GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (explosie reactor Shell) Chemieweg - Moerdijk 03-06-2014  (gelezen 100358 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Jansen75

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
  • respect voor alle die opkomen voor andere

Dit soort complexen hebben meestal een uitgebreid bluswaterleidingbuizennet met een aanzienlijke capaciteit,veel brandkranen en op strategische punten waterkanonnen. Dit net wordt in de regel gevoed door meerdere eigen pompen op open water. (elektrisch of diesel aangedreven.)
De bedrijfsbrandweer kan dus vrijwel onmiddellijk met de koeling aanliggende installaties etc. beginnen terwijl de operators de toevoer van brandstof naar de brandende installatie afsluiten.
Daarnaast is er de brandweersteiger waar de blusboten op de 6 "manifolds kunnen worden aangesloten en dat levert nog eens een extra capaciteit van ca 5000 ton/uur bij 16 bar.
Dus in de regel meestal eigen bluscapaciteit van het bedrijf zat en ook snel en effectief. inzetbaar.

Overigens is er in de Europoort en ook het Amsterdamse een enorme reserve industriele bluscapaciteit in de vorm van pompunits, slangen op haspels, monitoren en schuimvormend middel, aanwezig. Het neemt natuurlijk wel even tijd voordat die worden gemobiliseerd en ook daadwerkelijk met het geschikte personeel kunnen worden ingezet.

Amsterdam heeft ( AMAS ) Amsterdam Mutual Aid System         www. brandweer.nl/.../sitrap_oktober_-_marathoninzet_bij_oiltanking.pd...
Europoort heeft ( IBP ) Industiele Brandbestrijdinspool              www.gezamenlijke-brandweer.nl/specialismen/sitepages/ibp.aspx
AFS Aircraft Fuel Supply ( Schiphol )                                        www.brandweerschiphol.nl/fire-stations/afs/afs.html

AMAS is een keer opgebouwd voor incident, bij dit incident is volgens mijn weten zelfs nog schuimvormend middel uit Antwerpen opgeroepen

Dus echte Blus capaciteit hebben wij wel in Nederland  O0


Jansen75

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
  • respect voor alle die opkomen voor andere

Directe Link AMAS     www.amas-fire.nl/nl/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Wat doet AMAS

AMAS heeft tot doel om voldoende materiaal beschikbaar te hebben om grote brandscenario’s bij de aangesloten leden te bestrijden die zich kunnen voordoen op het terrein van de deelnemende oliemaatschappijen en opslagterminals. Grote brandscenario's zijn het blussen een tankputbrand met een oppervlakte van 21000 m2 en het blussen van een zogenoemde ‘full surface’ brand in een tank met een dakoppervlak van 3800 m2.

AMAS beschikt over twee 2 Williams water/schuimkannonen, 6 kilometer 6”-slang en een voor dit systeem benodigde mobiele diesel aangedreven Gemco brandbluspompen met een unieke proportionele schuimmeng-installatie de zogenaamde fire-dos, om in totaal 45 duizend literWat doet AMAS

AMAS heeft tot doel om voldoende materiaal beschikbaar te hebben om grote brandscenario’s bij de aangesloten leden te bestrijden die zich kunnen voordoen op het terrein van de deelnemende oliemaatschappijen en opslagterminals. Grote brandscenario's zijn het blussen een tankputbrand met een oppervlakte van 21000 m2 en het blussen van een zogenoemde ‘full surface’ brand in een tank met een dakoppervlak van 3800 m2.

AMAS beschikt over twee 2 Williams water/schuimkannonen, 6 kilometer 6”-slang en een voor dit systeem benodigde mobiele diesel aangedreven Gemco brandbluspompen met een unieke proportionele schuimmeng-installatie de zogenaamde fire-dos, om in totaal 45 duizend liter water(2700 ton/uur) en schuim per minuut te kunnen gebruiken. Daarnaast wordt ook (5x9m3) schuim geleverd door de firma DNM international b.v.
  

