Op de ambu met eczeem

Auteur Topic: Op de ambu met eczeem  (gelezen 8537 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 27 juni 2014, 18:32:09
Citaat van: Delta link=msg=1278501 date=1403265432
Een MRSA is niet gevaarlijker dan de gewone Staph. aureus, hij is alleen meer resistent tegen antibiotica. Voor beiden geldt dat je na contact met een patient je handen moet wassen...
Het is een nogal rare regel dat je wel met de normale SA maar niet met de MR-SA mag werken met eczeem.

Als je de normale S.aureus overdraagt en je patiënt wordt er ziek van, heeft hij nog een kans; als je MRSA bij je draagt en overdraagt en je patiënt wordt er ziek van, heeft hij veel minder kans. Dus het overlijdensrisico is hoger bij overdracht en het overdrachtsrisico kun je weer verkleinen door geen MRSA op je eczeem te laten meeliften.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 27 juni 2014, 19:23:09
Citaat van: Kanarie link=msg=1280457 date=1403886729

Als je de normale S.aureus overdraagt en je patiënt wordt er ziek van, heeft hij nog een kans; als je MRSA bij je draagt en overdraagt en je patiënt wordt er ziek van, heeft hij veel minder kans. Dus het overlijdensrisico is hoger bij overdracht en het overdrachtsrisico kun je weer verkleinen door geen MRSA op je eczeem te laten meeliften.

Bottom line: Altijd je handen desinfecteren, altijd er van uitgaan dat het een gevaarlijk beest is.
Arts  www.alphalog.nl

chauff

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2014, 21:11:38
Is de kans dan zoveel hoger om MRSA op te lopen met eczeem dan zonder eczeem? Ook bij het juist gebruik van handschoenen...

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2014, 06:28:23
Citaat van: chauff link=msg=1280629 date=1403982698
Is de kans dan zoveel hoger om MRSA op te lopen met eczeem dan zonder eczeem? Ook bij het juist gebruik van handschoenen...
Bacteriën gedijen wat beter op eczeem dan op intacte huid, en desinfecteren met alcohol is (denk ik) pijnlijker met zeep, maar verder is het een normale bacterie die als extra eigenschap resistentie tegen een bepaalde groep antibiotica heeft.
Het zegt niets over de virulentie (=ziekmakende eigenschappen).
Arts  www.alphalog.nl

chauff

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #14 Gepost op: 30 juni 2014, 04:38:13
Klopt dat als de eczeem op speelt het desinfecteren met alcohol wel gevoelig is. Als ik echter snel daarna de handen weer soepel maak met een vette creme is er niets aan de hand.

Blijven patient en ik ook virusvrij.

Weer wat geleerd in elk geval. Thnx.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 30 juni 2014, 19:40:02
Citaat van: chauff link=msg=1280862 date=1404095893

Blijven patient en ik ook virusvrij.

Virusvrij? MRSA is een bacterie ;)...

chauff

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #16 Gepost op: 30 juni 2014, 20:13:54
I stand corrected. En hoewel ik een hoop moet leren wist ik dit al...