GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014  (gelezen 97975 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Live link=msg=1273188 date=1401907899
NL Alert is een aanvulling danwel mogelijk toekomstige vervanging van de WAS, en zal je dus ook gelijkwaardig moeten inzetten: of beide, of niets.
Als bovenstaande waar is, dan begrijp ik niet waarom een deel van de bevolking dan een Noodwaarschuwing: extreem ernstige melding, Ernst: extreem op hun telefoon krijgt...dat klinkt namelijk, op zijn minst, nogal ernstig.. ::)
Aan de berichtgeving zal zeker wat moeten gaan veranderen. Ik mag toch aannemen dat deze berichten worden opgesteld  na aanleiding van de bevindingen van de brandweer, en wat zij eventueel wel of niet meten in de buurt. En dat vertelde ik al eerder. Prima als NL-Alert in wordt gezet, maar kijk dan goed naar wat je verzend. Als je berichten al gaat vullen met termen als zijnde extreem ernstige melding, tja dan vraag je erom. En dan krijg ik ook het idee dat er maar een bericht uit gegooid is, een bericht wat niet klopt met de heersende situatie.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Live link=msg=1273188 date=1401907899
NL Alert is een aanvulling danwel mogelijk toekomstige vervanging van de WAS, en zal je dus ook gelijkwaardig moeten inzetten: of beide, of niets.
Als bovenstaande waar is, dan begrijp ik niet waarom een deel van de bevolking dan een Noodwaarschuwing: extreem ernstige melding, Ernst: extreem op hun telefoon krijgt...dat klinkt namelijk, op zijn minst, nogal ernstig.. ::)

Is er een landelijke standaard voor deze berichten en hoe verloopt het kopje van deze berichten.
Extreem ernstige melding is dat het zwaarste of is er nog zwaarder en hoeveel gradaties zijn er.
De zelfde vraag voor Ernst :............... extreem.............. en hoeveel gradaties.
Op welke tijdstippen worden de berichten verzonden en wie "authoriseert" dit soort berichten

Dit is een Noodwaarschuwing wat voor soort waarschuwingen etc. zijn er nog meer op dit gebied
dus bijv van binnen blijven tot..................... vluchten etc.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Citaat van: Thor link=msg=1273192 date=1401908682
Is er een landelijke standaard voor deze berichten en hoe verloopt het kopje van deze berichten.
Extreem ernstige melding is dat het zwaarste of is er nog zwaarder en hoeveel gradaties zijn er.
De zelfde vraag voor Ernst :............... extreem.............. en hoeveel gradaties.

Dit is een Noodwaarschuwing wat voor soort waarschuwingen etc. zijn er nog meer op dit gebied
dus bijv van binnen blijven tot..................... vluchten etc.

Daarbij interpreteert iedereen tekst anders. Woorden moeten dus wel zorgvuldig gekozen worden.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Ik lees een aardige discussie over de WAS en NL-Alert en dat is niet voor de eerste keer. NL-Alert is bedoeld als aanvullend communicatiemiddel en kan niet de WAS vervangen. NL-Alert wordt door de hulpdiensten ervaren als een laagdrempelig middel om in te zetten, in ieder geval laagdrempeliger dan de WAS. NL-Alert geeft informatie en adviezen aan de burger, terwijl de WAs een meer dwingend karakter heeft. Beide middelen zijn niet ideaal. NL-Alert werkt nog niet op alle telefoons, maar de WAS is alleen beschikbaar in woonkernen met meer dan 1000 inwoners. De WAS garandeert geen binnenhuisdekking (!) en je mobieltje doet het binnen op het nachtkastje meestal wel.  Kortom, allebei middelen met voor- en nadelen.

In de discussie kom ik wat kromme redeneringen tegen, waar ik toch op wil reageren.

Citaat van: Peter71 link=msg=1273108 date=1401892957
NL-alert heeft wat mij betreft bewezen niet te functioneren. Mijn collega kreeg vanochtend om 6:00uur het bericht dat het incident Moerdijk meester was, en ramen en deuren niet meer gesloten hoefde te blijven. Nu wist hij wat er gaande was geweest afgelopen nacht. Maar als hij niets had geweten was dit bericht toch een verrassing geweest en had hij zich af kunnen vragen of hij iets belangrijks heeft gemist.

Perfect toch?! Hij zal actief op zoek gaan naar informatie wat er aan de hand is. Stel dat de sirene had geloeid en dat had hij niet gehoord. Dan had hij toch ook van niets geweten.

