongevallen bedoel ik.
Laten we dan eens beginnen met het stoppen van rijden op al die OMS meldingen met brandweerauto's. Of misschien kunnen we beter op iedere melding gewoon een SIV laten rijden, die vallen wat minder snel om.  998765

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1270289 date=1400941979
Bij dit soort meldingen is er geen sprake van een grote brand of het redden van mensen waar een redvoertuig nodig is.
Bij dit soort meldingen? Of toevallig bij deze melding. Of wil je nou echt beweren dat er nog nooit een grote brand in een keet/hok/schuurtje is geweest en dat er daarbij nog nooit iemand gered is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1270289 date=1400941979
Hoe minder (nodeloze) uitrukken hoe kleiner de kans op dit soort ongevallen bedoel ik. Elke prio1 uitruk is een potentieel gevaarlijke actie voor de brandweerlieden en de overige verkeersdeelnemers. De kans daarop (dus het aantal uitrukkende voertuigen) moeten we zo veel mogelijk beperken is mijn mening. Dus niet zomaar bij elke gebouwbrand een redvoertuig sturen. Voorbeeld?

http://www.112hm.nl/2014/05/23/rookinhalatie-na-brand-in-schuur-aan-het-nieuwveens-jaagpad-in-nieuwveen/#more-93505

p2kflex
21:44:12 23-05-14GROUP-1P 1 Brand bijgebouw (keet/hok/schuurtje) (VK: 1) Nieuwveens Jaagpad 94 NVN 2130 2252
1503033BRW Hollands Midden (Alphen a/d Rijn) (Bemanning AL/HV)
1503042BRW Hollands Midden (Alphen a/d Rijn) (Kazernealarm)
1503323BRW Hollands Midden (Nieuwveen) (Korpsalarm)
1503320BRW Hollands Midden (Nieuwveen) (Operationeel Bevelvoerder)
1504396BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode Nieuwkoop - Kaag en Braassem)
1500076BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Persinfo Brandweer)


Bij dit soort meldingen is er geen sprake van een grote brand of het redden van mensen waar een redvoertuig nodig is. En ga nu aub niet gelijk met al je argumenten komen dat dit incident wel eens uit de hand kon lopen enz enz om de inzet van een redvoertuig goed te praten. En er zijn meer voorbeelden van tuinhuisjes, schuurtjes en fietsenstallingen in HM waar een redvoertuig voor gealarmeerd is. Je staat gewoon voor gek als brandweer.........

Leuk als de politie of rechter gaat vragen waarom er een redvoertuig op z'n kant gegaan is voor een brandje in een fietsenstalling. Gelukkig hoef ik het niet uit te leggen maar maak me er wel zorgen over.
Volgens mij ga je aan de gehele oorzaak van dit soort ongevallen voorbij. Een brandweervoertuig gaat niet zomaar op zijn kant, negen van de tien keer is daar een menselijke oorzaak aan te verbinden. En dan maakt het geen biet uit of een hoogwerker wel of niet standaard mee rijdt. Dan heb ik hem zelfs liever meteen standaard mee in de alarmering. Ben je als TS al terplaatse, en kon je dan pas tot de ontdekking dat je echt dringend een hoogwerker nodig hebt, dan is er pas goed reden om  haast te maken met een redvoertuig. Aangezien er dan pas erg veel druk bij de chauffeur van een redvoertuig ligt om snel terplaatse te komen. Zeker als er personen in gevaar zijn die moeten wachten op de redding vanuit een hoogwerker.
We weten allemaal wanneer de kans op een ongeval groter is, was iets met erg veel haast. ::)


guest12562

  • Gast
Daarom stel ik meer de vraag in hoeverre de geoefendheid op orde is bij dit soort incidenten. Het zijn immers bijzondere voertuigen waar veel moet worden geoefend, zowel rijden als blindelings bedienen.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Naja, ik denk dat het veilig aankomen net zo belangrijk is als de snelheid. Nu komt ie helemaal niet aan. Als je met een vrachtwagen op knelpunten gewoon netjes door kunt rijden -en dat kan met een voorangsvoertuig-  is het te snel nemen van een bocht of rotonde helemaal niet nodig.

Als professioneel hulpverlener moet je je niet laten leiden door een adrenalinerush of emotie. /mening


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Citaat van: warhamstr link=msg=1270385 date=1400960221
Naja, ik denk dat het veilig aankomen net zo belangrijk is als de snelheid. Nu komt ie helemaal niet aan. Als je met een vrachtwagen op knelpunten gewoon netjes door kunt rijden -en dat kan met een voorangsvoertuig-  is het te snel nemen van een bocht of rotonde helemaal niet nodig.

Als professioneel hulpverlener moet je je niet laten leiden door een adrenalinerush of emotie. /mening

Daar is helaas geen pilletje of drankje voor...... 98uiye
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1270277 date=1400940936
Voor mij nogmaals het bewijs dat een redvoertuig alleen gealarmeerd moet worden als deze ook waarschijnlijk daadwerkelijk noodzakelijk is en niet zoals in Hollands Midden standaard aan bij elke "gebouwbrand" zoals schuurtjes, fietsenhokken en brand op de begane grond.
Volgens mij kan een eerste melding iets compleet anders blijken te zijn dan dat het daadwerkelijk is. Neem bijvoorbeeld deze melding:

p2kflex
15:13:32 22-05-14GROUP-1BR 1 BRAND WEGVERVOER (+Inc.net: Reg.Inmeld+) , Surinameplein 28 AMSTERDAM [ ASP ]
0100869BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Pieter) (Lichtkrant)
0100850BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Pieter) (TS)


Anderhalve minuut later:
p2kflex
15:14:51 22-05-14GROUP-1BR 1 BRAND WONING (+Inc.net: 1+) , Surinameplein 28 AMSTERDAM [ NET01 ALD ASD ]
0100351BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Dirk) (AL)
0100369BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Dirk) (Lichtkrant)
0100350BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Dirk) (TS)
0101205BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD Noord Infocode)
p2kflex
15:16:06 22-05-14GROUP-1BR 1 BRAND WONING (+Inc.net: 1+) (MIDDEL BRAND) , Surinameplein 28 AMSTERDAM [ ALH ]
MB0100501BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Hendrik) (AL)
MB0100519BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Hendrik) (Lichtkrant)
MB0101115BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (TBO)en 3 minuten na de eerste melding:


En na 7 minuten een grote brand met een extra autospuit.
Zo werd een "simpele" voertuigbrand ineens iets heel anders. Dat kan dus ook gebeuren met een melding van een schuurtje of bijgebouw.
Laat het redvoertuig lekker meerijden; beter mee dan om verlegen. By the way; meteen een goede manier om te trainen met een voertuig dat topzwaar is.