jadjong, ik snap werkelijk niet dat er mensen zoals jij maar een beetje zelf gaan interpreteren hoe het zou moeten zijn en daarnaar gaan handelen.
Die snelheidsbeperking staat er niet voor niks en juist door je eraan te houden voorkom je extra vertragingen. Vaak is het zo dat als je de 50 op de matrix echt aanhoudt er een constante doorstroming blijft. Je blijft dan rijden ipv steeds te moeten stilstaan en optrekken. Doordat mensen harder blijven rijden en dan ineens geconfronteerd worden met langzamer verkeer verderop en een groot snelheidsverschil daarmee (omdat er daar dan gewerkt wordt, een versmalling is, een verandering van rijbaan, geen vluchtstrook etc en je dus echt langzamer moet rijden) krijg je dat mensen op de rem trappen. Het effect van remlichten weten we inmiddels, dat werkt zo een paar honderd meter auto's door. Gevolg is in de meeste gevallen dat de afstand waarover het verkeer langzaam rijdt nog verder komt te liggen en je dus een grotere vertraging krijgt.
Hetzelfde geldt voor afsnijden via tankstations. De toerit bij zo'n tankstation is niet ontworpen voor een dergelijke stroom auto's waardoor invoegend verkeer weer voor extra vertraging zorgt op de gewone rijbanen.
Het werkelijke winst effect van dergelijk gedrag zit meestal meer tussen de oren dan dat je er daadwerkelijk tijd mee wint. En het grootste verlies is voor de mensen die achter je rijden.
Soms lijkt het allemaal erg onlogisch maar je kunt van mij aannemen dat er over dergelijke snelheidsbeperkingen goed nagedacht is en ook tussentijds nog wel eens een kleine wijziging wordt aangebracht als blijkt dat er verbeteringen mogelijk zijn. Bij evaluaties blijkt telkens maar weer dat in 90% van de gevallen de automobilisten zelf verantwoordelijk zijn voor extra vertragingen.