Citaat van: Dinges link=msg=1273110 date=1401893323
NL-Alert heeft wel degelijk gefunctioneerd, maar zoals eerder gezegd; het is een aanvulling op het WAS.

Mensen lagen te slapen, mobieltjes uit of op stil. Dus in dit geval is maar een heel klein percentage van de burgers in de gevarenzone daadwerkelijk gewaarschuwd. Dit klopt in mijn beleving niet, de sirene had moeten loeien. Zoals ik eerder, en enkele voorgaande sprekers al zeiden; alarmeer iedereen, of anders niet.

WAS heeft geen binnenhuisdekking. Bij de test hoor ik hem al nauwelijks en ik weet nu al dat ik er doorheen zal slapen 's nachts.

Citaat van: Peter71 link=msg=1273115 date=1401893974
Ik twijfel er aan over uberhaupt de WAS ingeschakeld had hoeven te worden. Op die enorme explosies na was dit uiteindelijk een industriebrand zoals er wel meer zijn geweest. Ja, er is GRIP 3 gegeven. En er is zeer snel opgeschaald, maar dat zal vanuit de ervaringen met Chemie-pack zijn geweest. Maar als je de brand echt bekijkt is het een brand geweest zoals er wel meer branden zijn geweest. De rookkolom ging keurig recht omhoog en werd ook hoog opgestuwt, en zal dezelfde stoffen hebben bevat die je altijd vindt in rook. ;)

Goede redenatie op basis van vakkennis die de gemiddelde burger niet heeft. De burger snapt er dus niets van. Elke maand een test, maar als er echt iets gebeurt, gebruiken ze de WAS niet.

Citaat van: JarnoF link=msg=1273168 date=1401904113
Nouja, ik zie hier wel een kern van waarheid in. Mij lijkt het logischer om gewoon naar elk telefoonnummer (zowel thuis als mobiel) een spraakbericht eruit te gooien. Hetzelfde idee als burgernet. Je geeft je telefoonnummer op bij een bewuste website en zij zorgen voor de rest. Er blijft namelijk ook nog een deeltje eigen verantwoordelijkheid.

Precies, eigen verantwoordelijkheid. Maar als iemand zich kan aanmelden voor burgernet, kan iemand ook zijn mobieltje instellen voor NL-Alert. (En ja, ik weet dat nog niet alle mobieltjes geschikt zijn).

Citaat van: Dinges link=msg=1273175 date=1401905446
Kijk. Jij komt op dat idee. Hoeveel 60, 70, 80-plus niet?

Klopt, maar die mensen hebben ook geen mobieltje en zijn te doof om de WAS te horen... (geintje!  ;D 98uiye)

Citaat van: Peter71 link=msg=1273191 date=1401908493
Aan de berichtgeving zal zeker wat moeten gaan veranderen. Ik mag toch aannemen dat deze berichten worden opgesteld  na aanleiding van de bevindingen van de brandweer, en wat zij eventueel wel of niet meten in de buurt.

Dat was vroeger! :) We gaan nu eerst waarschuwen en dan met elkaar aan de hand van meetresultaten constateren of de waarschuwing te voorbarig was. Volgens mij kan een waarschuwing namelijk nooit te voorbarig zijn, maar als we moeten wachten op de meetploegen met eerste meetresultaten kan de ergste leed al geleden zijn.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Thor link=msg=1273192 date=1401908682
Is er een landelijke standaard voor deze berichten en hoe verloopt het kopje van deze berichten.
Extreem ernstige melding is dat het zwaarste of is er nog zwaarder en hoeveel gradaties zijn er.
De zelfde vraag voor Ernst :............... extreem.............. en hoeveel gradaties.
Op welke tijdstippen worden de berichten verzonden en wie "authoriseert" dit soort berichten

Dit is een Noodwaarschuwing wat voor soort waarschuwingen etc. zijn er nog meer op dit gebied
dus bijv van binnen blijven tot..................... vluchten etc.

Ja, er is een landelijke standaard. En na elke activering van een NL-Alert in Nederland volgt er ook een evaluatie en media-analyse. Ik moet eerlijk zeggen dat die termen Noodwaarschuwing, extreem ernstige melding etc helemaal nieuw voor me zijn. Ik heb ze nog niet eerder voorbij zien komen. Dat zit volgens mij ook niet in de NL-Alert-software, maar lijkt me meer iets in de instellingen van de telefoon te zitten. Biojzonder.....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: HJ94 link=msg=1273189 date=1401908057
Hee Peter, volgens mij vergeet jij één ding. Tijdens de slaap werkt het reukorgaan van de mens niet. Daarvoor zijn rookmelders uitgevonden om mensen wakker te maken, maar zoals je zelf misschien ook al weet, heeft niet iedereen zo'n apparaat in huis. Dit incident was in het donker en tijdens bedtijd. Ja oké, omwonenden zijn misschien wakker geworden van een enorme explosie, maar dit wil niet gelijk zeggen dat iedereen het bed uitspringt om te kijken wat er is. Een groot deel zal misschien de slaap weer willen oppakken. Mocht in zo'n geval een rookwolk met roet en gevaarlijke stoffen over een woongebied drijven, dan merk je dtt tijdens je slaap niet. Een alarm van het WAS vergroot de kans dat slapende mensen dit horen, hun ramen sluiten en zichzelf zo beschermen tegen de eventuele gevaarlijke stoffen.
OK, dan laten we de palen loeien. De burger slingert zijn radio aan, en hoort dat er brand is bij de Shell. Kans is groot dat men dit al wist, en wat moet er dan worden gemeld?
Is er gevaar voor de omgeving? eeuuhh nee niet echt het is en blijft op het terrein van de Shell
Is er direct gevaar voor de volksgezondheid? Nee, de rook bevat geen zwaar giftige stoffen die direct gevaar op kunnen leveren.
Kan men er last van hebben/krijgen? Mnja dat kan, er is kans dat men de rook gaat ruiken. Doe even ramen en deuren dicht is er niets aan de hand.

De WAS-palen zijn er echt om te waarschuwen bij direct groot gevaar, en waarbij je zelfs moet gaan overwegen bv een wijk/gemeente  te gaan evacueren. Ga je die dingen gebruiken om mensen wakker te maken is de kans erg groot dat die palen echt hun doel gaan missen. Simpel omdat als die dingen een volgende keer weer gaan men gaat denken "bekijk het maar, vorige keer was het niets dus nu zal er ook niks zijn". En dan zou het wel echt foute boel kunnen zijn. ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Kortom, wij hebben hier, in alle rust en met alle achtergrondkennis die we hier hebben, al een flinke discussie.

Hoe kun je dan verwachten dat de gemiddelde burger, die net is wakker geschrokken van de explosies en geen idee heeft wat er aan de hand is, wel weet hoe te handelen met deze info?  

We hebben de burgers, na heel veel voorlichting, eindelijk zover dat de meeste weten dat je ramen en deuren moet sluiten als de sirene gaat. Nu heb je een mega explosie, grote vlammen en gigantische rookwolken, en krijg je alarmerende "extreem ernstige noodwaarschuwingen" op je mobiel, maar geen sirene te horen...  ::)
Samen sterk in de hulpverlening!


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Even een stukje uitleg over de werking van een Ethyleen productie unit.
Dit is voor de mensen die niet bekend zijn in de (petro)chemische industrie een stuk beeldvorming.

http://www.youtube.com/watch?v=Iud7nXxIzuA

De basis voeding voor deze units is meestal Nafta, deze wordt verkregen bij de raffinage van Crude oil (aardolie).

Proces veiligheid.

In de (petro)chemische industrie zijn vele veiligheden aanwezig.
Zo zijn er flare's (fakkels), safety's (drukbeveiligingen), blokschema's en ESD's (Emergency ShutDown) aanwezig om een unit gecontroleerd en veilig uit bedrijf te nemen.
Een industriebrand wordt in 99 van de 100 gevallen niet geblust maar gecontroleerd de unit uit bedrijf genomen.
Door de toevoer van (brandbare) stoffen te stoppen en de producten uit de unit gecontroleerd op te laten branden wordt het incident bestreden.
Er wordt dus ingezet om uitbreiding te voorkomen (inzetten stoplijnen) en de installaties en equipement rond het incident gebied te koelen.
Het afblussen van de laatste resten zal in een eindfase vaak met schuim worden gedaan.

