GRIP 1 Grote hulpverlening (ongeval meerdere beknellingen) vrachtwagen A28 - Putten 24-05-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Grote hulpverlening (ongeval meerdere beknellingen) vrachtwagen A28 - Putten 24-05-2014  (gelezen 20816 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Dodelijk slachtoffer bij aanrijding A28

Laatste update: 24-05-2014 | 19:22
Putten - Bij een aanrijding met meerdere voertuigen om ca. 17.20 uur op de A28 (afslag Nijkerk) is vanmiddag een vrouw (leeftijd en woonplaats nog onbekend) omgekomen. De vrouw zat in een van de zes personenauto’s die bij het ongeval betrokken waren. Naast deze zes personenauto’s was ook een vrachtwagen bij de aanrijding betrokken. Vermoedelijk is de Portugese chauffeur van deze vrachtwagen ingereden op de voor hem ontstane file. Deze man werd eveneens naar het ziekenhuis vervoerd en zal daar na de noodzakelijke medische hulp worden aangehouden. Nader onderzoek moet de exacte toedracht van het ongeval uitwijzen. Hiervoor wordt technisch onderzoek verricht en zullen getuigen worden gehoord.

Naast de chauffeur van de vrachtwagen raakten nog vijf personen gewond waarvan één ernstig. Twee van hen zaten enige tijd in de voertuigen bekneld. De vijf gewonden werden per ambulances naar verschillende ziekenhuizen in de omgeving vervoerd. Ook zijn twee traumahelikopters ter plaatse geweest om hulp te verlenen aan de slachtoffers. De overige lichtgewonden en andere betrokkenen worden opgevangen in het Postiljon hotel. Gedurende de hulpverlening zijn de beide rijstroken afgezet geweest en werd het verkeer omgeleid. Rond 18.50 uur werd de tegenovergestelde rijstrook weer vrijgegeven. De rijstrook waarop het ongeval plaatsvond zal nog enkele uren dicht zijn ten behoeve van het technische onderzoek.

BRON: www.Politie.nl


Fijn dat de politie hun bericht in ieder geval netjes schrijft. 6 personenauto's bij betrokken. D'r zijn er 13 betrokken waarvan er sowieso 8 total-loss waren. Maar de politie spreekt van 6. Volgens mij zijn er ook meer transporten naar 't ziekenhuis geweest. Maar dat weet ik niet zeker dus geloven we dan maar even.  >:(
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Benno1223

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Citaat van: Benno1223 link=msg=1270426 date=1400968200

De verkeersmaatregelen voor de afsluiting van de A28 was goed geregeld. 2 of 3 Mobiele matrixen stonden op de weg(de mobiele matrixen stonden overigens niet ver van het ongeval vandaan) voor de snelheidsbeperking en het verplaatsen van verkeer naar 1 rijstrook. Het gebruik maken van sommige automobilisten van de parkeerplaats, zoals Marc M beweert, was hier niet de oorzaak omdat het ongeval aardig ver  van de parkeerplaats vandaan was. Daarnaast is de invoegstrook van de parkeerplaats tevens de uitvoegstrook van afrit Nijkerk. Er zou dus geen gevaarlijke situatie ontstaan zijn op die plek.

Als laatste wil ik de nabestaanden van de overledene en de slachtoffers nu nog in het ziekenhuis heel veel sterkte toewensen.

Excuus verkeerde naam geciteerd


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1270431 date=1400970253
Fijn dat de politie hun bericht in ieder geval netjes schrijft. 6 personenauto's bij betrokken. D'r zijn er 13 betrokken waarvan er sowieso 8 total-loss waren. Maar de politie spreekt van 6. Volgens mij zijn er ook meer transporten naar 't ziekenhuis geweest. Maar dat weet ik niet zeker dus geloven we dan maar even.  >:(

Zou het kunnen zijn dat de zes personenauto's betrokken zijn bij de aanrijding met ook de vrachtwagen en dat de overige auto's betrokken waren bij een of meer daarop volgende aanrijdingen? Op de luchtfoto's zag ik namelijk zes beschadigde personenauto's in de buurt van de vrachtwagen en daarnaast nog een aantal beschadigde auto's op een wat grotere afstand.


scorpionadvies

  • beveiliger - verkeersregelaar - adviseur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Citaat van: Benno1223 link=msg=1270426 date=1400968200

Allereerst respect voor alle hulpverleners die bij dit grote ongeval aanwezig waren.
Auto's op de rijbaan en in de berm en in het midden de vrachtwagen die de auto's als botsauto's van de weg heeft gedrukt.
Heel heftig, en inderdaad, wat voor verkeersmaatregelen je ook neemt, zo'n vrachtwagen stop je niet zo snel.

De verkeersmaatregelen voor de afsluiting van de A28 was goed geregeld.
2 of 3 Mobiele matrixen stonden op de weg(de mobiele matrixen stonden overigens niet ver van het ongeval vandaan) voor de snelheidsbeperking en het verplaatsen van verkeer naar 1 rijstrook.
Daarnaast is de invoegstrook van de parkeerplaats tevens de uitvoegstrook van afrit Nijkerk.
Er zou dus geen gevaarlijke situatie ontstaan zijn op die plek.

