Ambulancezorg in 2030

Auteur Topic: Ambulancezorg in 2030  (gelezen 13895 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Gepost op: 28 mei 2014, 19:16:24
Beste mensen,

Ik nodig iedereen uit om een eigen beeld te geven van de ideale vorm van ambulancezorg in 2030. Je mag je fantasie de vrije loop geven, ik heb maar één doel, een dialoog tussen de verschillende partijen opwekkken. Let op! Het is een dialoog en dus betekent het dat meerdere mensen mogen meedoen, ongeacht de achtergrond.

Mijn visie: BLS door verpleegkundigen met enige ervaring in de acute zorg, ALS door een klein aantal ervaren collega's (incidentie en spreiding) al dan niet met een hbo+ niveau. Artsen blijven mooi in de kliniek waar ze het meest effectief zijn. Oh, en ook het meest geld opbrengen....

Brand maar los...

CM


The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2014, 23:15:23
Mijn beeld over ambulancezorg in 2030
- AED apparatuur wordt ingevlogen door drones, via GPS.
- EHBO & Reanimatiecursus op de middelbare school een (gratis, extra) keuzevak.
- Ambulances zoals wij nu kennen, gaan alleen ter plaatse als er een persoon naar het ziekenhuis vervoerd moet worden.
- Ambulances zoals wij nu kennen, worden vervangen door motorambulances en 1 of 2 persoons rapid responders. (sneller ter plaatse, sneller in het verkeer)
- Bij een inzet van ambulancezorg komt altijd politie ter plaatse, al dan niet prio 1, om het voertuig & personeel te bewaken.
- Voorrangsvoertuigen (waaronder die van ambulancezorg) zijn sneller ter plaatse door goede voorlichting tijdens de rijlessen, en door goede voorlichting op TV, radio, social media e.d.


Kunnen we ook zoiets doen voor brandweer in 2030?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2014, 00:43:15
Alle onzinnige opmerkingen verwijderd. Gelieve het bij realistische ideeën te houden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2014, 08:11:49
Citaat van: rens link=msg=1271507 date=1401311723
Mijn beeld over ambulancezorg in 2030
- AED apparatuur wordt ingevlogen door drones, via GPS.
- EHBO & Reanimatiecursus op de middelbare school een (gratis, extra) keuzevak.
- Ambulances zoals wij nu kennen, gaan alleen ter plaatse als er een persoon naar het ziekenhuis vervoerd moet worden.
- Ambulances zoals wij nu kennen, worden vervangen door motorambulances en 1 of 2 persoons rapid responders. (sneller ter plaatse, sneller in het verkeer)
- Bij een inzet van ambulancezorg komt altijd politie ter plaatse, al dan niet prio 1, om het voertuig & personeel te bewaken.
- Voorrangsvoertuigen (waaronder die van ambulancezorg) zijn sneller ter plaatse door goede voorlichting tijdens de rijlessen, en door goede voorlichting op TV, radio, social media e.d.


Kunnen we ook zoiets doen voor brandweer in 2030?

Rens,

Een aantal goede ideeën van je. Ik ben het er niet mee eens dat alle ambulances vervangen moeten worden door rapid responders. Daarmee zou je een onacceptabele delay creëren. Veel RR's en weinig ambulances betekent dat een RR lang moet wachten op vervoer voor zijn/haar patient. Een voorbeeld hiervan is de zgn. "Front End Model" in het VK. Daar zijn bij een aantal diensten meer RR's dan ambulances en dat heeft vervelende consequenties gehad. Daar komen ze ook van terug, overigens. We moeten niet vergeten dat de primaire taak vervoer is.

Ik weet ook niet of de politie mee moet rijden. Enerzijds omdat ze dan een onevenredige werkbelasting hebben en anderszijds omdat het wel de privacy van de zorgvrager schendt. Let op! ik ben niet tegen de inzet van dienders, zeker niet in geval van reanimatie en ongeval, maar standaard meesturen is 'overdone'. Bovendien, wij schetsten een ideale beeld hier. In mijn ideale beeld, hoe utopisch dan ook, is dat we geen bescherming nodig hebben.

Waar ik het zeer zeker met je eens bent is het vroeg beginnen met het aanleren van levensreddende vaardigheden. Dat heeft aantoonbare winst, denk ik. Er zijn diverse landen waar het al gebeurt, met resultaat. Hier is ook een voorzichtig begin gemaakt: http://www.gezondheid.nl/agenda_details.php?agendaID=159 (Ook al heb ik wel mijn bedenkingen hierbij..)

