GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014  (gelezen 97967 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Net als de WAS niet kan zonder nadere info via radio/tv of geluidswagens kan NL-alert dat ook niet. Dit zijn toch geen op zichzelf staande systemen? Ik ben persoonlijk nieuwsgierig genoeg om na zo'n alarmerend berichtje op onderzoek uit te gaan. Maar dat kun je niet van iedereen verwachten. En ik ken ook nog genoeg mensen die geen smartphone hebben en op zichzelf wonen, die worden dus niet geïnformeerd...

Deze mededeling had prima via Twitter of w/e kunnen gaan. Dan hadden de geïnteresseerden genoeg geweten.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Dinges link=msg=1273158 date=1401901324
Het Alert functioneert wel

Huh? Het alert werkt voor geen meter, daar loopt al een tijd een apart topic over...


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,367
@ firerfighter Robert: mooie uitleg! Ik zit zelf in het chemicaliënvervoer (tank); krijgen regelmatig producttrainingen en daarbij komen dit soort onderwerpen ook ter tafel (overigens een geluk bij een ongeluk dat het een PO/Styreenfabriek betrof; als het de EO was geweest was het ws aanzienlijk heftiger verlopen..).


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Citaat van: André Welten link=msg=1273210 date=1401911807
@ firerfighter Robert: mooie uitleg! Ik zit zelf in het chemicaliënvervoer (tank); krijgen regelmatig producttrainingen en daarbij komen dit soort onderwerpen ook ter tafel (overigens een geluk bij een ongeluk dat het een PO/Styreenfabriek betrof; als het de EO was geweest was het ws aanzienlijk heftiger verlopen..).

Dat kan je wel zeggen André, EO (ethylene oxide) is idd een klasse apart.
De units waar dit eind product is zijn tegenwoordig niet veel meer operationeel.
Dit zijn units met een hoge gevaren klasse en daar moet je idd echt alle veiligheidsregels in acht nemen.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


TheFlie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
  • Het leven is als een droom, genieten dus!
Bij een van de monsters zijn zware metalen gevonden, ik heb verder geen berichtgeving gelezen over wat het dan precies was, maar gezien metalen giftig kunnen zijn zou dat toch WAS wel degelijk rechtvaardigen? Als het wel giftig blijkt te zijn en het ligt bij mensen in bewoond gebied dan zullen er veel vragen gesteld worden, gelet op het incident van Chemie-Pack een paar jaar terug. Ik ga er dan ook vanuit dat ze minder risico (hebben)willen nemen en genoeg kritiek hebben gehad (waarmee ik overigens niet wil beweren dat om kritiek te mijden, maar van alles moet worden ingezet). Wellicht dat iemand mij hier meer over kan vertellen en nogmaals ik heb de WA|S-discussie gelezen.

Verder slechts 1 keer iets gelezen dat een explosie bij Schiphol gevoeld schijnt te zijn, klopt dit?


MarcoV

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
http://www.youtube.com/watch?v=bZK5cSE1HuI

Filmpje van redelijk dichtbij ongeveer 15 minuten na eerste melding.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Citaat van: TheFlie link=msg=1273219 date=1401914698
Bij een van de monsters zijn zware metalen gevonden, ik heb verder geen berichtgeving gelezen over wat het dan precies was, maar gezien metalen giftig kunnen zijn zou dat toch WAS wel degelijk rechtvaardigen? Als het wel giftig blijkt te zijn en het ligt bij mensen in bewoond gebied dan zullen er veel vragen gesteld worden, gelet op het incident van Chemie-Pack een paar jaar terug. Ik ga er dan ook vanuit dat ze minder risico (hebben)willen nemen en genoeg kritiek hebben gehad (waarmee ik overigens niet wil beweren dat om kritiek te mijden, maar van alles moet worden ingezet). Wellicht dat iemand mij hier meer over kan vertellen en nogmaals ik heb de WA|S-discussie gelezen.

Verder slechts 1 keer iets gelezen dat een explosie bij Schiphol gevoeld schijnt te zijn, klopt dit?

Bij elke brand komen gevaarlijke stoffen vrij. En voordat die zware metalen wat met je lichaam doen lig je denk ik al plat door de CO. Ik weet niet waar de monsters precies genomen zijn... Bewoond gebied of net naast of op het terrein van de Shell.? En zijn de zware metalen afkomstig van de brand of zaten deze al in de bodem?


Willem92

  • Hoofdbrandwacht (FLO)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Citaat van: Peter71 link=msg=1273196 date=1401909374
De WAS-palen zijn er echt om te waarschuwen bij direct groot gevaar, en waarbij je zelfs moet gaan overwegen bv een wijk/gemeente  te gaan evacueren. Ga je die dingen gebruiken om mensen wakker te maken is de kans erg groot dat die palen echt hun doel gaan missen. Simpel omdat als die dingen een volgende keer weer gaan men gaat denken "bekijk het maar, vorige keer was het niets dus nu zal er ook niks zijn". En dan zou het wel echt foute boel kunnen zijn. ;)
Reden volgens de burgemeester om WAS niet in te zetten is om geen paniek te veroorzaken, en hier gaat het dus volledig mis waardoor het hele WAS ongeloof waardig wordt.
WAS is juist bedoeld om paniek te voorkomen, als de sirene gaat is ons tot in den treuren geleerd:

- Ga naar binnen.
- Sluit ramen en deuren
- Luister naar de rampenzender

De suggestie wordt nu gewekt dat als de sirenes afgaan het echt mis is en je beter kunt maken dat je wegkomt uit het gebied.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Willem92 link=msg=1273227 date=1401916405
WAS is juist bedoeld om paniek te voorkomen, als de sirene gaat is ons tot in den treuren geleerd:

- Ga naar binnen.
- Sluit ramen en deuren
- Luister naar de rampenzender
Ach jongens, die hele WAS is toch een WASseneus... Alsof iemand nog denkt dat wij eigenwijze burgers naar binnen gaan als dat ding gaat loeien.... Je zou bij wijze van test het ding een keer moeten aanzetten ergens centraal in Amsterdam. Eventueel combineren met een mooie grote rookpluim in de lucht.

Het zal me ernstig verbazen als de mensen dan besluiten om naar binnen te gaan, en de ramen en deuren te sluiten. Ik verwacht eerder hele samenscholingen op straat van mensen die uitgebreid staan te discussiëren over waarom die palen aan staan.

Nederlanders zijn dit soort rampen en het gebruik van de palen niet meer gewend. Waar in andere landen bv een tsunami alarm (azie) of een hurricane alarm (amerika) gelijk opgevolgd wordt of nog serieus genomen wordt zijn wij Nederlanders daar echt niet aan gewend.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
@firefighter Robert:
Interesant leesvoer. Maar kraken gebeurd vrijwel niet in een fornuis. Je zal vrijwel altijd een reactor,soakerdrum of iets anders hebben omdat bij warmte overdracht in de convectie of de radiatie secties de kans bestaat dat je pijpen dicht cooksen met een thermische overbelastig tot gevolg en eventueel een tubeburst(boem), wat tot gevolg heeft dat je je unit/fabriek uit bedrijf kan nemen voor een decoke en spall.