Vader (43) springt met 2-jarig zoontje van flat Tilburg, peuter zwaargewond naar Radboud Ziekenhuis
TILBURG - In de Sibeliusstraat in Tilburg-Noord is vrijdagochtend rond kwart over elf een 43-jarige vader samen met zijn 2-jarige zoontje van een flat gesprongen. De man heeft de sprong niet overleefd. Het jongetje is zwaargewond vanuit het ziekenhuis in Tilburg per traumahelikopter naar het Radboud Ziekenhuis in Nijmegen gebracht. Zijn moeder is bij hem. Volgens de politie woonde de vader niet in de flat. Het gezin was bekend bij hulpverlening.
De flat waar de vader met zijn zoontje vanaf sprong telt dertien verdiepingen. Het is nog niet duidelijk of ze van de hoogste verdieping zijn gesprongen. Wel is duidelijk dat het aan de zijkant van de flat is gebeurd. De man en de jongen kwamen terecht op een pad.
De peuter huilde volgens getuigen na de val. Hulpdiensten kwamen snel ter plaatse om assistentie te verlenen. Een traumahelikopter werd opgeroepen, maar werd even later weer geannuleerd. Waarom, is nog niet duidelijk.
Omgeving afgezetDe politie heeft de omgeving van de flat aan de Sibeliusstraat afgezet. De technische recherche heeft sporenonderzoek gedaan bij het flatgebouw. De woordvoerder zegt te hopen dat eventuele getuigen van het drama zich bij de politie melden. De flat ligt in de wijk Vlashof. Een verslaggever is daar momenteel ter plaatse.
De zoon van de vader staat sinds een jaar onder toezicht bij Bureau Jeugdzorg. “Het is een verschrikkelijke gebeurtenis", meldt directeur Kees Swaanen. "We gaan intern kritisch bekijken of we dit hadden kunnen voorkomen.” De zaak is inmiddels gemeld bij Inspectie Jeugdzorg.
'Vaker rumoerig rond de flat'Sjef Janssens woont tegenover de flat waarvan de man met het kind is gesprongen. "Ik kwam net aangelopen toen de man en het kind waren gesprongen. Het kind huilde nog. Toen de hulpdiensten arriveerden, ben ik weggegaan", aldus Janssens.
Een andere omstander vertelt dat hij thuis op zijn computer aan het werk was toen hij een klap hoorde. "Ik ben niet gelijk gaan kijken, want het is wel vaker rumoerig rond de flat", vertelt hij. "Toen ik de sirenes van de ambulances hoorde, ben ik naar buiten gaan kijken. Bij de flat lagen de man en zijn zoontje. Een dramatische situatie."
Jongetje ontdekte de slachtoffersEen 12-jarige kleinzoon van het echtpaar Coolen ontdekte de twee slachtoffers. "Hij kwam naar ons toe en zei dat er iets naast de flat lag", vertelt zijn grootvader. "Hij riep 'opa opa, er ligt een kind te huilen onder de flat'."
Coolen aarzelde niet en liep naar buiten. Na het alarmeren kwam er nog iemand anders bij staan. "Die persoon handelde snel en schakelde de politie in", blikt de bewoner terug. "Daarna zijn we weer naar binnen gegaan. Een jongetje van twaalf hoort niet zoiets te zien, natuurlijk."
'Hij was een hele lieve man'Een goede vriend van de omgekomen vader was niet op de hoogte van het nieuws. Hij reageert zwaar ontdaan. "Ik wist niet dat er problemen waren", vertelt hij verdrietig. "Ik ben echt overrompeld. Hij was juist een hele lieve, hardwerkende man."
Volgens de vriend was de vader een beveiliger, maar zat hij sinds een tijdje zonder baan. De vriend bevestigt dat de vader niet in de flat bij de Sibeliusstraat woonde. Hij zou volgens hem in een appartement ergens anders in Tilburg verblijven. Zijn vrouw zou niet bij hem wonen.
Van een van de bovenste verdiepingenVerder vertelde een vrouw dat ze door haar kleinkind op de hoogte was gebracht dat er bij de flat 'iets' op de grond lag. "Toen mijn kleinkind ging kijken, bleek het om de man en zijn zoontje te gaan. Mijn man heeft de hulpdiensten nog naar de plek gewezen", vertelt ze. Volgens omstanders is de man met zijn zoontje mogelijk niet van hele grote hoogte gesprongen.
De man woonde volgens de woordvoerder niet in de 13 verdiepingen tellende flat aan de Sibeliusstraat. "Hij is vermoedelijk van een van de bovenste verdiepingen gesprongen.'' Waarom hij precies tot zijn daad is gekomen, is onduidelijk.
Bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/2118841033/Vader+(43)+springt+met+2-jarig+zoontje+van+flat+Tilburg,+peuter+zwaargewond+naar+Radboud+Ziekenhuis.aspx