Middel hulpverlening (vrachtwagen door middenberm) A15 - Gellicum 26-05-2014

Auteur Topic: Middel hulpverlening (vrachtwagen door middenberm) A15 - Gellicum 26-05-2014  (gelezen 5112 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=c9aKTSAr82s
A15 bijna hele dag afgesloten door groot ongeval
nebe4video
Gepubliceerd op 26 mei 2014
26-05-2014
Citaat
Op de A15 thv Deil is vanmorgen een ernstig ongeval gebeurd.
Een vrachtwagen rijdend van Rotterdam richting Tiel kreeg een klapband precies op het moment dat hij werd ingehaald door een bedrijfsbusje.
De vrachtwagen ging dwars door de vangrail en sleurde de bedrijfsbus met zich mee.
De beide auto's vlogen de rijbaan over van de A15 richting Rotterdam, gingen vervolgens aan de andere kant van de weg weer dwars door de vangrail en doken beide een sloot in.
Het bedrijfsbusje kwam daarbij met de cabine onder de vrachtwagen en onder water terecht.
Gelukkig maar onbegrijpelijk zijn beide bestuurders er met relatief klein letsel vanaf gekomen.
De A15 richting Rotterdam is vrijwel de hele dag afgesloten geweest.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vrachtwagen krijgt klapband; twee gewonden

http://www.politie.nl/nieuws/2014/mei/26/02-gellicum-vrachtwagen-krijgt-klapband-twee-gewonden.html
Laatste update: 26-05-2014 | 10:25

Gellicum - Maandagochtend iets voor 07.00 uur zijn op de A15 ter hoogte van hectometerpaal 110.9 tussen de afrit Leerdam en knooppunt Deil, twee gewonden gevallen. Een kleine vrachtwagen bestuurd door een 21-jarige man uit Goor haalde een vrachtwagen met oplegger in toen deze laatste een klapband kreeg. De chauffeur van de grote vrachtwagen met oplegger, een 59-jarige man uit Rotterdam, raakte de macht over zijn vrachtwagen kwijt en reed door de vangrail de kleine vrachtwagen daarin meenemend.

Via de andere rijbaan van het tegemoetkomende verkeer kwamen zij aan de andere kant van de weg in een sloot terecht. Beide chauffeurs konden vrij snel uit hun auto komen. Beiden raakten licht gewond. De weg werd in eerste instantie in beide richtingen afgesloten. Omstreeks 09.00 uur kon één rijbaan weer worden vrijgegeven. Het verkeer dat tussen de afzetting en het ongeval in de file kwam te staan werd gedoceerd over de vluchtstrook begeleid naar op- en afritten.

De afdeling Verkeersongevallenanalyse doet onderzoek naar de toedracht. De opruim- en herstelwerkzaamheden zullen zeker tot 15.00 uur in beslag nemen
Samen sterk in de hulpverlening!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: skippy02 link=msg=1270851 date=1401118874
Als ik naar het stuk vangrail kijk wat dus aan de andere kant van de weg staat en dan ook nog eens aan de andere kant van de 2 rijbanen (zie foto), dan heeft dit dus totaal geen functie gehad. Hij is er dwars doorheen gegaan.
In een ander topic hebben we hier uitvoerig over gesproken. Dit bewijst nogmaals dat de vangrails niet toereikend zijn.
(vangrails lijken ook nog vrij nieuw)

Vangrails zijn ook helemaal niet bedoeld om vrachtwagens tegen te houden die met bijna 180 graden op de vangrail botsen. Dat is ook bijna niet mogelijk. Je praat over een enorm gewicht met een hoge snelheid. Daar moet je echt veel voor neerzetten om dat tegen te houden. Daarvoor zijn deze ongevallen (gelukkig) veel te zeldzaam.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1270951 date=1401143930
Vangrails zijn ook helemaal niet bedoeld om vrachtwagens tegen te houden die met bijna 180 graden op de vangrail botsen. Dat is ook bijna niet mogelijk. Je praat over een enorm gewicht met een hoge snelheid. Daar moet je echt veel voor neerzetten om dat tegen te houden. Daarvoor zijn deze ongevallen (gelukkig) veel te zeldzaam.

Hoi Luke,

Als ik naar de vangrails hier in NL kijk dan staan ze vaak alleen in het gras verankerd, in Duitsland zijn ze begonnen om de vangrails hoger te maken (nieuw type) en deze ook in het beton te zetten. Dit lijkt mij een veel betere constructie die veel meer op kan vangen dan hier in NL.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Daar gaat een vrachtwagen ook doorheen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Inderdaad. Ook daar gaat een vrachtwagen zonder slag of stoot doorheen. Om een volle vrachtwagen tegen te houden heb je een vangrail nodig die met 10 meter diepe betonnen palen in de grond staat. En zelfs dan heb je kans dat hij 't nog niet red. Bij zo'n incident komen enorme krachten vrij. Daar is amper iets tegen te doen.

Een vangrail is ontworpen voor deze beweging, en niet voor die er onder:
Hilti Crash barrier test truck

**MASSIVE TRUCK CRASH** through a Concrete Barrier - **Warning** - contains course Language
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Inderdaad, iedereen noemt het wel vangrail maar het heet officieel geleiderail. En dat maakt ook veel beter duidelijk waar het voor bedoeld is. Het geleiden van voertuigen die in de richting van de rail er mee in aanraking komen en zo te voorkomen dat die voertuigen de naastgelegen berm/water/rijbaan in duiken.

Het soort bewegingen als van deze vrachtwagen houdt je met een normale geleiderail niet tegen. Met een betonnen rail ook niet trouwens.

Daarnaast moet je een afweging maken, hoe vaak komen dit soort ongevallen voor en ben je bereid om voor dat aantal veel duurdere maatregelen te nemen? En daarbij, die veel duurdere maatregelen die wel zo'n vrachtwagen tegenhouden, wat voor gevolgen heeft dat voor de chauffeur? Nu komt die er met verwondingen vanaf, denk dat dat bij bv. een betonnen wand wel iets anders ligt...
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...