Wie spreekt een burgerhulpverlener aan op foutief handelen?

Auteur Topic: Wie spreekt een burgerhulpverlener aan op foutief handelen?  (gelezen 28275 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

JV39

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Deze week weer een reanimatie oproep gehad...en ik heb er een nare smaak en wat vragen aan over gehouden.

Na alaremering TP gegaan en ik zie een bekende auto staan van een collega hulpverlener uit de buurt.
Hij loopt net voor me het huis binnen we worden door een jongetje van een jaar of 12 naar boven door verwezen.
Trap op gelopen, huilende vrouw in de slaapkamer en de man naast het bed niet aanspreekbaar.

Achter mij aan komen 2 ambulance broeders naar boven dus ik maak ruimte.
Mijn"collega" HV zegt "zullen we het slachtoffer verplaatsen zodat we meer ruimte hebben?"
De ambu verpleegkundige geeft aan eerst te willen kijken en zegt daarna tegen zijn collega "we gaan verplaatsen".
De 2 mannen pakken de man op en leggen hem voor het bed.
De man ligt nog niet of mijn "collega" duikt erboven op en begint te reanimeren....

Bij iedere borstcompressie laat het slachtoffer een rochellend/kuchend geluid horen.
De plakkers zitten er inmiddels op en mijn "collega" krijgt die instructie om te stoppen want er is normaal ritme.
Inmiddels zij ook gearriveerd 2man van de brandweer en de 2e ambulance.
8 man in een kleine slaapkamer.....mij te druk dus ik vraag of mijn  hulp nog nodig is ""nee bedankt" is het antwoord dus ik vertrek.
Mijn "collega" hoor ik nog zeggen "maar ik wil helpen!"....
Op de trap kom ik nog een 3e hulpverlener tegen en hem aangegeven dat de boel onder controle is, en er geen burgerhulp mee nodig is.
we lopen samen naar beneden en maken ruimte, staan in de voortuin nog even na te praten.

Intussen is mijn "collega" bezig de vrouw en kinderen van het slachtoffer op te vangen met termen als "het komt goed".
Ik vind dit niet meer tot de taak van een burgerhulpverlener horen.

Als er 6 man professionele hulpverlening waarvan 4 ambu medewerkers aanwezig zijn vind ik dat je als burger op moet krassen als was het maar om ruimte te creëren.

Mijn "probleem" is...wie spreekt een burgerhulpverlener aan op zijn gedrag? Had ik dat moeten doen? Doet ambu personeel dat?
Hij dook zonder dat er gechecked was of er ademhaling of pols was zo bovenop het slachtoffer. Misschien zelfs door een gebroken rib de situatie alleen nog maar erger makend.

Ik weet uit een eerder topic dat ik gestart ben dat er ook de vraag is of er überhaupt wel burger hulpverleners moeten worden ingezet.
Uit deze discussie zou ik hier graag wegblijven. Het is een gegeven dat ze er zijn....maar wie is er verantwoordelijk voor wat zij doen, en hoe evalueren zij wat er gebeurd is (zodat ze ervan leren)?

Het slachtoffer is uiteindelijk met een beroerte afgevoerd.

Grt
JP




Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2014, 00:00:25
Ik vind het schandalig dat deze hulpverlener zijn grenzen niet kent en daardoor het ambulancepersoneel hindert en inhoudelijk verkeerd handelt bij een patiënt.

Allereerst zou hij zelf zijn conclusies getrokken moeten hebben; dat heeft hij duidelijk niet gedaan. Hij kan worden teruggefloten door collega-burgerhulpverleners of door de aanwezige professionele hulpverleners (iedereen dus). Uit de website van hartslag.nu maak ik op dat de burgerhulpverleners vallen onder de verantwoordelijkheid van Ambulancezorg Nederland. Deze instantie accordeert de profielen van de hulpverleners en stuurt de oproepen uit. De beheerders van hartslag.nu onttrekken zich in hun voorwaarden aan elke verantwoordelijkheid.

Iedere willekeurige betrokkene kan dus volgens mij een melding over deze collega doen bij de Ambulancezorg van de betreffende regio. Het heeft natuurlijk de voorkeur om de collega eerst zelf aan te spreken. Dat is professionaliteit.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2014, 00:51:47
Deze goedbedoelende eerste hulpverlener is duidelijk doorgeschoten in zijn/haar rol. De ambulancezorgverleners hebben de taak het incident te leiden. Mensen die zich niet laten corrigeren/instructies etc niet opvolgen van ambuteam worden uiteindelijk op hun verzoek van het incident verwijderd.
Ik vraag me af of het een vrijwilliger betrof die is aangesloten bij een AED stichting/groep of dat hij/zij alleen bij hartslag.nu of hartveiligwonen zich heeft aangemeld. Alles staat en valt met de instructie. training en begeleiding door een AED groep/stichting. HVW en hartslag.nu voeren die taken niet (voldoende) uit. Vandaar dat er ''lone rangers'' zijn die lastig te controleren en bij te sturen zijn, helaas. Maar dit soort goedbedoelende vrijwillige eerste hulpverleners kun je ook buiten op straat treffen met navenante capriolen..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2014, 04:45:23
Een inmiddels gestopt forumlid was mede hierdoor fel gekant tegen burgerhulpverleners. Ik zou zeggen: Screenen aan de poort, maar dan ook echt: Solliciteren bij de RAV, gesprek, competentie bewijzen en er uit gezet worden bij gebleken ongeschiktheid.
In de huidige vorm is dit onhaalbaar.
Arts  www.alphalog.nl


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2014, 07:49:19
Citaat van: JV39 link=msg=1270947 date=1401140218
De man ligt nog niet of mijn "collega" duikt erboven op en begint te reanimeren....

Bij iedere borstcompressie laat het slachtoffer een rochellend/kuchend geluid horen.
De plakkers zitten er inmiddels op en mijn "collega" krijgt die instructie om te stoppen want er is normaal ritme.
Even een kleine vraag tussendoor, waarom kreeg je "collega" niet gelijk bij het erop duiken te horen dat hij niets moest doen? Waarom werd er gewacht tot de plakkers erop zaten?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2014, 08:30:26
Als ik TS was zou ik dit verhaal even bij hartslag.nu neerleggen, met een beetje geluk waren er maar 3 mensen gesmst voor deze melding. Al is het natuurlijk waarschijnlijk dat je een standaard mailtje terug krijgt waarin ze zeggen dat soort zaken niet te kunnen voorkomen en zichzelf zullen onttrekken van verantwoordelijkheid over de hulpverleners.

Wel ben ik wat verbaasd over de reacties van de aanwezige professionele hulpverleners. Als zij het op de zelfde manier ervaren hadden zou ik wat meer reactie van hen richting je collega burger verwacht hebben. Meestal zijn ze daar mondig genoeg voor. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze misschien niet anders gewend zijn van hartslag.nu hulpverleners en de strijd al opgegeven hebben.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2014, 10:58:44
Mijn ervaring is dat dit vaak wel meevalt, zodra wij als BRW arriveren zijn de BHV-ers meestal blij als ze het over kunnen dragen en weg kunnen en anders is het inderdaad aan de ambu vindt ik om aan  te geven dat het genoeg is voor meneer. Wta ik een beetje het probleem vindt van dat BHV project is dat er geen nazorg is. Als iemand opkomt is er nooit een evaluatie/registratie vanuit de organisatie. Je weet nooit hoe iemand reageert en zeker als hij alleen is hoe hij acteert.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2014, 11:10:44
Citaat van: wjr307 link=msg=1271011 date=1401181124
Mijn ervaring is dat dit vaak wel meevalt, zodra wij als BRW arriveren zijn de BHV-ers meestal blij als ze het over kunnen dragen en weg kunnen en anders is het inderdaad aan de ambu vindt ik om aan  te geven dat het genoeg is voor meneer. Wta ik een beetje het probleem vindt van dat BHV project is dat er geen nazorg is. Als iemand opkomt is er nooit een evaluatie/registratie vanuit de organisatie. Je weet nooit hoe iemand reageert en zeker als hij alleen is hoe hij acteert.
hartslag.nu heeft daar wel wat zaken voor geregeld hoor. Via de website wordt gevraagd de inzet te evalueren en tevens geven ze aan waar je moet zijn voor extra hulp. Meer moeten ze ook niet doen want je moet die hulp niet gaan opdringen. Als je toevallig op straat iets tegenkomt moet je ook zelf naar de huisarts of dergelijke voor die hulp. Mijn eigen ervaring was dat er al veel te veel mensen hulp kwamen aanbieden nadat ik betrokken was bij een reanimatie. Heel goed bedoeld natuurlijk, maar ik had mijn eigen adresje en dat was voldoende. De goedbedoelde hulp aanbiedingen van andere werden soms zelfs lastig.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2014, 12:00:46
Toch is het niet verkeerd om een verplichte registratie/evaluatie eraan te koppelen, niet om mensen te kunnen aanspreken maar een inzet evalueren is nooit verkeerd. Begrijp dat je er een adres voor hebt maar je moet het ook niet zien als hulp zoeken meer als afsluiting van incident. Als je bijv zou afspreken na de inzet even kort te evalueren met overige BHV-ers en ambu, politie en BRW (als de situatie dit toelaat uiteraard) dan kun je in een ongedwongen sfeer aangeven wat je niet zo goed vond gaan en dus ook je voorbeeld bespreekbaar maken. Zoals aangegeven laat de situatie dit niet altijd toe maar miss iets om vanuit hartslag.nu te initieren


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2014, 12:05:59
hartslag.nu heeft daar wel wat zaken voor geregeld hoor. Via de website wordt gevraagd de inzet te evalueren en tevens geven ze aan waar je moet zijn voor extra hulp. Meer moeten ze ook niet doen want je moet die hulp niet gaan opdringen. Als je toevallig op straat iets tegenkomt moet je ook zelf naar de huisarts of dergelijke voor die hulp. Mijn eigen ervaring was dat er al veel te veel mensen hulp kwamen aanbieden nadat ik betrokken was bij een reanimatie. Heel goed bedoeld natuurlijk, maar ik had mijn eigen adresje en dat was voldoende. De goedbedoelde hulp aanbiedingen van andere werden soms zelfs lastig.

Ze laten je bij hartslag.nu vrij om die enquete in te vullen. Je kan hem dus ook niet invullen.... Keren dat ik ben opgeroepen heb ik deze altijd netjes ingevuld. Ook als ik niks meer kon betekenen (wat tot nu toe steeds was)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel