Heeft een politievoertuig meerdere accu's?

Auteur Topic: Heeft een politievoertuig meerdere accu's?  (gelezen 9572 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MarcoSecurity

  • Beveiliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Gepost op: 27 mei 2014, 11:21:29
beste allemaal,

Dit weekend werd ik aan het denken gezet door iets wat mij opviel. Voor PolitieBureau Aalsmeer stond een dienstvoertuig van de Politie, maar deze had zijn verlichting nog branden. Dit bracht mij op de vraag, zou zo'n politie auto nou 1 enkele accu hebben, of zit er een extra accu in? Er is natuurlijk in en op zo'n auto veel apperatuur te vinden en ik zou er dus niet raar van opkijken..

'k had echt zoiets van, die zal straks staan met ze accustarter terwijl meneer of mevrouw een noodmelding heeft.

groeten!




sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2014, 11:30:20
Zoals mij altijd verteld is, hebben sowieso politiewagens 2 accu's. 1 voor apparatuur en 1 voor het voertuig.


Runner

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2014, 11:46:08
Als toevoeging op bovenstaande. Ik weet niet of het al op alle politievoertuigen van toepassing is. Maar men heeft ook de mogelijkheid om de sleutel uit het contact te halen terwijl de motor blijft lopen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld je zwaailichten of andere verlichting aan laten staan zonder dat je accu leeg loopt.

Ik moet zeggen dat ik niet wist dat er twee accu's in een politievoertuig zaten, wat dat betreft weer wat geleerd.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2014, 13:48:09
Tweede accu zit achter de achterbank. Ik weet alleen niet of je er ook de auto mee kan starten...


MarcoSecurity

  • Beveiliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2014, 14:56:42
heb in ieder geval alvast antwoord op mijn vraag, waarvoor dank!


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2014, 15:20:42
Mijn volkswagen busje had ook een tweede accu voor binnenverlichting en standkachel, voormalig kadaster voertuig.   Deze werd wel mee opgeladen maar kon geen startstroom leveren. Ook werd door verlichting en standkachel de 'startaccu' niet leeggetrokken.  's ochtends standkachel aan in de winter en je reed zonder krabben warm weg.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2014, 23:05:09
Citaat van: Frank. link=msg=1271087 date=1401191289
Tweede accu zit achter de achterbank. Ik weet alleen niet of je er ook de auto mee kan starten...

Nee...
Die tweede accu is puur voor de boordcomputer (AVLS, MDT).
Hoe het met de huidige HONAC-voertuigen zit weet ik niet. Bij onze oude auto's kon de mobi beide accu's leegtrekken en had je dus écht geen prik meer.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2014, 23:19:15
Citaat van: Jerommeke link=msg=1271291 date=1401224709
Nee...
Die tweede accu is puur voor de boordcomputer (AVLS, MDT).
Hoe het met de huidige HONAC-voertuigen zit weet ik niet. Bij onze oude auto's kon de mobi beide accu's leegtrekken en had je dus écht geen prik meer.

Als je 2 accu's hebt, heb je als je voldoende lange startkabels hebt bijna altijd een mogelijkheid om te starten.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2014, 23:21:03
Startkabels mogen er niet op vanwege de piekspanning...
Als we vervolgens een door dienstwege aanbestede pechhulpverlener bellen knalt die er overigens een booster op... Dat is wat anders  998765 98uiye
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2014, 23:46:31
Citaat van: Jerommeke link=msg=1271301 date=1401225663
Startkabels mogen er niet op vanwege de piekspanning...
Als we vervolgens een door dienstwege aanbestede pechhulpverlener bellen knalt die er overigens een booster op... Dat is wat anders  998765 98uiye

Inderdaad het risico is anders afgedekt, typisch een managementoplossing.
Risico afgeschoven op een ander, boeit niet dat het meer kost, waarschijnlijk minimaal 500% duurder al een setje startkabels inclusief eventueel nieuwe accu.

Het is nu wel te begroten voor de manager.

P.S. piekspanning is te vermijden door bijvoorbeeld verlichting aan te zetten tijdens het starten, maar ja dat is maar 99,9% zekerheid dat het goed gaat.