Als laatste wil ik de nabestaanden van de overledene en de slachtoffers nu nog in het ziekenhuis heel veel sterkte toewensen.

Ik heb het overnemen van het citaat gedaan om:

EN de betrokken hulpverleners een hart onder de riem te steken.

Want een ongeval van deze omvang laat altijd diepe sporen na.. ongeacht of er opvang team aanwezig waar men hun ei kwijt kunnen.

EN ook ik wil de nabestaanden van de overledene veel sterkte toe wensen met het onverwachte en brute verlies van een dierbare


Marc M

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Citaat van: Benno1223 link=msg=1270433 date=1400971949
Excuus verkeerde naam geciteerd

Beweer nergens dat dit de oorzaak is. Het is alleen een feitelijke constatering van gisteren eerder op dag. Wat ik er alleen mee wilde aangeven is dat men niet het geduld en het fatsoen heeft om zich aan de bedoeling van de afscherming van de werkplek te houden. Een parkeerplaats is om te parkeren en niet om met een gangetje van ca. 80 km/u overheen te rijden om daarna weer in te voegen in de rest van het verkeer die allemaal de gecombineerde in-/uitvoegstrook op moesten. Er is een verschil tussen incidenteel een auto van de parkeerplaats of regelmatig.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,332
Met 90 km/h over die parkeerplaats vind ik nogal wat; er zal maar net iemand tussen 2 auto's door oversteken om iets weg te gooien in een prullenbak...


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Citaat van: André Welten link=msg=1270463 date=1401007046
Met 90 km/h over die parkeerplaats vind ik nogal wat; er zal maar net iemand tussen 2 auto's door oversteken om iets weg te gooien in een prullenbak...

Ik zie het als vrachtwagen bestuurder ook heel vaak , staat er er een file en is er een parkeerplaats of tankstation dan gaat er een groot deel af om vervolgens na het tankstation/parkeerplaats er weer op te gaan , vaak zien ik daar ook nog wel eens een koppel agenten staan


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: André Welten link=msg=1270463 date=1401007046
Met 90 km/h over die parkeerplaats vind ik nogal wat; er zal maar net iemand tussen 2 auto's door oversteken om iets weg te gooien in een prullenbak...

De figuren die met een rotgang over parkeerplaatsen of over de afslag van een tankstation scheuren hebben een bepaalde mentaliteit......... veelal niets en niemand ontziend.
Bovendien weten ze dat de pakmogelijkheden en de pakkansen maar beperkt zijn.

Nogmaals de prioriteiten van de politie moeten liggen bij het voorkomen van verkeersgevaarlijke situaties en niet bij het spekken van de kas middels kleinere snelheidsovertredingen etc.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Allereerst sterkte aan de nabestaanden, slachtoffers of andere betrokkenen.

Ik vind het niet erg vreemd dat er een (groot) ongeval heeft plaats gevonden..
En dat het nu 'pas' gebeurd  :-X.

Er staat op de afslag Nulde (Putten) één enkel matrixbord die aangeeft dat er file is, maar die is vaak niet eens in werking. (Aldus gele bord er naast..)

De echte matrixborden beginnen pas bij de afrit Nijkerk, de 3 gebruikelijke borden.
Maar het staat best vaak, wekelijks, eerder vast dan dat de matrixborden beginnen..
En staat dus zo in 1x stil, terwijl je dit niet verwacht..

En dan is het opletten geblazen en kun je eigenlijk wachten op een ongeval.
Als de matrixborden al voor afslag Nulde (Putten) beginnen is het al sneller duidelijk dat de snelheid aangepast moet worden.
Het enkele bord wat er nu staat kunnen ze beter verplaatsen naar afslag Horst [Harderwijk-zuid / Ermelo] (en dan wel werkend..)

En het is geen vrij brief dat iedereen deze borden ziet, maar kan wel bijdragen aan de veiligheid voor de overige weg gebruikers.. De andere 90% (?) die wel het wel opvalt en wel de snelheid verlaagd.

Er is een bekende van mij betrokken bij dit ongeval en zij bevestigd dat er erg slecht was aangegeven dat er een file was.
De vrachtwagen is met hoge snelheid de file ingereden en heeft dit over het gewoon weg te laat gezien..

En ik vind het persoonlijk niet fair om gelijk een buitenlander (lees: iemand uit Oostblok) de schuld te geven..
Het had bewijs van spreken ook een Nederlandse chauffeur kunnen zijn..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Tja, de A28 een weg die een zeer hoge verkeersdruk kent, zeker op werkdagen. Kun je je inderdaad af gaan vragen waarom er niet meer matrixborden staan. Aan de andere kant vraag ik me af of dit iets zou veranderen. Ik heb het vorige week zondag gezien op de A58 dat mensen gewoon lak hebben aan de matrixborden. Ik denk zeker dat menig weggebruiker iets aan zijn mentaliteit moet gaan doen. Of gewoon keihard gaan handhaven op de stukken waar wegwerkzaamheden zijn. Negeren rode kruizen, te hard rijden op snelheidsbeperkingen gewoon direct rijbewijs innemen.