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


NC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2014, 19:00:52
Op het gebied van de EHBO & reanimatiecursussen op scholen en voorlichting geven over voorrangsvoertuigen ben ik het eens met Rens. Ik denk dat het belangrijk is dat er een scheiding komt tussen de B/A2 ritten en de A1 ritten. Ambulancepersoneel bestaat uit drie verschillende functies namelijk een Ambulancechauffeur, een Ambulanceverzorger (Niveau 3 verpleegkundige met enige evaring en extra scholing voor aanleggen spalken enz.)en de HBO-Ambulanceverpleegkundigen.

De functie van de Chauffeur blijft zoals deze nu is. Wanneer er een B of A2 rit binnenkomt wordt er een ambulance gestuurd met de Chauffeur en de Ambulanceverzorgende. (Zij gaan op weg met een normale ambulance(Sprinter enz.))

De HBO-ambulanceverpleegkundige heeft het zelfde niveau als nu. Deze wordt standaard gestuurd samen met een Chauffeur bij A1 meldingen.(sprinter busjes enz.) Wanneer blijkt dat een ambulanceverzorgende bij de A2 melding toch extra hulp nodig heeft wordt er een HBO-ambulanceverpleegkundige in een Rapid responder gestuurd.

Verder denk ik dat er geen vier MMT-teams meer bestaat. De specialisten op de heli hebben veel meer meerwaarden in de ziekenhuizen.

Bepaalde taken zoals het onder narcose brengen kunnen wordt gedaan door een MMT-team dat heel Nederland dekt. Om dit mogelijk te maken zijn de inzet-criteria wel wat strenger.

Wat ik hieronder schrijf weet ik niet zeker, dus wanneer ik het fout heb of er te makkelijk over denk, zeg het dan.

Verder had ik eigenlijk een vraag of dit misschien goedkoper is namelijk; de HBO-Ambulanceverpleegkundige opleiden tot Verpleegkundig Specialisten of Physician Assitants zodat het MMT niet hoeft te vliegen.(Voordat ik ruzie krijg, en VS of een PA kan NIET de specialist vervangen op de heli maar aangezien de heli vaak vliegt voor taken die een Ambulanceverpleegkundige eigenlijk hoort te kunnen uitvoeren, zorg dat de Ambulanceverpleegkundige, Ambulance PA/VS een patiënt onder narcose mag brengen en je vervangt GROTENDEELS het takenpakket van het MMT)


Met vriendelijke groet,

NC


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2014, 20:34:38
Op het gebied van de EHBO & reanimatiecursussen op scholen en voorlichting geven over voorrangsvoertuigen ben ik het eens met Rens. Ik denk dat het belangrijk is dat er een scheiding komt tussen de B/A2 ritten en de A1 ritten. Ambulancepersoneel bestaat uit drie verschillende functies namelijk een Ambulancechauffeur, een Ambulanceverzorger (Niveau 3 verpleegkundige met enige evaring en extra scholing voor aanleggen spalken enz.)en de HBO-Ambulanceverpleegkundigen.

De functie van de Chauffeur blijft zoals deze nu is. Wanneer er een B of A2 rit binnenkomt wordt er een ambulance gestuurd met de Chauffeur en de Ambulanceverzorgende. (Zij gaan op weg met een normale ambulance(Sprinter enz.))

De HBO-ambulanceverpleegkundige heeft het zelfde niveau als nu. Deze wordt standaard gestuurd samen met een Chauffeur bij A1 meldingen.(sprinter busjes enz.) Wanneer blijkt dat een ambulanceverzorgende bij de A2 melding toch extra hulp nodig heeft wordt er een HBO-ambulanceverpleegkundige in een Rapid responder gestuurd.

Verder denk ik dat er geen vier MMT-teams meer bestaat. De specialisten op de heli hebben veel meer meerwaarden in de ziekenhuizen.

Bepaalde taken zoals het onder narcose brengen kunnen wordt gedaan door een MMT-team dat heel Nederland dekt. Om dit mogelijk te maken zijn de inzet-criteria wel wat strenger.

Wat ik hieronder schrijf weet ik niet zeker, dus wanneer ik het fout heb of er te makkelijk over denk, zeg het dan.

Verder had ik eigenlijk een vraag of dit misschien goedkoper is namelijk; de HBO-Ambulanceverpleegkundige opleiden tot Verpleegkundig Specialisten of Physician Assitants zodat het MMT niet hoeft te vliegen.(Voordat ik ruzie krijg, en VS of een PA kan NIET de specialist vervangen op de heli maar aangezien de heli vaak vliegt voor taken die een Ambulanceverpleegkundige eigenlijk hoort te kunnen uitvoeren, zorg dat de Ambulanceverpleegkundige, Ambulance PA/VS een patiënt onder narcose mag brengen en je vervangt GROTENDEELS het takenpakket van het MMT)


Met vriendelijke groet,

NC

Het is zeker goedkoper maar momenteel politiek niet wenselijk. De ambulancezorg zal veel beter aan complicatie registratie moeten doen voordat er iets gaat veranderen. Wij moeten inzichten krijgen in wat we doen en hoe we het doen voordat we verder komen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 29 mei 2014, 20:54:51
''Het is zeker goedkoper maar momenteel politiek niet wenselijk. De ambulancezorg zal veel beter aan complicatie registratie moeten doen voordat er iets gaat veranderen. Wij moeten inzichten krijgen in wat we doen en hoe we het doen voordat we verder komen.

CM''

Dat denk ik ook, evidence based practice zal nodig zijn om de ambulancezorg naar een hoger en kwalitatief nog beter niveau te brengen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2014, 21:00:46
''Het is zeker goedkoper maar momenteel politiek niet wenselijk. De ambulancezorg zal veel beter aan complicatie registratie moeten doen voordat er iets gaat veranderen. Wij moeten inzichten krijgen in wat we doen en hoe we het doen voordat we verder komen.

CM''

Dat denk ik ook, evidence based practice zal nodig zijn om de ambulancezorg naar een hoger en kwalitatief nog beter niveau te brengen.

Daarom heb we meer hbo+ niveau nodig..;D
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


harold1981

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2014, 21:22:21
Leuk om over na te denken! Hierbij mijn bijdrage:

-Minder RAV´s, grotere organisaties maar meer opkomstlocaties en satelietposten, waardoor middelen dynamischer inzetbaar zijn.  Ambulances zijn minder vaak op de post en vaker VWS op strategische locaties.
- Ambulances vullen bij op de SEH waardoor de ´turn-around time´ wordt verminderd. Diensten worden drukker, ook in de niet-stedelijke gebieden.  
- Een wettelijke aanrijtijd van zes minuten bij spoed.
- Altijd een ambulance bij spoed. Dit kan een ALS-ambulance zijn of een BLS-ambulance.  Rapid responders zijn passe. Daarvoor in de plaats komen solo-responders (PA of NP) maar deze hebben een eigen takenpakket: geen primaire uitruk, maar secundaire ondersteuning  op verzoek van zowel A-ambulances als B-ambulances, en nazorg bij EHTP/geen vervoer.
- Scheiding van planbare zorg  en acute hulpverlening, elk wordt gedaan door een aparte tak van de RAV. Elke tak kent differentiatie van middelen naar complexiteit van de patient.  Zo worden naast ontslagritten en poliklinische afspraken ook klinische overplaatsingen, MICU, PICU, NICU-transporten door de planbare zorgtak gedaan en is er ook ruimte voor sociaal liggend vervoer en repatrieringen.  En concentreert de acute zorgtak zich alleen op spoedmeldingen, die worden afgehandeld door  primiair A-ambulances en B-ambulances en secundair door  solo-responders, of een MMT.
Ambulanceverpleegkundige


harold1981

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2014, 21:23:02
- Elke politie-auto voor noodhulp, en elke TAS van de brandweer heeft een LUCAS en een AED aanboord en de hulpverleners op deze voertuigen zijn er ook in getraind.
- Minder verspilling van middelen: geen tweede ALS-ambulance bij reanimaties, slechte patienten, tilassistentie e.d., wel eventueel een solo-responder of MMT of de combinatie BLS/ALS.
- Verdere centralisering van meldkamers. Planbare ambulancezorg en acute ambulancezorg zitten bij elkaar, maar aan aparte meldtafels. Ook de 24-uursdiensten van de thuiszorg, HAP en andere aanverwante diensten worden hier afgehandeld, maar al deze diensten zijn inmiddels samengesmolten tot 1 callcenter voor niet-spoedeisende zorgvragen die via een landelijk nummer kan worden bereikt.  
- Centralisten op de MKA zijn niet langer verpleegkundige en werken met een geprotocolleerd systeem.  Alle aannames en uitgiftes worden gesuperviseerd door een ´klinische tafel´ . Hier zitten verpleegkundigen en een arts.  De klinische tafel schaalt continu op of af en stelt urgenties bij waar nodig. Er is toegang tot het elektronisch patientendossier en er kan meegekeken worden naar duizenden camerabeelden op autowegen en openbare plaatsen.  Meer zorg op maat dus, in plaats van ´preventief hoog inzetten´.
- De techniek maakt het erg makkelijk om de juiste locatie van een incident te vinden. De 112-meldkamer in Driebergen is opgeheven.
Ambulanceverpleegkundige