Wie spreekt een burgerhulpverlener aan op foutief handelen?

Auteur Topic: Wie spreekt een burgerhulpverlener aan op foutief handelen?  (gelezen 28272 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #40 Gepost op: 30 mei 2014, 16:03:28
Citaat van: Peter71 link=msg=1271770 date=1401455643
Volgens mij draai je de zaken nu toch wel heel ernstig om. P2000 is nog steeds voor de hulpdiensten, en een meldkamer is er nog steeds niet verantwoordelijk voor dat de meldingen die zij uitgeven aan hulpdiensten vervolgens open en bloot op het internet te vinden zijn. Je moet nu niet in ene het probleem bij de meldkamers neer gaan leggen. ::)

Leg mij dan eens uit waarom er meldkamers zijn waarvan de meldingen niet te vinden zijn tav de ambu....kennelijk onderkennen zij wel het probleem.
Dan komen we dus aardig richting de stelling van onze ex 024 dat er bij de meldkamers toch een zekere verantwoording ligt, men wil niet dat alles open bloot op internet komt te liggen maar neemt vervolgens geen actie om een stap te maken dat dit niet meer voor kan komen.....en hartslag wenst al in het geheel nergens enige verantwoording te nemen en dus schuiven we als prof hulpverlening alles op het bordje van de burger waarmee we ons kennelijk achter de mening en het gebrek aan verantwoording van de verantwoordelijk organisaties willen scharen ???
Als je dit soort dingen als prof HV wenst te voorkomen dan zul je als prof HV ook de bewuste stappen moeten willen nemen en niet het typisch nederlandse afschuif systeem bezigen.

Deze manier van afschuiven lijkt mijns inziens aardig op een verhaaltje wel de lusten niet de lasten
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #41 Gepost op: 30 mei 2014, 16:06:35
Wie was er eerder? P2000 netwerk met pagers of de 'burgerhulpverleners' die op P2000 meldingen (apps/sites) afgaan?

Wat er nu dus wordt beweerd is dat het aan de meldkamers ligt, dat er discussies en gevoelige informatie op Facebookpagina's komen n.a.v. meldingen via P2000 dan wel AED alerts?

Volgens mij ligt dat alleen aan degenen die er niet professioneel genoeg mee om kunnen gaan en hun verhaal klakkeloos op de openbare social media/forums gooien.  :o

Volgens mij wordt er voorbijgegaan aan het uiteindelijke doel van burgerhulpverlening. Laat eerst die basis maar eens goed zijn en de rest komt dan wel. Het wordt allemaal opgeblazen en te groter gemaakt dan dat het is.
If you can dream it, you can do it.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #42 Gepost op: 30 mei 2014, 16:08:30
Goed, verzoek om weer ontopic te gaan. De discussie over het afschermen van p2000 loopt reeds elders op het forum.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #43 Gepost op: 30 mei 2014, 16:29:51
Ook in de nazorg, en daardoor het op (kennelijk onjuiste wijze) delen van info aangaande een inzet is mijns inziens ook de verantwoording van zowel de lokale overheid, meldkamer ambu als hartslag (of vergelijkbaar) als vanuit die drie partijen onvoldoende nazorg wordt geboden, en blijkens de discussie is de geboden nazorg dus ruim ondermaats, blijf je houden dat zaken ongewild uitgebreider in de openbaarheid komen. Door gebruik te maken van vrijwillige (leken)HV-ers en het niet faciliteren in voldoende nazorg schuif je het probleem af naar de mensen die zich inzetten voor het burgerhulpverlener. Hiermee onttrekken de eerder genoemde zich aan hun verantwoording (volgens mij) en werken volgens het principe wel de lusten niet de lasten.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #44 Gepost op: 30 mei 2014, 16:32:08
Citaat van: Red link=msg=1271729 date=1401444428
Toch gek, ik zie de professionals dit niet zo "openbaar" bespreken. En het is natuurlijk klinkklare onzin dat de precieze locatie niet te achterhalen valt. Alsof er iedere dag tig reanimaties zijn in Hoorn. Een goede speurneus heeft het juiste adres er zo bij gevonden.

Dat is ook een van de redenen dat wij ooit het bijzondere en traumatische ervaringen board hebben gesloten. De professionals waren oud en wijs genoeg om daar geen nabesprekingen of ervaringen te delen. Het waren de EHBO'ers en AED burgerhulpverleners die steeds hun verhaal kwijt moesten. (geeft overigens al aan dat er dus verder kennelijk geen plek was om je verhaal te kunnen doen) En keer op keer waren de casussen zo geschreven dat we er binnen enkele minuten achter waren om welk adres het ging.

Een facebookpagina is niet de plek voor het bespreken van dit soort zaken.

Daar heb je wederom een punt als wij een "heftige" uitruk hebben gehad, bespreken we het met het clubje waarmee we zijn uitgerukt en indien nodig met het BOT team. De bhv-er gaat naar huis zit helemaal vol van alles  wil het ergens kwijt maar om nu zelf naar ehbo te bellen dan liever op i'net anoniem maar ondertussen gaat het nergens meer over en staat alles openbaar. Dit lijkt me niet bevordelijk voor het verwerkingsproces. Als je dit met je uitruk groep doet heb je allemaal hetzelfde meegemaakt en als je een gecoördineerde nabespreking doet hoeft het niet lang te duren. Enige punt is wie zou het moeten doen en hoe


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #45 Gepost op: 30 mei 2014, 20:48:01
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1271767 date=1401455240
Wat al eerder aangegeven is als sommige personen een melding van 2 ambu's op P2000 voorbij zien komen dan is de eerste link die gelegd wordt dat het een reanimatie betreft en die zetten het dan op een lopen om plaatjes te schieten (vrijheid van nieuwsgaring) en klappen dat vervolgens ergens op internet, ik denk dan ook dat de diverse meldkamers er meer debet aan zijn dat dit soort zaken breed op internet terug te vinden zijn (incl de melding) dan de bewuste FB pagina.
Met andere woorden je ligt als SO al openlijk "op straat" voordat er uberhaupt iemand ter plaatse is door toedoen van P2000 en de monitoren, zelfs als we de monitoren zouden vergeten dan lopen er nog voldoende mensen in het rond met een pieper waarop ze alles lekker kunnen uitlezen, de bescherming zo mijns inziens dan al moeten gebeuren bij de meldkamer.
Er is toch wel een verschil tussen de 'plaatjes schietende' P2000 ramptoerist met een fotowebsite en de burgerhulpverlener van HartslagNu die zijn verhaal op internet doet. De eerste gaat doorgaans niet de woning binnen om zijn plaatjes te schieten. (Een reanimatie in de openbare ruimte is een andere zaak). De burgerhulpverlener beschikt over meer details ten aanzien van slachtoffer, zijn situatie en alles wat er gebeurd is. Hij is immers de woning binnengetreden. Het is niet zo heel moeilijk om -per ongeluk- op een FB pagina of op een forum privacygevoelige informatie te geven. Zoals gezegd is het vrij eenvoudig om een casus te herleiden, zonder dat je expliciet de adresgegevens noemt.

Het internet is niet de juiste plaats om nazorg te vinden en casus na te bespreken. Op de FB pagina van Hoorn lijkt het redelijk goed gereguleerd, maar je moet er als redactie wel bovenop zitten.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #46 Gepost op: 30 mei 2014, 20:53:37
Kern van deze hele discussie is het punt dat al eerder in discussies aan de orde kwam: HartslagNu wil vooral zoveel mogelijk publiciteit en burgerhulpverleners, zonder dat er voldoende aandacht is voor de randvoorwaarden. Ze hebben geen idee wie ze op een melding afsturen, of de hulpverleners daadwerkelijk een geldig diploma hebben (voor wat dat waard is), dragen onvoldoende zorg voor nazorg en de andere aspecten van de inzet van lekenhulpverleners. 024 had destijds een aantal goede punten van kritiek.

We roepen bijna massaal dat de burgerhulpverlener in de casus fout is. Maar heeft iemand hem wel verteld wat zijn precieze rol is? Is hij niet enorm gedrilled om te gaan reanimeren, stapte hij gierend van de adrenaline de woning binnen, waardoor hij wellicht over het hoofd ziet dat reanimatie misschien niet nodig was? Heeft iemand hem wel eens uitgelegd hoe je familie opvangt?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #47 Gepost op: 30 mei 2014, 21:57:41
Citaat van: Lunatum link=msg=1271836 date=1401476017
Kern van deze hele discussie is het punt dat al eerder in discussies aan de orde kwam: HartslagNu wil vooral zoveel mogelijk publiciteit en burgerhulpverleners, zonder dat er voldoende aandacht is voor de randvoorwaarden. Ze hebben geen idee wie ze op een melding afsturen, of de hulpverleners daadwerkelijk een geldig diploma hebben (voor wat dat waard is), dragen onvoldoende zorg voor nazorg en de andere aspecten van de inzet van lekenhulpverleners. 024 had destijds een aantal goede punten van kritiek.

We roepen bijna massaal dat de burgerhulpverlener in de casus fout is. Maar heeft iemand hem wel verteld wat zijn precieze rol is? Is hij niet enorm gedrilled om te gaan reanimeren, stapte hij gierend van de adrenaline de woning binnen, waardoor hij wellicht over het hoofd ziet dat reanimatie misschien niet nodig was? Heeft iemand hem wel eens uitgelegd hoe je familie opvangt?

Inderdaad, er kan niet genoeg benadrukt worden dat AED vrijwilligers goed getraind begeleid en nagezorgd moeten worden. Plaatselijke/regionale AED stichtingen en teams kunnen dit uitvoieren, HartveilgWonen en hartslag.nu niet. Uitermate jammer dat zij en een aantal gemeenten het belang er niet zo van inzien.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #48 Gepost op: 3 juni 2014, 00:03:25
Absoluut eens met Joffry. Er wordt hier in de regio door diverse verenigingen/instanties opgeleid. Wij zijn de enige die het doen in het kader van BurgerAED, waarbij dus ook veel aandacht is voor wat wordt er van alle partijen verwacht, samenwerking,  wanneer ga je weg, etc. Daarnaast de nazorg, maar als eerste krijgt men bij aanmelding van ons "onze" huisregels. Voor mensen die niet door ons opgeleid zijn of voor degenen die slecht onthouden ;)
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #49 Gepost op: 3 juni 2014, 00:15:32
Weet iemand of zoiets hier ook in Roermond zit? Behalve hartslag.nu (daar ben ik nu bij aangemeld). Want zou het fijn vinden net dat beetje meer info over verwachtingen en mogelijke nazorg te krijgen als dit nodig is.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel