Deze week weer een reanimatie oproep gehad...en ik heb er een nare smaak en wat vragen aan over gehouden.
Na alaremering TP gegaan en ik zie een bekende auto staan van een collega hulpverlener uit de buurt.
Hij loopt net voor me het huis binnen we worden door een jongetje van een jaar of 12 naar boven door verwezen.
Trap op gelopen, huilende vrouw in de slaapkamer en de man naast het bed niet aanspreekbaar.
Achter mij aan komen 2 ambulance broeders naar boven dus ik maak ruimte.
Mijn"collega" HV zegt "zullen we het slachtoffer verplaatsen zodat we meer ruimte hebben?"
De ambu verpleegkundige geeft aan eerst te willen kijken en zegt daarna tegen zijn collega "we gaan verplaatsen".
De 2 mannen pakken de man op en leggen hem voor het bed.
De man ligt nog niet of mijn "collega" duikt erboven op en begint te reanimeren....
Bij iedere borstcompressie laat het slachtoffer een rochellend/kuchend geluid horen.
De plakkers zitten er inmiddels op en mijn "collega" krijgt die instructie om te stoppen want er is normaal ritme.
Inmiddels zij ook gearriveerd 2man van de brandweer en de 2e ambulance.
8 man in een kleine slaapkamer.....mij te druk dus ik vraag of mijn hulp nog nodig is ""nee bedankt" is het antwoord dus ik vertrek.
Mijn "collega" hoor ik nog zeggen "maar ik wil helpen!"....
Op de trap kom ik nog een 3e hulpverlener tegen en hem aangegeven dat de boel onder controle is, en er geen burgerhulp mee nodig is.
we lopen samen naar beneden en maken ruimte, staan in de voortuin nog even na te praten.
Intussen is mijn "collega" bezig de vrouw en kinderen van het slachtoffer op te vangen met termen als "het komt goed".
Ik vind dit niet meer tot de taak van een burgerhulpverlener horen.
Als er 6 man professionele hulpverlening waarvan 4 ambu medewerkers aanwezig zijn vind ik dat je als burger op moet krassen als was het maar om ruimte te creëren.
Mijn "probleem" is...wie spreekt een burgerhulpverlener aan op zijn gedrag? Had ik dat moeten doen? Doet ambu personeel dat?
Hij dook zonder dat er gechecked was of er ademhaling of pols was zo bovenop het slachtoffer. Misschien zelfs door een gebroken rib de situatie alleen nog maar erger makend.
Ik weet uit een eerder topic dat ik gestart ben dat er ook de vraag is of er überhaupt wel burger hulpverleners moeten worden ingezet.
Uit deze discussie zou ik hier graag wegblijven. Het is een gegeven dat ze er zijn....maar wie is er verantwoordelijk voor wat zij doen, en hoe evalueren zij wat er gebeurd is (zodat ze ervan leren)?
Het slachtoffer is uiteindelijk met een beroerte afgevoerd.
Grt
JP