Juli/aug 2005: In geen velden of wege.......

Auteur Topic: Juli/aug 2005: In geen velden of wege.......  (gelezen 33110 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Gast48368

• Gast
Gepost op: 2 juli 2005, 19:44:30
Nou, voor de maanden juli en augustus neem ik het stokje over van Wout.

Een aantal jaren geleden heb ik meegedaan aan een grote multidisciplinare oefening , waar we veel van hebben geleerd, met name v.w.b. de communicatie  ;).

De hoofddoelstelling van mijn casus is:

Het bestrijden van een incident met veel te hospitaliseren slachtoffers en evacuatie personen, waarbij een grootschalige optreden van meerdere hulpdiensten noodzakelijk is. Hierbij staan, het communiceren en samenwerken met andere organisaties centraal.

bedankt alvast voor het meedenken, en denk ook eens aan omliggende instanties, welke ingezet kunnen worden  ;)

Gast48368

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 2 juli 2005, 19:58:07
Scenario

Het is maandag 10 januarie.plm.18.00 uur. Voor het personeel van het Landgoed Woltlaus is het een drukke werkdag. Naar het zeizoen gerekend, zijn er vandaag meer gasten in het hotel aanwezig dan normaliter het geval is. Dit vindt zijn oorzaak in het feit dat er enkele groepen in het hotel aanwezig zijn. Er is een groep van ong. 25 personen aanwezig in de vleugel van het zwembad: Dit betreft een groep welke een nieuwe parfumlijn introduceerd. Deze gasten hebben niet voor het diner geboekt, ze gaan waarschijnlijk elders eten.Verder zijn er ongeveer 145 personen aanwezig,de meesten verblijven op hun kamer, of in het zwembad annex saunacomplex.Het landgoed bestaat uit:

a: het Souterrain
b: begane grond
c: 1e verdieping
d: 2e verdieping

In het gebouw zijn verder enkele monteurs werkzaam. Zo na de millenniumwisseling vindt er extra onderhoud plaats aan de diverse technische installatie's. Een groep monteurs heeft zoeven aan de directie gemeld dat ze langer werk hebben. Er klopt iets niet in de gastoevoer en elektrische installatie in het rechter deel van het gebouw. In dit deel zijn gelegen het zwembad- saunacomplex met daarboven enkele verdiepingen hotelkamers. Er is dan ineens (plm 18.30) een hevige explosie. Een deel van de verlichting valt uit. Rookwolken trekken het gebouw in. Er heerst een stilte. Vanuit diverse ruimtes wordt die stilte onderbroken door geschreeuw......................................................

.......en dan mogen jullie het vervolgen.......

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #2 Gepost op: 2 juli 2005, 20:57:58
...hopend op een BHV-organisatie zodat via deze mensen de ontruiming in gang gezet kan worden. Ook kunnen zei een indicatie van het aantal slachtoffers en de omgang geven en daarnaast zijn zij belangrijk voor de opvang van de hulpverleners.

..Even 112 bellen maar, als je aangeeft dat er een explosie heeft plaatsgevonden zullen alle kleuren (geel/blauw&rood) wel gaan rijden. Als er al bij de eerste melding wordt aangegeven dat er veel mensen in het pand aanwezig zijn misschien al piepen voor middelbrand. (Dit zal ook afhankelijk zijn van de grote van de gemeente en de, mogelijk, aanwezige protocollen voor dit pand.

... Uiteraard gaat de plaatselijke brandweerfotograaf ook rijden.  ;)

Eens kijken wat we aantreffen..... :-X

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 2 juli 2005, 21:25:02
BHV opstarten.
112 laten bellen.
Brandweer wordt gepiept voor middelbrand, ivm 'hevige explosie' en de vele mensen binnen, de kans op uitbreiding van brand. Ik ga er vanuit dat eventuele andere brandweereenheden niet ver hoeven te rijden, dus in dezelfde plaats zitten. In ieder geval rukken nu uit: 2xTAS, 1x hw/lw en 1 OvD.
Geneeskundig: 3 ambulances en OvDG.
Politie: 2 eenheden.

We wachten op de eerste sitrap voor verdere opschaling of afschaling, maar dat verwacht ik niet. Een aanvullende melding vanuit het hotel kan uiteraard ook reden zijn voor opschaling.
Veel gegil hoeft niet veel slachtoffers te beteken, mensen kunnen ook schreeuwen van de schrik, daarom vooralsnog 3 ambulances.

Christian

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 2 juli 2005, 21:31:24
op basis van de melding wordt er direct middelbrand gemaakt.
Er gaan 2x TS plus redvoertuig eruit,evenals de OVD
Er is een explosie geweest,dus ik verwacht veel schade en mogelijk veel slachtoffers.
Gezien dat de explosie vlakbij het zwembad is geweest,houdt ik ook rekeneing met eventueel een incident met chloor

Dus laat maar alvast een ambu meerijden,het opschalen aan ambu,s laat ik aan de ambuverpleegkundige over.
Ik wil ook politie terplaatse.

firemanr

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 3 juli 2005, 01:26:40
112 wordt gebeld en de BHV-organisatie trekt aan. (mits aanwezig)

Het wordt voorlopig een middelbrand doordat het een hotel betreft. OVD gaat autom. mee, verder 2x TAS en redvoertuig. Ambu rijdt ook. Politie heeft er ook al lucht van gekregen en is ook aanrijdend.

Verder weten we nog niks dus het wachtten is op het ter plaatse komen van de manschappen en verdere berichtgeving. ;)

Chloor is nog niks van bekend, dus .....en hoewel ik het niet denk  ;D, zou het best eens een storm in een glas water kunnen zijn. ;)

Paul SEH

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 3 juli 2005, 04:12:30
Gezien de melding laten we twee ambulance's aanrijden. Ook wordt de OVDG gewaarschuwd.
Verder wachten op het sitrap van de eerste wagen voordat we verder gaan opschalen.

Target77

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 3 juli 2005, 10:10:40
Mogelijk chloor...mmmm... zullen we de ROGS ook dan maar eens alarmeren lijkt mij (puur voor de zekerheid). Zal ongetwijfeld ook in een machinekamer van het zwembad chloor opgeslagen kunnen zijn. Just in case.

Wellicht ook energiebedrijf alarmeren om gas en electra af te laten sluiten... monteurs hebben immers aangegeven dat er problemen waren met de gastoevoer en electrische installatie in het rechter deel van het pand.  ;)

brandweerman83

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 3 juli 2005, 22:21:21
BHV start intern crisisplan op

Brandweer rukt uit conform middelbrand 2x tas 1x al en ovd

verder energie bedrijf laten komen om de boel af te sluiten

nagaan hoeveel gewonden en waar het precies heeft plaats  gevonden

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 4 juli 2005, 09:59:43
Niks meer aan toe te voegen.

Receptionist van het hotel, moet plattegronden klaarleggen, lijst aanwezige gasten en verhuurde kamers voor de bevelvoerder van de 1e TAS.

BHV-ers wat gaan we verder doe?
Voor alle duidelijkheid het hotel beschikt niet over bhv-ers met ademluchtbescherming!  ;)