GRIP 1 Grote hulpverlening (ongeval meerdere beknellingen) vrachtwagen A28 - Putten 24-05-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Grote hulpverlening (ongeval meerdere beknellingen) vrachtwagen A28 - Putten 24-05-2014  (gelezen 20825 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Mensen negeren de matrixborden inderdaad veel. Maar ze worden wel alerter op gevaarlijke situaties voor een beperkte tijd/afstand. Dat draagt alsnog bij aan de veiligheid.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1270483 date=1401012391
Mensen negeren de matrixborden inderdaad veel. Maar ze worden wel alerter op gevaarlijke situaties voor een beperkte tijd/afstand. Dat draagt alsnog bij aan de veiligheid.
Helaas, ik denk dat de huidige mentaliteit van menig weggebruiker daar te bekrompen voor is, om wel oog te hebben voor gevaarlijke situaties. Ik heb het vorige week zondag nog zelf mogen aanschouwen, en men zo ongeveer op de pijlwagen zitten eer ze naar de andere rijbaan gaan simpelweg omdat ze dan wel zullen moeten.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1270483 date=1401012391
Mensen negeren de matrixborden inderdaad veel. Maar ze worden wel alerter op gevaarlijke situaties voor een beperkte tijd/afstand. Dat draagt alsnog bij aan de veiligheid.

Matrix borden moeten alleen worden gebruikt als daartoe de noodzaak is. We worden een beetje overvoerd met matrix borden en andere borden, waarschuwingen etc. ook als daartoe niet de harde noodzaak is.
Als je bijvoorbeeld de A50 neemt daar staan de matrix borden op de spitsstrook (rechterzijde) Arnhem-Apeldoorn continu op rood, dus je ziet langere tijd rode kruisen. Dat zou ook een aanwijzing kunnen zijn aan het begin van het traject.

Bij geplande wegwerkzaamheden flitsauto's en camera auto's inzetten.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Citaat van: Peter71 link=msg=1270482 date=1401012232
Ik denk zeker dat menig weggebruiker iets aan zijn mentaliteit moet gaan doen. Of gewoon keihard gaan handhaven op de stukken waar wegwerkzaamheden zijn. Negeren rode kruizen, te hard rijden op snelheidsbeperkingen gewoon direct rijbewijs innemen.

Hoe moet de mentaliteit veranderd worden?
Naar mijn inziens door middel van matrixborden waarbij je ook kan handhaven op bijvoorbeeld snelheid, rode kruizen en dergelijke..
Als er geen snelheidsverlaging zit kun je daar ook niet op handhaven, de snelheid blijft dan vaak de maximum snelheid..

En dan is zo'n ongeval een 'goed' voorbeeld wat er kan gebeuren..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: KJS link=msg=1270490 date=1401013324

Hoe moet de mentaliteit veranderd worden?
Naar mijn inziens door middel van matrixborden waarbij je ook kan handhaven op bijvoorbeeld snelheid, rode kruizen en dergelijke..
Als er geen snelheidsverlaging zit kun je daar ook niet op handhaven, de snelheid blijft dan vaak de maximum snelheid..

En dan is zo'n ongeval een 'goed' voorbeeld wat er kan gebeuren..

Nu ben ik door de bank genomen geen fan van het nederlandse boetebeleid in het algemeen, het duurt te lang voor je de bon op de mat hebt en de bedragen zijn buiten proportie maaaaar..... ik ben wel van mening dat in geval van werkzaamheden het boetebeleid nog vele malen strenger en duurder mag, niets opsturen maar ter plekke het bekende (en veelal verdwenen) geeltje in je handen gedrukt krijgen. Het excuus dat bij deze wijze van handhaven een file zou kunnen ontstaan is dan jammer die file staat er veelal toch al en het afvangen van de "aso's" kan prima aan het einde van een werkvak hoewel, het kwaad dan al is geschied. Zo ben ik ook een voorstander van "geimporviseerde" controles bij file waarbij het verkeer via een parkeerplaats / tankstation de file kan omzeilen beboeten van deze "ontwijkers" zal niet kunnen maar, ernstig vertragen zodat men de tijdwinst meer dan dubbel en dwars verliest is natuurlijk wel mogelijk en zal op den duur zorgen dat men dit soort praktijken minder snel zal toepassen denk ik.

Verder kan ik alleen respect hebben voor alle betrokkenen en mijn medeleven betuigen aan de nabestaanden.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Helaas, ik denk dat de huidige mentaliteit van menig weggebruiker daar te bekrompen voor is, om wel oog te hebben voor gevaarlijke situaties. Ik heb het vorige week zondag nog zelf mogen aanschouwen, en men zo ongeveer op de pijlwagen zitten eer ze naar de andere rijbaan gaan simpelweg omdat ze dan wel zullen moeten.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, is er een wettelijke context waarmee dit soort overtredingen aan te pakken is?
A train can never carry as much as the track beneath it.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Railchief link=msg=1270506 date=1401016377
Gewoon uit nieuwsgierigheid, is er een wettelijke context waarmee dit soort overtredingen aan te pakken is?
Zover ik weet is het negeren van rode kruizen nog steeds strafbaar. ;)


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Zover ik weet is het negeren van rode kruizen nog steeds strafbaar. ;)

Ja, ik bedoelde ook meer het over de parkeerplaatsen heen racen om 3 auto's in te halen. ☺
A train can never carry as much as the track beneath it.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Bij tanksstations op bekende filelocaties gewoon toeritdosering installeren.
Het is namelijk niet verboden om zo de file te omzeilen.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Vanaf Zwolle/ Hattemerbroek en alle op en afritten , N-wegen in de omgeving staat (stond) al ruim twee weken geleden aangegeven dat de A28 Zwolle -> Amersfoort thv Nijkerk DICHT zou zijn. Waarom ontstaat er dan alsnog een file, die er notabene al vanaf uurtje of 11 stond. Hebben de borden dan niet gewerkt, of negeert men steeds meer?
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo