Wie spreekt een burgerhulpverlener aan op foutief handelen?

Auteur Topic: Wie spreekt een burgerhulpverlener aan op foutief handelen?  (gelezen 28488 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2014, 14:17:43
Wij proberen wel nazorg te bieden. Hierdoor kan ook iemand dit soort verhalen kwijt. Is het echt zo desastreus dan kunnen we ook contact opnemen met de opleider of de persoon zelf.

Het nadeel is, met alle respect, dat iedereen met een BHV diploma ook mee mag "spelen". Dit betekent helaas ook dat in de cursus er geen aandacht aan alerts wordt gegeven. Hierdoor ook geen uitleg dat niet ieder alert een reanimatie is en waar jouw taak als Burgerhulpverlener stopt.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

helm

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2014, 16:44:27
Citaat van: Moon link=msg=1271093 date=1401193063
Het nadeel is, met alle respect, dat iedereen met een BHV diploma ook mee mag "spelen". Dit betekent helaas ook dat in de cursus er geen aandacht aan alerts wordt gegeven. Hierdoor ook geen uitleg dat niet ieder alert een reanimatie is en waar jouw taak als Burgerhulpverlener stopt.

Dat klopt niet. De gedragsregels voor de BHV'er als burghulpverlener staan in het NedCert lesboek.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #12 Gepost op: 27 mei 2014, 16:56:00
Citaat van: René van der Helm link=msg=1271135 date=1401201867
Dat klopt niet. De gedragsregels voor de BHV'er als burghulpverlener staan in het NedCert lesboek.

17 uur, 7 minuten en 29 seconden voor de eerste verwijzing naar hoe NedCert het allemaal wel in orde heeft. Duurde nog lang deze keer!

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2014, 17:22:58
Ik zit ook aangesloten bij hartslag.nu en ik ken het hele NedCert niet.....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 27 mei 2014, 18:53:20
Heb met het zelfde probleem gezeten. Contact opgenomen met hartslagnu en ze gingen kijken wat ze er mee konden. Ze zouden overleggen met de instantie waar hij zijn herhalingscursus doet en hem wellicht uit het systeem halen. Heb die meneer iig niet meer gezien daarna.
Mijn advies is dus neem ff contact op met hartslagnu.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 27 mei 2014, 18:57:01
Citaat van: Delta link=msg=1270958 date=1401158723
Een inmiddels gestopt forumlid was mede hierdoor fel gekant tegen burgerhulpverleners. Ik zou zeggen: Screenen aan de poort, maar dan ook echt: Solliciteren bij de RAV, gesprek, competentie bewijzen en er uit gezet worden bij gebleken ongeschiktheid.
In de huidige vorm is dit onhaalbaar.

Volledig mee eens. Deze vrijwilligers als integraal onderdeel van de ambulancezorg, dan zijn er maar wat minder...

Het wiel hoeft daarbij niet opnieuw uitgevonden te worden, een dergelijk concept wordt in GB al toegepast.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #16 Gepost op: 27 mei 2014, 19:05:23
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1271139 date=1401202560
17 uur, 7 minuten en 29 seconden voor de eerste verwijzing naar hoe NedCert het allemaal wel in orde heeft. Duurde nog lang deze keer!
2 zielen 1 gedachte  998765 maar ff de gekheid terzijde.
Uit ervaring weet ik dat de burger AED Hoorn de zaken goed op de regel heeft, via de facebookpagina is er in de meeste gevallen een follow up met wat rand informatie zoals aantal gesmste hulpverleners en zo mogelijk de afloop ter plekke.
verder roept men op om ervaringen te delen en te evalueren. Gevoelige info kan via PM gedaan worden en blijft binnen de instructeursgroep. En minstens zo belangrijk ze staan open voor iedereen ook van buiten Hoorn !!

En NEE dit is niet om Moon een veer in haar .... te stoppen want die is hier slechts een van de gene die zich inspannen om alles te begeleiden en helaas heb ik niet zo veel veren  998765
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 27 mei 2014, 19:09:14
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1271190 date=1401210323
Uit ervaring weet ik dat de burger AED Hoorn de zaken goed op de regel heeft, via de facebookpagina is er in de meeste gevallen een follow up met wat rand informatie zoals aantal gesmste hulpverleners en zo mogelijk de afloop ter plekke.

Het is maar wat je goed geregeld noemt, leken die over medische noodsituaties gaan speculeren op een facebookpagina...

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 27 mei 2014, 20:16:13
Je kunt op basis van de gepresenteerde casus een aantal dingen zeggen:

1. Ik kan uit het verhaal niet opmaken of de burgerhulpverlener onjuist handelde door direct te starten met borstcompressies op het moment dat het slachtoffer op de grond lag. Zoals al genoemd staat er niet in de beschrijving dat de ambulancebemanning direct heeft gezegd dat hij moest stoppen, ze hebben immers eerst de plakkers geplakt en toen bleek er 'normaal ritme' te zijn. Of daarbij output was staat niet in de casus. Daarnaast zegt het feit dat het slachtoffer rochelt of 'kucht' oid bij ieder compressie niets over de aan of afwezigheid van circulatie.

Om zonder overleg met ambulance direct te starten met compressies is niet handig, maar ik kan me de 'reflex' wel indenken. Immers, je komt binnen met het idee dat er gereanimeerd moet worden, blijkbaar ziet het slachtoffer er ook zo uit. Ik weet niet of de burgerhulpverlener de ademhaling gecontroleerd heeft? Kan gebeurd zijn voordat de topic starter binnen ging? De reflex om dan direct te beginnen is niet heel vreemd. Dat het niet handig is, dat is wat anders ;).

2. Het lijkt er op dat de burgerhulpverlener waar het om gaat in deze casus graag wil helpen en de suggestie wordt gewekt dat zijn hulp niet nodig is. Ik kan overigens niet opmaken welke conversatie tussen de burgerhulpverlener in kwestie en ambulancebemanning heeft plaatsvonden. Een flard van een gesprek zegt niet alles.

3. Het feit dat de burgerhulpverlener de familie opvangt is niet slecht, maar hij lijkt niet precies te weten waar zijn grenzen liggen, getuige het 'het komt wel goed'.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #19 Gepost op: 28 mei 2014, 13:07:03
Citaat van: -Joost- link=msg=1271195 date=1401210554
Het is maar wat je goed geregeld noemt, leken die over medische noodsituaties gaan speculeren op een facebookpagina...

Je zou de moeite kunnen nemen de pagina te bekijken en daarna pas commentaar geven. Hetgeen jij denkt dat daar gebeurd is, misschien helass voor jou, dus niet zo.

Er kan openlijk over een inzet gesproken worden, wat ging goed en wat niet. Hoe was de onderlinge samenwerking en die met de profs....

Hoe is de afloop (indien bekent) en met hoeveel mensen was de burger aed er.
Exacte lokatie blijft beperkt tot de wijk. En naam en geslacht blijven onbekent.

Het valt dus wel een beetje mee denk ik Joost
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend