Middelbrand (oude Enkagebouw) Dr. Hartogsweg - Ede 19-05-2014

Auteur Topic: Middelbrand (oude Enkagebouw) Dr. Hartogsweg - Ede 19-05-2014  (gelezen 4099 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2014, 23:37:30
Citaat van: vuurbal link=msg=1268766 date=1400534994
Is daar vroeger toen de Enka nog volop in bedrijf was zoveel verbrand, waren daar zoveel incidenten? ik ken het oude terrein alleen vanuit de trein en volgde de hulpdiensten toen nog niet zo, dus ik weet er weinig van, maar kan mij niet veel herinneren van de journaals dus het verbaast mij enig sinds!!! En het deel dat nu verbrand is, is dat niet het enige (was dat niet) het enige wat behalve de buitenmuur nog stond? de rest is toch weg op de schoorstenen na of niet?

De brandden in 't verleden waren er volgens mij allemaal nadat het al reeds veerlaten was. Het grote gebouw staat er nu nog. Dit is slechts een klein pand waarvan enkel de bovenste verdieping is verbrand.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


vuurbal

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2014, 23:57:47
oh baldadigheid dus nadat het bedrijf gesloten was. dat zal dan wel allemaal aangestoken zijn toen.


ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2014, 23:59:50
Net nog even in het archief van nl.radio.scanners.112-berichten gekeken, volgens mij 12 branden in 2003. Van klein tot zeer groot.
Fabriek was toen al klaar gemaakt voor de sloop. Die sloop is door de branden en de gevaarlijke situatie die daardoor ontstond behoorlijk versnelt.

De branden waren vermoedelijk allemaal aangestoken, ik weet niet of daar ooit iemand voor aangehouden is.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 20 mei 2014, 09:59:24
https://www.youtube.com/watch?v=9L_suRQju0s
Brand monumentaal pand ENKA-terrein Ede op 19 mei 2014
Videovalley
Gepubliceerd op 19 mei 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #15 Gepost op: 20 mei 2014, 20:41:00
Citaat van: ritger link=msg=1268739 date=1400530171
Brand bij de Enka, dat is bijna nostalgie! Toen kon Ron (Woody_ede) bijna iedere maand verslag doen! :) (Waar is die eiegenlijk gebleven?) Rond 2002/2003, Usenet was dat toen nog geloof ik!

Gewoon op Twitter als Ron Vlijm@woody_duiven https://twitter.com/woody_duiven of op www.ronvlijm.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Politie zoekt getuigen brand ENKA-gebouw

http://www.politie.nl/nieuws/2014/mei/30/02-ede-%E2%80%93-politie-zoekt-getuigen-brand-enka-gebouw.html
Laatste update: 30-05-2014 | 12:48

Ede - In het onderzoek naar de brand in het monumentale ENKA-gebouw in Ede is de politie op zoek naar getuigen. Er is vermoedelijk sprake van brandstichting.

Maandagavond 19 mei omstreeks 21.30 uur brak er brand uit in het leegstaande pand aan de Dr. Hartogsweg. De brand weer moest eraan te pas komen om het vuur te blussen. De vierde etage werd echter volledig in de as gelegd. Omdat alle nutsvoorzieningen zoals gas, water en elektra in het pand zijn afgesloten kan een technische oorzaak worden uitgesloten.

Rood haar
Inmiddels heeft de politie met enkele getuigen gesproken. Daaruit blijkt dat er kort voor het uitbreken van de brand drie jongeren met fietsen zijn gezien die er mogelijk meer van af weten of anders belangrijke getuigen kunnen zijn. Het zou gaan om blanke jongens in de leeftijd van 15 a 16 jaar. Een van hen had rood haar en ze hadden onder meer mountainbikes bij zich. De politie komt graag met hen in contact, maar ook met andere getuigen die zich nog niet gemeld hebben. De politie is bereikbaar op telefoonnummer 0900-8844.
Samen sterk in de hulpverlening!