Ambulancezorg in 2030

Auteur Topic: Ambulancezorg in 2030  (gelezen 13896 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #20 Gepost op: 4 juni 2014, 00:03:22
Citaat van: CM link=msg=1271866 date=1401486829
Juist, haal dat laatste nog even naar voren.. Daar liggen mijn ambities, wat een verassing!

Tja helaas zien een groot aantal ambulancediensten de VS Ambu totaal nog niet zitten... :|
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #21 Gepost op: 4 juni 2014, 09:47:46
Nee, maar misschien wordt het straks tijd voor een switch..
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #22 Gepost op: 5 juni 2014, 22:22:39
Citaat van: CM link=msg=1272974 date=1401868066
Nee, maar misschien wordt het straks tijd voor een switch..

welke switch?? Er zijn een anatal RAV-en die NP en PA opleidenen en inzetten, andere regios doen dat principieel niet of vanwege andere motieven.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


marnix651

  • Anesthesieverpleegkundige & manschap A
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #23 Gepost op: 17 juni 2014, 01:00:24
Mijn visie op spoedzorg in 2030:

Mijn visie lijkt op het model welke in Australië wordt gebruikt.

- Zorg ambulance( Low care): huidige model, bemand door ambulancebegeleiders, gebruikt voor besteld vervoer.
  
- Standaard ambulance (BLS/ALS): Hierin zitten een ambulancehulpverlener en een chauffeur. Deze rijden op de reguliere ambulance (spoed) ritten.

- Intensive Care Interventie Voertuig  (ALS+): Dit voertuig wordt bemand door ambulanceverpleegkundige en chauffeur. Deze komt in actie bij complexe ziektebeelden en ter assistentie van de ambulance, echter heeft dit voertuig geen mogelijk om patiënten te vervoeren. De ambulanceverpleegkundige gaat dus mee met de reguliere ambulance naar het ziekenhuis ( als dit nodig mocht zijn ). De ICIV kan ook worden ingezet als rapid responder, bijvoorbeeld op de motor.  

-HAP-voertuig: De visite's vanuit de huisartsenpost worden overgenomen door VS/PA.

-Tankautospuit: De brandweer wordt (nog) meer betrokken bij de medische hulpverlening, deze krijgen standaard in de brandwachtenopleiding een uitgebreide scholing op medische gebied ( vergelijkbaar met de opleiding van de Duitse rettungsassistent) en rijden mee bij medische noodgevallen en als first responder.

De opleidingen voor de ambulancedienst en HAP:
-Ambulancebegeleider: Verzorgende( MBO 3)/Verpleegkundige(MBO 4)
-Ambulancehulpverlener: Verpleegkunde (HBO) + BMH (dan wel verkort)
-Ambulanceverpleegkundige: huidig model, verpleegkunde (HBO) + Specialisatie IC,SEH of anesthesie + SOSA (met aanvullingen op huidige opleiding zoals: RSI, drainage, maken+beoordelen echo's etc. )
-VS/PA Huisartsenpost: Verpleegkunde (HBO) met het liefste een specialisatie IC,SEH of anesthesie + Master PA/VS huisartsengeneeskunde  

In 2030 is het MMT ook uitgedund, er zijn nu nog maar 3 heli's( Groningen, Utrecht en Eindhoven) . Dit komt mede door de uitbreiding van handelingen van de ambulanceverpleegkundige. Heli bezetting is nog wel het zelfde: arts, verpleegkundige en piloot.


NC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #24 Gepost op: 17 juni 2014, 21:51:47
Even wat vragen;
Citaat van: marnix651 link=msg=1277460 date=1402959624


- Intensive Care Interventie Voertuig  (ALS+): Dit voertuig wordt bemand door ambulanceverpleegkundige en chauffeur. Deze komt in actie bij complexe ziektebeelden en ter assistentie van de ambulance, echter heeft dit voertuig geen mogelijk om patiënten te vervoeren. De ambulanceverpleegkundige gaat dus mee met de reguliere ambulance naar het ziekenhuis ( als dit nodig mocht zijn ). De ICIV kan ook worden ingezet als rapid responder, bijvoorbeeld op de motor.  


Dus dan moet er altijd een extra ambulance komen voor transport? Maak je het zo niet alleen maar duurder?



Citaat van: marnix651 link=msg=1277460 date=1402959624

In 2030 is het MMT ook uitgedund, er zijn nu nog maar 3 heli's( Groningen, Utrecht en Eindhoven) . Dit komt mede door de uitbreiding van handelingen van de ambulanceverpleegkundige. Heli bezetting is nog wel het zelfde: arts, verpleegkundige en piloot.

Wanneer je zulke specialistische verpleegkundige op de wagen hebt, is het dan nog wel nodig om drie MMT's paraat te hebben? Kun je bepaalde taken die het MMT wel kan maar de AVP niet overdragen aan de PA/VS zodat er nog maar één heli beschikbaar hoeft te zijn voor bijvoorbeeld amputaties? Of maak ik het nu juist alleen maar duurder?

Groet, NC


NC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #25 Gepost op: 17 juni 2014, 21:53:21
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1273422 date=1401999759
welke switch?? Er zijn een anatal RAV-en die NP en PA opleidenen en inzetten, andere regios doen dat principieel niet of vanwege andere motieven.

Maar ik begreep dat deze PA's/VS's zich vooral met onderzoeken bezig hielden en niet met de direct zorg.


marnix651

  • Anesthesieverpleegkundige & manschap A
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #26 Gepost op: 17 juni 2014, 22:31:15
Reactie op de vragen van NC:
Citaat van: NC link=msg=1277809 date=1403034707
Even wat vragen;
Dus dan moet er altijd een extra ambulance komen voor transport? Maak je het zo niet alleen maar duurder?

De ambulanceverpleegkundige komt in actie bij complexe ziektebeelden, maar daarbij komt ook de gewone standaard ambulance. Er wordt dus ook met deze 'standaard ambulance' vervoerd. In dat opzicht is het duurder, maar de ambulanceverpleegkundige wordt niet altijd opgeroepen, enkel bij complexe situatie's of op aanvraag van de ambulancehulpverleners. Het is dus puur ter ondersteuning van het reguliere ambulance team.

Citaat van: NC link=msg=1277809 date=1403034707
Wanneer je zulke specialistische verpleegkundige op de wagen hebt, is het dan nog wel nodig om drie MMT's paraat te hebben? Kun je bepaalde taken die het MMT wel kan maar de AVP niet overdragen aan de PA/VS zodat er nog maar één heli beschikbaar hoeft te zijn voor bijvoorbeeld amputaties? Of maak ik het nu juist alleen maar duurder?

Groet, NC

De drie mmt's zouden misschien wel minder kunnen, maar daarbij wordt de aanvliegtijd wel verlengd en het gouden uur ( als deadline ) zou daardoor mogelijk in gevaar komen. Ik denk dat dan de meerwaarde van het MMT, zeker in die acute sitautie's , er niet meer is.

Een deel van de taken van het MMT overdragen aan PA/VS heeft in deze visie geen zin. De ambulanceverpleegkundige hebben in 2030 al een flinke uitbreiding gekregen qua handelingen en maakt het extra inzetten van PA/VS boven op de ambulanceverpleegkundige alleen maar overbodig en duurder.