Ik snap niet waarom iedereen altijd zo graag de crashtenders van de luchtmacht erbij wil hebben, zijn die wel zo geschikt voor dit soort werk?
Ik denk het niet, een industriële brand vereist industriële voertuigen en geen vliegtuigbrandbestrijdings voertuigen.
Het is gewoon een groot rijdend waterkanon wat een heel ander toepassingsgebied heeft, en te weinig svm aan boord heeft om een goede industriële inzet te doen, 750 liter svm is binnen 10 min op*).
Bij een industriële blussing heb je over het algemeen voor 30 min svm nodig, en moet het svm ook nog geschikt zijn voor de verschillende stoffen op de chemische bedrijven.
Daarnaast hebben deze voertuigen geen extra waterkanonnen, die ook geschikt zijn voor de grote hoeveelheden schuim of water.
Gewoon industriële eenheden oproepen lijkt mij de beste oplossing, die hebben de ervaring, het materiaal en het juiste en genoeg svm.
*)750 liter SVM a 3 % levert 33x750= 24750 liter water
Monitor 5000 liter/minuut dus 24750/5000 = 4,75 minuut
Dus het schuim is binnen 5 minuten op.
Als men terug gaat van 5000 l/minuut om meer schuim tijd te krijgen dan wordt de
worplengte wel minder.
Inderdaad er wordt al snel geroepen Crashtenders maar uiteindelijk zijn ze maar korte tijd effectief in te zetten met schuim en ten tweede zijn ze niet geschikt om langere tijd vol vermogen te draaien en ten derde moet je wel zorgen voor ruim voldoende watertoevoer.
Dus eerst de omgeving ruim koelen voordat schuim wordt ingezet kan ook maar van beperkte duur zijn en 5 minuten is bij dit soort branden te kort. Voor een effectieve inzet van schuim
bij vloeistofbranden wordt in de praktijk gerekend met een schuimaanval van 20 minuten.
Een Crashtender is in feite bedoeld voor een kortstondige inzet en de brand moet snel uit zijn. De effectieve inzet van de luchthaven Crashtenders bij dit soort branden wordt in de regel behoorlijk overschat.