Zeer grote brand (stal 1300 varkens) Broekhuizerdijk - Melderslo 02-06-2014

Auteur Topic: Zeer grote brand (stal 1300 varkens) Broekhuizerdijk - Melderslo 02-06-2014  (gelezen 10603 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Brandweer LN ‏@brandweerln 12 min.
Nadere info brand Melderslo. Stal verloren door brand, 1300 varkens overleden, 2de loods behouden, asbest vrijgekomen alleen op terrein.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
p2kflex
17:01:39 02-06-14-ALPHA-1 BR GEBOUW OVERIG (OPS BR: ZEER GROOT) (HOOGTE) BROEKHUIZERDIJK 53 MELD
ZGB1001490BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (TBO)
Samen sterk in de hulpverlening!


guest12562

  • Gast
Sta je dan als eerste met een SIV? Of rijdt hier van te voren genoeg potentieel heen?


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Breathe link=msg=1272427 date=1401726388
Sta je dan als eerste met een SIV? Of rijdt hier van te voren genoeg potentieel heen?

SIV Horst a/d Maas zal sneller ter plaatse zijn geweest dan TS Lottum. Dan heb je aan slagkracht voor een stalbrand niets, maar je kunt wel verkenning doen (slachtoffers, waterwinning, etc), eventuele opschaling regelen, en zulke dingen.
Zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=3944.1240

De SIV-bemanning zit op de kazerne, en kan dus sneller uitrukken. De dichtstbijzijnde kazerne met kazerneploeg is Venlo. De andere ploegen (Horst, Lottum, Meerlo, Venray) moeten allemaal vanuit thuis/werk opgetrommeld worden.
Met de opschaling naar grote brand na 4 minuten, ga ik ervan uit dat de SIV toen nog niet ter plaatse was. Op het moment dat het eerste brandweervoertuig ter plaatse kwam was er genoeg potentieel onderweg. (3x TS, 1x HA+WAH)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: rens link=msg=1272429 date=1401727304
SIV Horst a/d Maas zal sneller ter plaatse zijn geweest dan TS Lottum. Dan heb je aan slagkracht voor een stalbrand niets, maar je kunt wel verkenning doen (slachtoffers, waterwinning, etc), eventuele opschaling regelen, en zulke dingen.
Zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=3944.1240

De SIV-bemanning zit op de kazerne, en kan dus sneller uitrukken. De dichtstbijzijnde kazerne met kazerneploeg is Venlo. De andere ploegen (Horst, Lottum, Meerlo, Venray) moeten allemaal vanuit thuis/werk opgetrommeld worden.
Met de opschaling naar grote brand na 4 minuten, ga ik ervan uit dat de SIV toen nog niet ter plaatse was. Op het moment dat het eerste brandweervoertuig ter plaatse kwam was er genoeg potentieel onderweg. (3x TS, 1x HA+WAH)
Prachtig, alleen zou ik never nooit met een SIV terplaatse willen komen bij dit soort branden. Waterwinning? kansloos. Vaak over lange afstand water halen, zoveel slangen heeft een SIV geen eens aan boord. Verkenning? We hebben een groot rechthoek, met een slordige 1300 varkens binnen, klaar verkenning. Redding is al helemaal uitgesloten, zelfs met een TS6 is een redding nagenoeg uitgesloten. Ben je met een SIV na 4 minuten niet terplaatse ben je al aan het verliezen op die prachtige beweringen over tijdswinst.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Peter71 link=msg=1272431 date=1401727617
Prachtig, alleen zou ik never nooit met een SIV terplaatse willen komen bij dit soort branden. Waterwinning? kansloos. Vaak over lange afstand water halen, zoveel slangen heeft een SIV geen eens aan boord. Verkenning? We hebben een groot rechthoek, met een slordige 1300 varkens binnen, klaar verkenning. Redding is al helemaal uitgesloten, zelfs met een TS6 is een redding nagenoeg uitgesloten. Ben je met een SIV na 4 minuten niet terplaatse ben je al aan het verliezen op die prachtige beweringen over tijdswinst.

Niet het aanleggen van de waterwinning. Het verkennen waar de water gewonnen kan worden. En verkenning is meer dan "groot rechthoek, 1300 varkens binnen" en dat weet je zelf ook goed.
Er is al een hele discussie geweest over de SIV, en ik ben op de hoogte dat je er geen voorstander van bent, maar feit is dat er alvast dingen gedaan kunnen worden door de 2 brandweerlieden die eerder ter plaatse zijn.

In deze casus is de SIV Horst a/d Maas een toevoeging op de TS6 Lottum. Geen vervanging voor een TS6. Die 2 man sneller ter plaatse, komen ook hier goed van pas.
Ik ben het met je eens dat je met 2 man deze brand niet kan bestrijden, en geen redding van mens of dier kan uitvoeren, maar naast brand bestrijden moeten bovengenoemde taken ook uitgevoerd worden.
Als deze taken uitgevoerd worden voordat de eerste TS ter plaatse is, heb je hier al een behoorlijke winst mee en kan de TS doelgerichter ingezet worden.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Word de SIV bezet door nieuw aangeworven beroepspersoneel of door gekazerneerde vrijwilligers?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: rens link=msg=1272437 date=1401730035
Niet het aanleggen van de waterwinning. Het verkennen waar de water gewonnen kan worden. En verkenning is meer dan "groot rechthoek, 1300 varkens binnen" en dat weet je zelf ook goed.
Er is al een hele discussie geweest over de SIV, en ik ben op de hoogte dat je er geen voorstander van bent, maar feit is dat er alvast dingen gedaan kunnen worden door de 2 brandweerlieden die eerder ter plaatse zijn.

In deze casus is de SIV Horst a/d Maas een toevoeging op de TS6 Lottum. Geen vervanging voor een TS6. Die 2 man sneller ter plaatse, komen ook hier goed van pas.
Ik ben het met je eens dat je met 2 man deze brand niet kan bestrijden, en geen redding van mens of dier kan uitvoeren, maar naast brand bestrijden moeten bovengenoemde taken ook uitgevoerd worden.
Als deze taken uitgevoerd worden voordat de eerste TS ter plaatse is, heb je hier al een behoorlijke winst mee en kan de TS doelgerichter ingezet worden.
Ik hoef niet te gaan verkennen waar m,n waterwinning is. Als het goed is heeft elke TS in ieder geval een brandkranenboek aan boord of een MDT waar alles instaat. Tot geboorde putten en open water aan toe, en anders zal de RAC mij dat prima kunnen vertellen. Dat is zinvoller dan als een kip zonder kop te gaan lopen zoeken naar een brandkraan.
Verkennen, dan ben je snel klaar. Je ziet dat het een groot rechthoek is, eventueel een doorgangetje naar een andere schuur en dan heb je eigenlijk alles al wat je wilt weten. De veehouder kan jou precies vertellen hoeveel dieren er binnen zitten. Grote kans dat je gewoon te laat bent voor die dieren, die gaan gewoon dood door de hitte en rook. Weer een rede dat je met 2 man niks kunt beginnen.
In dit soort gevallen ben je direct veroordeeld tot direct slagkracht te leveren, dus met voldoende capaciteit waterwinning opbouwen en zorgen dat je zo snel mogelijk lage druk stralen kunt gaan voeden en/of straatwaterkannonnen.

En verhalen over dat de SIV als toevoeging van een TS6 is, tja daar moet ik erg om lachen. Hoezo toevoeging als je een volwaardige TS kunt inzetten. Dat riekt gewoon naar bezuinigingen. Het is niet voor niets dat diverse variabele voertuigpilots de ijskast in gaan, simpelweg omdat men nu in gaat zien dat de zaken niet kloppen. Niet voor niets heeft het veiligheidsberaad besloten dat bij een woningbrand met een TS6 uitgerukt dient te worden, dan gaan we met dit soort branden wel werken met een SIV??


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
In onze regio reden een keer 2 vrijwilligers in een dienstauto in het buitengebied toen hun pager ging voor een schuurbrand met vee. De schuur stond slechts een paar honderd meter verderop. Omdraaien en snel terug naar de kazerne was voor hen toen geen optie, dus zijn ze doorgereden. Op zich tegen alle afspraken in, maar wel begrijpelijk. De boer was dolblij met hun komst. Hij snapte heel goed, dat zij niet DE brandweer waren, maar ze konden wel meteen helpen met het vee de goede kant op te drijven. De meeste dieren konden toen gered worden, mede dankzij de snel beschikbare extra handjes.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Wat is nou precies het probleem? In plaats van 6 man te alarmeren worden er nu 8 man ingezet bij de eerste alarmering.  ::)
Voor mensen die zich verschuilen achter een tekort aan slagkracht zou dat toch juist een positief iets moeten zijn?

Citaat van: Peter71 link=msg=1272439 date=1401730732
Ik hoef niet te gaan verkennen waar m,n waterwinning is. Als het goed is heeft elke TS in ieder geval een brandkranenboek aan boord of een MDT waar alles instaat. Tot geboorde putten en open water aan toe, en anders zal de RAC mij dat prima kunnen vertellen. Dat is zinvoller dan als een kip zonder kop te gaan lopen zoeken naar een brandkraan.
Volgens mij hoeft een siv bemanning niet als een kip zonder kop te zoeken naar, maar beschikken ze over dezelfde systemen. Bovendien kan er van alles in een MDT of brandkranenboek staan, maar ter plaatse zie je pas hoe de vlag er echt bij hangt.

Citaat van: Peter71 link=msg=1272439 date=1401730732
En verhalen over dat de SIV als toevoeging van een TS6 is, tja daar moet ik erg om lachen. Hoezo toevoeging als je een volwaardige TS kunt inzetten.
Er wordt nu toch gewoon een volwaardige TS ingezet? Met als extra'tje een SIV.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.