Flare's (fakkels)
Er staan altijd Flare's (fakkels) bij een fabriek, dit is om op een veilige manier gassen en vloeistoffen kwijt te raken en deze dmv verbranding naar de buitenlucht te brengen.
Deze zijn voor de buitenwereld vaak de eerst zichtbare indicatie dat er iets niet goed gaat op een fabriek, er komen dan forse vlammen uit de fakkel en deze kunnen gepaard gaan met een forse rookontwikkeling en veel geluid.
Om de roet uitstoot te verminderen wordt geprobeerd om zoveel mogelijk stoom mee te sturen in de flare, dit is om de roetuitstoot fors te verminderen. We heeft dit als resultaat dat er meer geluid productie zal ontstaan.
http://www.youtube.com/watch?v=u6GqvVoB1zI

Safety's (drukbeveiligingen)
Om te zorgen dat de drukken in de proces units niet hoger kan worden dan waarvoor ze ontworpen zijn heeft men drukbeveiligingen (safety's) aangebracht.
Zodra de druk te hoog wordt gaat deze beveiliging open en zal de druk aflaten naar het flare systeem of naar een ontvangst drum.

http://www.youtube.com/watch?v=b2KQVkdAGzQ

Blokschema's
Om een unit waar zich een probleem voor doet snel te "isoleren" zijn er op diverse plaatsen afsluiters en nood afsluiters geplaatst.
De "gewone" afsluiters zijn bedoeld om een stuk equipement normaal mee te kunnen bedienen, een nood afsluiter (ESD afsluiter) zijn er voor bedoeld om een stuk unit vanaf afstand (controle kamer) veilig te stellen.

http://www.youtube.com/watch?v=XAItnsUcES0

ESD (emergency shutdown
Als een fabriek of een unit versneld uit bedrijf gaat noemen we dat een ESD.
Dit betekend dat de toevoer van voeding naar een unit wordt stopgezet en men versneld de druk wil verlagen door deze af te laten naar het flare systeem.
Dit kan gaan op diverse manieren, zo heb je een 7 bar, 12 bar en een 21 bar ESD, dit wil zeggen dat de bij een 12 bar de druk in de unit met 12 bar per minuut zal afnemen.
Bij elke ESD zal er dus een verhoogde flare activiteit zijn die dus buiten de units zichtbaar zal zijn.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Live link=msg=1273199 date=1401909706
Kortom, wij hebben hier, in alle rust en met alle achtergrondkennis die we hier hebben, al een flinke discussie.

Hoe kun je dan verwachten dat de gemiddelde burger, die net is wakker geschrokken van de explosies en geen idee heeft wat er aan de hand is, wel weet hoe te handelen met deze info?  

We hebben de burgers, na heel veel voorlichting, eindelijk zover dat de meeste weten dat je ramen en deuren moet sluiten als de sirene gaat. Nu heb je een mega explosie, grote vlammen en gigantische rookwolken, en krijg je alarmerende "extreem ernstige noodwaarschuwingen" op je mobiel, maar geen sirene te horen...  ::)
Dat gaat de burger al sowieso niet rijmen met elkaar. Daarom ben ik zo gespint om dat als er al een NL-Alert gebruikt wordt dit wel op de juiste wijze gebeurd, en er dus wel nagedacht moet worden over de tekst die er wordt verzonden. En dat je niet zomaar die sirenes moet laten gaan voor iets wat uiteindelijk beheersbaar is gebleken. Zeker die palen brengen nogal wat gevolg met zich mee. Zeker midden in de nacht.
Gebruik je NL-Alert verwijs mensen naar bv de site van de veiligheidsregio of van de regionale omroep. Dan kan men daar op het gemak lezen wat er gaande is.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Live link=msg=1273199 date=1401909706
Kortom, wij hebben hier, in alle rust en met alle achtergrondkennis die we hier hebben, al een flinke discussie.

Hoe kun je dan verwachten dat de gemiddelde burger, die net is wakker geschrokken van de explosies en geen idee heeft wat er aan de hand is, wel weet hoe te handelen met deze info?  

We hebben de burgers, na heel veel voorlichting, eindelijk zover dat de meeste weten dat je ramen en deuren moet sluiten als de sirene gaat. Nu heb je een mega explosie, grote vlammen en gigantische rookwolken, en krijg je alarmerende "extreem ernstige noodwaarschuwingen" op je mobiel, maar geen sirene te horen...  ::)

Er zijn toch al enige tijd de Risicokaarten in ontwikkeling.
Ik neem aan dat dit soort berichten in de toekomst gaan worden gekoppeld aan de risicokaarten.
Als de kaarten eenmaal wat volledig zijn, ook met de windrichtingen, kun je per gebied afdrukken maken en deze verspreiden.
De burgers kunnen aan de hand van het bericht, de opgegeven windrichting en kracht gedeeltelijk hun conclusies trekken en actie ondernemen.
Gewoon de informatie eenvoudig edoch volledig en eenduidig houden en vooral de risicokaarten en de berichten op elkaar afstemmen.