Burgemeester Klijs: mensen geschrokken; onderzoeken ingezethttp://www.moerdijk.nl/web/Nieuws-Algemeen/Nieuws-2014/Nieuws-2014-Juni/Burgemeester-Klijs-mensen-geschrokken-onderzoeken-ingezet.htmlGeplaatst: 4-6-2014
Gisteravond laat zijn we opgeschrokken door de explosie en forse brand bij Shell op het Zeehaven- en Industrieterrein. Vannacht hebben we de nodige aandacht besteed aan de communicatie daarover. Hopelijk heeft u de berichtgeving goed kunnen volgen. Ik wil u hiermee laten weten hoe nu verder.
Vanmorgen heb ik wat mensen in Klundert gesproken en gehoord hoe mensen één en ander beleefd hebben. Mensen zijn erg geschrokken van de forse knallen met de enorme luchtdrukverplaatsingen. En mensen vragen zich af hoe dit nou kon gebeuren.
We zijn momenteel onderzoek aan het doen naar de oorzaak. Dat doet onze omgevingsdienst, maar ook Shell zelf: iedereen wil de oorzaak zo snel mogelijk achterhalen.
Met de twee lichtgewonde slachtoffers gaat het gelukkig goed. Ze zijn vannacht ter observatie opgenomen in het ziekenhuis maar zijn inmiddels weer thuis met lichte brandwonden.
Ik ben wel zeer opgelucht dat er ondanks die enorme luchtverplaatsing niet meer slachtoffers zijn gevallen.
Ik ben zeer tevreden over het optreden van de operationele diensten. De brandweer was binnen 6 minuten ter plaatse. Dat bewijst het belang van de beroepsbrandweer op het terrein. We hebben op dat gebeid veel verbeterd sinds de brand bij Chemie-Pack. Ook complimenten aan de bedrijfsbrandweer van Shell zelf die uitstekend met onze brandweer heeft samengewerkt.
BerichtgevingWe zijn ook snel gaan communiceren. Er was geen aanleiding om de sirenes af te laten gaan omdat er geen direct gevaar was. Ook via onze website, Twitter en in de media is zo snel mogelijk gecommuniceerd want het is van belang dat de mensen in de kernen zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen hoe dit kon gebeuren.
StoffenBij het incident in de reactor is ethylbenzeen verbrand. Door verbranding wordt die stof omgezet in onder andere koolstof, water en andere vluchtige verbindingen. Er zijn geen verhoogde concentraties van deze stoffen gemeten. Deze stoffen kunnen bij blootstelling wel klachten veroorzaken aan ogen en luchtwegen. Eventuele klachten verdwijnen in principe na de blootstelling.
Metingen en onderzoekenTijdens de brand heeft de brandweer zowel hier als in de regio Zuid-Holland Zuid onmiddellijk metingen verricht maar heeft geen verhoogde concentraties in de lucht aangetroffen. Er zijn roetdeeltjes in Zuid-Holland Zuid neergekomen, niet in de regio West-Brabant. In één monster zijn zware metalen aangetroffen. Momenteel wordt verder onderzocht hoe groot de verspreiding is, wat de samenstelling van de roetdeeltjes precies is en welke consequenties dat heeft in de regio Zuid-Holland Zuid.
We houden u via onze website en
www.twitter.com/Moerdijkse_stem op de hoogte. Heeft u vragen? Neem dan contact op via het publieksnummer 14 0168 of kijk bij de meest gestelde vragen.