Wie spreekt een burgerhulpverlener aan op foutief handelen?

Auteur Topic: Wie spreekt een burgerhulpverlener aan op foutief handelen?  (gelezen 28276 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #60 Gepost op: 14 december 2014, 17:42:29
Ik heb ook de reanimatie les bij de BHV cursus gehad. Ik vond dat ook echt niemand competent was. Iedereen kreeg wel zijn BHV pasje dus wat mij betreft is de BHV een wassen neus.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #61 Gepost op: 14 december 2014, 18:38:31
Citaat van: jelte link=msg=1314369 date=1418575349
Ik heb ook de reanimatie les bij de BHV cursus gehad. Ik vond dat ook echt niemand competent was. Iedereen kreeg wel zijn BHV pasje dus wat mij betreft is de BHV een wassen neus.

Want?


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #62 Gepost op: 14 december 2014, 20:18:26
Citaat van: baksteen link=msg=1314364 date=1418573219
Dom mens of domme door commercie geleide opleiders ??
Citaat van: beantsje link=msg=1314350 date=1418568642
Bij een oproep via hartslagnu waar ik geweest ben, ging het ook niet helemaal goed. Er was een vrouw, die mij begroette met 'we hebben hem al gereanimeerd hoor' en het so lag nog gewoon gestrekt in de hal, zonder ademhaling. Ze was er gewoon weer mee gestopt. Ik heb toen de reanimatie ogenblikkkelijk weer opgestart. Toen het so begon te gaspen, wilde ze dat ik stopte omdat het so zou ademen. Inmiddels was de eerste ambu erook en bevestigden dat dit toch echt gasping was. Wij gingen in opdracht om en om 2 minuten reanimeren. De andere dame zei vervolgens tegen de echtgenote dat alles wel goed zou komen en werd teruggefloten door de ambuvpk met de woorden dat ze dat nooit mocht zeggen omdat we dat niet konden weten....

Correct allemaal? Nee. Maar deze dame had geen oproep gehad maar was een toevallig te hulp geschtoten directe buurvrouw, die toevallig een bhv cursus op het werk had gehad. Moet de ambu dan bij aankomst dan eerst maar gaan checken hoe iedereen daar verzeild is geraakt en wat zijn competenties zijn? Al ben ik wel van mening dat , wanneer je inzetbaar bent via hartslagnu , er wel een bepaald niveau aantoonbaar aanwezig moet zijn. Ook op de door mij eerder genoemde gebieden van attitude, samenwerking met professionals en omgaan met de situatie.

En het so? Die was na 4 weken weer thuis en voelde zich beter dan voor het gebeuren!
Citaat van: baksteen link=msg=1314364 date=1418573219
Dom mens of domme door commercie geleide opleiders ??
Omdat het leken zijn kan er helaas geen toezicht door de inspectie plaatsvinden over het niveau van LEH.

Geleid door commerciele BHV opleiders en BHV certificeerders worden BHV-ers dus steeds minder competent en kunnen zelfs de meest eenvoudige controles en levensreddende handelingen niet meer uitvoeren.
Bedroevend en stuitend   :'(  :o  :(
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #63 Gepost op: 14 december 2014, 22:44:37
Geen idee.  Vergeet niet dat we het hier echt over de toevallige buurvrouw hebben, misschien is ze 5 jaar geleden een dagje op cursus geweest en sindsdien nooit weer. Misschien heeft ze wel elk jaar de bijscholing gehad, maar heeft ze er niet zoveel mee of heeft ze idd een slechte opleider gehad. Het is natuurlijk ook maar heel beperkt, zo een dag waarin dan ook nog het brandblussen enhet ontruimen moet doen.
Mijn punt is dus: dat weet je niet. En het verschil tussen een opgeroepen burgerhulpverlener en de toevallige buurvrouw is maar minimaal, eigenlijk alleen de oproep. Iedereen kan zich immers aanmelden bij hartslagnu, er is geen enkele controle, zelfs niet of je je herhalingen wel hebt gehad.

En hoe je het ook wendt of keert, ook zij heeft een bijdrage geleverd aan het redden van dit so...

Ik zou het echter een goede zaak vinden als je tenminste bij de mensen die een oproep ontvangen van de meldkamer, zeker kunt zijn van een bepaald kwaliteitsniveau . Maar je weet nooit wie er allemaal binnenkomen bij een circulatiestilstand....zelfs een sensatiezoeker die de p2000 berichtjes in de gaten houdt, zou kunnen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #64 Gepost op: 29 december 2014, 17:53:08
Afgelopen 24 uur meegemaakt dat een burger hv-er ondanks melding van voldoende mensen (we waren inmiddels met z'n 8en, 2x burgerHV, 4 dienders en ambu) toch door liep de woning in, burgerHV-er werd aangesproken door een 15 jarige EHBO-er dat er voldoende hulp aanwezig was (15 jarige had hiertoe ook opdracht gekregen van de ambubemanning) en de burger zich beter kon bezig houden met het gidsen van de nog aanrijdende 2e ambu. Kennelijk had deze burger maling aan de 15 jarige en is na de inzet aangesproken door een van de dienders op zijn gedrag. Ook de 15 jarige aangesproken door een diender maar dat was om de complimenten voor zijn deel van de inzet over te brengen mede namens ambu bemanning en familieleden van het SO.

Inzet was verder goed verlopen met prima samenwerking tussen alle aanwezigen, variërend van daadwerkelijke reanimatie (met 4 personen) tot het creëren van ruimte rond het SO (waar de 15 jarige ook aan bijdroeg evenals aan het binnen brengen van allerhande spullen van de ambu)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #65 Gepost op: 29 december 2014, 18:02:22
Wat doet een 15-jarige EHBO-er bij een reanimatie?


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #66 Gepost op: 29 december 2014, 18:56:45
Hulp verlenen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #67 Gepost op: 29 december 2014, 19:08:22
Citaat van: EM physician link=msg=1317972 date=1419872542
Wat doet een 15-jarige EHBO-er bij een reanimatie?

Passant ?? Buurjongen ?? of zoals velen van die leeftijd "achter de muziek aan" ?? weet jij het ook niet ???
Maar boven al hulpbieden, ook als dat niet direct het reanimeren van het SO betekent. In elk geval heeft hij veel meer gedaan dan hele hordes mensen in een dergelijke situatie.

In dit geval betreft het een persoon die op meerdere manieren bij HV diensten betrokken is, weliswaar zonder eigen pieper.
Hij heeft zich netjes gedragen, niet voor de voeten gelopen en heeft er een goed nagesprek over gehad met verschillende personen, daarbij heeft hij het gevoel dat hij ondanks zijn leeftijd en het niet daadwerkelijk reanimeren een een positieve manier heeft bijgedragen en dat werd door de prof's bevestigd dus.....wat is je probleem ?
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #68 Gepost op: 29 december 2014, 19:16:52
Ik weet ook niet wat een arts in zijn vrije tijd bij een reanimatie moet. Persoonlijk ben ik er niet voor om 15-jarige passanten actief te laten participeren in een reanimatie.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #69 Gepost op: 29 december 2014, 19:43:22
Citaat van: EM physician link=msg=1318016 date=1419877012
Ik weet ook niet wat een arts in zijn vrije tijd bij een reanimatie moet. Persoonlijk ben ik er niet voor om 15-jarige passanten actief te laten participeren in een reanimatie.

In basis deel ik je mening, eigenlijk heeft iemand met deze leeftijd niets (actief) te zoeken bij een reanimatie. In dit geval liep het gewoon zo en heeft de jongen zich uiterst verdienstelijk gemaakt en waren we blij dat dit stuk "op geschoten" puber aanwezig was.
Hij heeft alle aanwezigen hulpverleners ter plekke laten zien dat de jeugd nog niet zo verrot is als we denken  998765 en met meer fatsoen en respect voor de familie dan een volwassen burger hulpverlener.

Er is hem ook aangegeven er geen gewoonte van te maken, nu ach het is vakantie het was toevallig zo en hij heeft verdomd hard meegewerkt, voor straks school gaat voor alles en om deze tijden ben en blijf je gewoon thuis !!
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend