Zeer grote brand (stal 1300 varkens) Broekhuizerdijk - Melderslo 02-06-2014

Auteur Topic: Zeer grote brand (stal 1300 varkens) Broekhuizerdijk - Melderslo 02-06-2014  (gelezen 10602 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Red link=msg=1272450 date=1401732742
Wat is nou precies het probleem? In plaats van 6 man te alarmeren worden er nu 8 man ingezet bij de eerste alarmering.  ::)
Voor mensen die zich verschuilen achter een tekort aan slagkracht zou dat toch juist een positief iets moeten zijn?
Volgens mij hoeft een siv bemanning niet als een kip zonder kop te zoeken naar, maar beschikken ze over dezelfde systemen. Bovendien kan er van alles in een MDT of brandkranenboek staan, maar ter plaatse zie je pas hoe de vlag er echt bij hangt.
Er wordt nu toch gewoon een volwaardige TS ingezet? Met als extra'tje een SIV.
Je gaat niet voor niets een SIV-project opstarten, daar zit een bedoeling achter. De bedoeling is uitvoerig besproken in het bewuste SIV-topic. Je gaat geen SIV-project opstarten terwijl je gewoon een TS6 direct de weg op kunt sturen. Anders ben je als regio echt geld aan het weggooien. We moesten toch bezuinigingen? ::)
De SIV werd als uitkomst neergezet voor waterwinning opzoeken, ik ben er niet over begonnen. Die mensen op de TS6 kunnen dit ook gewoon opzoeken, vaak komen die dan al tot de ontdekking dat het wel handig wordt om nog een TS6 te laten alarmeren om te gaan helpen met waterwinning. Vaak is dit al netjes weggezet in het inzetvoorstel, aangezien dit vaak buitengebieden betreft. De situatie terplaatse kan inderdaad anders zijn, wat gaat die SIV daar aan veranderen? Juist dan is het wel erg handig als je meteen slagvaardig aan het werk kan.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ik spreek me nu ook niet uit over de bedoelingen achter het SIV project, ik geef slechts aan dat we ook blij kunnen zijn dat er 8 man in plaats van 6 man worden gestuurd als eerste alarmering.  ;)

Citaat van: Peter71 link=msg=1272453 date=1401733605
De situatie terplaatse kan inderdaad anders zijn, wat gaat die SIV daar aan veranderen? Juist dan is het wel erg handig als je meteen slagvaardig aan het werk kan.
Als ze eerder ter plaatse zijn dan kunnen ze in ieder geval zorgen dat de eerste TS bij aankomst gelijk slagvaardig aan het werk kan.
In dit geval veranderd er ook niets aan de aanrijdtijd van de TS6, of de SIV nou gealarmeerd wordt of niet. Zijn ze er als tweede dan zijn de 2 paar handjes meer dan welkom om extra slagvaardig te zijn.

Nogmaals, ik spreek me niet uit over de SIV in het algemeen, maar nu slechts over deze situatie.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Red link=msg=1272456 date=1401734245
Ik spreek me nu ook niet uit over de bedoelingen achter het SIV project, ik geef slechts aan dat we ook blij kunnen zijn dat er 8 man in plaats van 6 man worden gestuurd als eerste alarmering.  ;)
Als ze eerder ter plaatse zijn dan kunnen ze in ieder geval zorgen dat de eerste TS bij aankomst gelijk slagvaardig aan het werk kan.
In dit geval veranderd er ook niets aan de aanrijdtijd van de TS6, of de SIV nou gealarmeerd wordt of niet. Zijn ze er als tweede dan zijn de 2 paar handjes meer dan welkom om extra slagvaardig te zijn.

Nogmaals, ik spreek me niet uit over de SIV in het algemeen, maar nu slechts over deze situatie.
Ben ik zeker met je eens, extra handen zijn in dit soort gevallen welkom, ik schreeuw niet voor niets elke keer over slagkracht. Alleen begrijp ik in dit geval het SIVgebeuren niet, omdat dit haaks op alle andere projecten zou staan. ;)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
In dit scenario kun je alle kanten op.

2 man extra in de 1e alarmering of 4 te weinig. Of bij opschaling naar middel 2 man teveel.
Dat hele SIV-gedoe blijkt nog steeds zeer discutabel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Je moet een SIV alleen dingen laten doen waarvoor een SIV is bedoeld en niet allerlei mogelijke zaken aan een SIV inzet toedichten.
Veel personenwagens hebben een trekhaak, ze kunnen dus een aanhanger of caravan trekken, maar een 5 tons aanhanger lukt nu net even niet, daar is die trekhaak niet voor bedoeld.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Thor link=msg=1272464 date=1401735181
Je moet een SIV dingen laten doen waarvoor een SIV is bedoeld en niet allerlei mogelijke zaken aan een SIV inzet toedichten.
Leuk voorbeeld, maar wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Red link=msg=1272466 date=1401735321
Leuk voorbeeld, maar wat wil je nou eigenlijk zeggen?

Er zitten twee heel verschillende aspecten aan de SIV, het blusvermogen en de bemanning.
Het blusvermogen van een aantal SIV's is 2000 liter per minuut, dat is jarenlang een standaard in Nederland geweest voor een groot aantal brandweervoertuigen ook toen ze nog uitrukten met 8 man. Dus daar kon/moest men wel het een en ander mee, maar niet met een bezetting van twee man en daar gaat het nu ook fout als het gaat om een beetje brand. Dus moet je die SIV daar ook niet voor inzetten.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Thor link=msg=1272468 date=1401736161
Er zitten twee heel verschillende aspecten aan de SIV, het blusvermogen en de bemanning.
Het blusvermogen van een aantal SIV's is 2000 liter per minuut, dat is jarenlang een standaard in Nederland geweest voor een groot aantal brandweervoertuigen ook toen ze nog uitrukten met 8 man. Dus daar kon/moest men wel het een en ander mee, maar niet met een bezetting van twee man en daar gaat het nu ook fout als het gaat om een beetje brand. Dus moet je die SIV daar ook niet voor inzetten.
Maar dat is niet relevant voor deze discussie, maar voor de inzet van de SIV in het algemeen. Nogmaals, als ik de alarmeringen goed interpreteer zijn ze hier bovenop de normale sterkte ingezet.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Red link=msg=1272474 date=1401736651
Maar dat is niet relevant voor deze discussie, maar voor de inzet van de SIV in het algemeen. Nogmaals, als ik de alarmeringen goed interpreteer zijn ze hier bovenop de normale sterkte ingezet.

Horstaandemaas en Melderslo liggen op een steenworp afstand. De SIV van Horstaandemaas is als eerste gealarmeerd (KVT?) logisch qua afstand, mogelijk lokale bekendheid etc. en toen volgde de rest. Wat voor type SIV is het en bemanning beroeps/vrijwilligers ?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Thor link=msg=1272484 date=1401738684
De SIV van Horstaandemaas is als eerste gealarmeerd (KVT?)
Nee, de SIV is samen met een TS als eerste gealarmeerd. in het tijdperk voor de SIV had men alleen een TS gestuurd, en dus krijg je hier 2 man extra in de eerste alarmering.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.