Actuele Crisisinformatiehttp://www.vrzhz.nl/index.php/actuele-crisisinformatieOp dinsdag 3 juni om 22:45 uur werd de brandweer in Moerdijk gealarmeerd door een ontploffing in een complex van Shell op het industrieterrein van Moerdijk, waarna een zeer grote brand is ontstaan.
Bij het incident in een reactor is ethyl-benzeen en olie verbrand. Iets meer dan een uur had de brandweer nodig om de brand te kunnen beheersen, maar de brand is inmiddels onder controle. Al snel werd er opgeschaald, ook in Zuid-Holland Zuid. Om zo de effecten van deze brand in kaart te kunnen brengen.
In de lucht zijn geen schadelijke concentraties gevaarlijke stoffen waargenomen.
In het oostelijk deel van de Hoekse Waard, het zuidelijk deel van het eiland Dordrecht en Heerjansdam zijn roetdeeltjes aangetroffen. In één van de monsters zaten zware metalen. De verspreiding van dit roet en de aard ervan wordt nu onderzocht door het RIVM. Zij bekijken vervolgens of en zo ja voor wie het schadelijk is (mens, dier, gewas).
Heeft u roet waargenomen? Meld het bij dit via telefoonnummer 088-636 52 00.
In verband met het incident komen tal van vragen binnen. Hieronder de belangrijkste vragen en antwoorden.
Q: Zitten er zware metalen in het roet?A: Ja, er zijn in één van de monsters zware metalen aangetroffen. Het RIVM onderzoekt momenteel het verspreidingsgebied.
Q: Wat moeten we doen als we roetdeeltjes vinden?A: Bij zichtbare roetneerslag worden de volgende adviezen gegeven:
- Probeer contact met roetdeeltjes te vermijden. Na aanraken van roet handen wassen met water en zeep.
- Goed voeten vegen om naar binnen lopen van roet te voorkomen.
- Roetdeeltjes buiten kunt u wegspoelen met veel water. Regen doet dit ook.
- Speeltoestellen en schoolpleinen: laat kinderen niet in zichtbaar roet spelen. U kunt speeltoestellen schoonmaken met een flinke hoeveelheid water en vervolgens met een sopje.
- Groente en fruit: vollegrondse groente uit de eigen tuin kan veilig gegeten worden, behalve als deze zichtbaar is verontreinigd met roet en verbrandingsresten. Geadviseerd wordt om de groente met zichtbare roetaanslag niet te gebruiken totdat de resultaten van het nader onderzoek bekend zijn.
- Heeft u roet waargenomen? Meld het op telefoon 088-6365200.
- Grote roetflinters kunt u met handschoenen verwijderen.
- Sportvelden, recreatiegebieden en dergelijke kunnen gewoon betreden worden. Indien hier roet ligt, raak het dan niet aan.
- Laat uw hond uit op plekken waar geen roet ligt. Als de hond toch met roet in aanraking is gekomen, was dan uw hond.
- Houdt katten zoveel mogelijk binnen.
Q: Er is veel rookA: Rook is altijd schadelijk. Houd ramen en deuren gesloten. Als er geen rook meer is, zorg dan weer voor goede ventilatie.
Q: Wat krijg ik van het inademen van rook?A: Prikkende of tranende ogen, prikkende neus, prikkende keel, hoesten. Dit krijg je van alle rook.
Q: Ik moet hoestenA: Het hoesten zal weer over gaan na inademen van frisse lucht. Als klachten toch blijven of ernstiger zijn, neem dan contact op met de huisarts.
Q: Ik heb last van mijn ogen. Wat moet ik doen?A: Spoelen met water. Bij aanhoudende klachten raadpleeg uw huisarts.
Q: Om welk gebied gaat het?A: Overlast is er vooral in delen van de Hoekse Waard en Zwijndrecht. Er zijn enkele meldingen vanuit Dordrecht.
Q: Kan ik sportvelden gebruiken?A: Sportvelden, recreatiegebieden en dergelijke kunnen gewoon betreden worden. Indien hier roet ligt, raak het dan niet aan. Na contact met roet wassen met water en zeep.
Q: Kan ik roetdeeltjes zelf opruimen?A: Roet op uw eigen terrein, uw woning en uw spullen, kunt u verwijderen met veel water en eventueel wat zeepsop (bijv. allesreiniger). Ziet u roet op openbaar terrein, meldt dit dan bij het call center.
Q: Mogen mijn kinderen buiten spelen?A: Ja, maar zorg dat ze niet in contact met roetdeeltjes komen. Als toch contact: wassen met water en zeep.
Q: Kan mijn kind naar school?A: Ja, uw kind kan gewoon naar school.
Q: Kan ik mijn hond uitlaten?A: Ja, maar doe dit op plekken zonder roet. Als uw hond toch in contact met roet komt, was dan uw hond.
Q: Mag mijn poes naar buiten?A: U kunt uw poes beter binnen houden.
Q: Ik lees/hoor dat ethylbenzeen is verbrand. Wat krijg ik hier van?A: Deze stof is verbrand, we verwachten er daarom geen effecten van.
Q: Ik moet hoestenA: Probeer frisse lucht binnen te laten. Bij aanhoudende klachten raadpleeg uw huisarts
Q: Ik heb last van mijn ogen. Wat moet ik doen?A: Spoelen met water. Bij aanhoudende klachten raadpleeg uw huisarts.
Q: Welke metingen worden verrichtA: Op dit moment worden er metingen verricht naar schadelijke stoffen in de lucht en op de bodem. Zonodig worden ook metingen verricht van oppervlaktewater.
Kon u niet vinden wat u zocht, belt u dan naar ons publieksnummer 088 - 636 52 00.