En in de Europoort (IBP) is nog een veelvoud van dit soort materieel aanwezig.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Dubbel postings verwijderd (filmpje IBP)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=TqGnZCxVgN8
Burgemeester Klijs van Moerdijk: 'Weinig meldingen van schade na explosie bij Shell'
Omroep Brabant
Gepubliceerd op 5 jun. 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1273449 date=1402005351
Maar als je slagkracht wilt in Nederland, ben je bijna aangewezen op de E-One van de vliegvelden.
Ik zou mijn geld niet willen inzetten op industriële eenheden aangezien deze erg dun gezaaid zijn in Nederland.
En de kleine hoeveelheid welke er is mogen i.v.m. de restdekking niet gaan assisteren.
Dus jouw oplossing gaat niet op, aangezien ze gewoon niet beschikbaar zijn.

Geef jij mij maar eens een lijstje met minimaal 10 ten aller tijde beschikbare geschikte voertuigen voor dit soort branden.

Als er veel water en schuim nodig is op een plek waar geen bluswatervoorziening aanwezig is ben ik het met jou eens, maar op een plek als deze een chemische fabriek of andersoortig industrieel complex, dan heb je aan de e-one niet zoveel nee.
Maar wat is slagkracht, 5 minuten blussen en dan water en schuim moeten bijvullen, wat 15 minuten duurt, dat is in mijn optiek geen slagkracht.
Want op het blusnet kan hij niet aangesloten blijven ivm de hoge druk in het systeem, 10-15 bar of je moet er een reduceer inrichting bij leveren, tank vullen mag meestal niet meer als 3 bar en een centrifugaal pomp mag niet meer als 5 bar op hart pomp, dan mag je hopen dat er ergens een dompelpomp is ingezet waar je kan vullen, of de dwl.  Maar dat kost teveel tijd, hij is gewoon niet praktisch genoeg voor deze hoeveelheden water en svm op een industrieel complex.

Oh ja denk jij dat de crashtenders van de klu altijd zomaar wegkunnen, die hebben dezelfde problemen met restdekking, als er te weinig capaciteit op het veld aan blusstof is mag er niet meer gevlogen worden, moet het veld dicht, dat zijn internationale regels, dus die vlieger gaat ook niet op.

Dan zijn er van de 15 - 16 industriële voertuigen in Rijnmond incl bedrijfsbrandweer, de voertuigen in Amsterdam, Moerdijk, chemelot (Limburg), Roosendaal, Vlissingen, Terneuzen en de regionale Sb voertuigen, en dan vergeet ik vast nog wel een paar plaatsen altijd wel genoeg voertuigen die in geval van een, let wel, industriële inzet bijstand kunnen leveren, je hebt gewoon veel meer aan één industriële autospuit als aan één e-one chrashtender.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: skydevil link=msg=1273613 date=1402058516
Als er veel water en schuim nodig is op een plek waar geen bluswatervoorziening aanwezig is ben ik het met jou eens, maar op een plek als deze een chemische fabriek of andersoortig industrieel complex, dan heb je aan de e-one niet zoveel nee.
Maar wat is slagkracht, 5 minuten blussen en dan water en schuim moeten bijvullen, wat 15 minuten duurt, dat is in mijn optiek geen slagkracht.
Want op het blusnet kan hij niet aangesloten blijven ivm de hoge druk in het systeem, 10-15 bar of je moet er een reduceer inrichting bij leveren, tank vullen mag meestal niet meer als 3 bar en een centrifugaal pomp mag niet meer als 5 bar op hart pomp, dan mag je hopen dat er ergens een dompelpomp is ingezet waar je kan vullen, of de dwl.  Maar dat kost teveel tijd, hij is gewoon niet praktisch genoeg voor deze hoeveelheden water en svm op een industrieel complex.

Oh ja denk jij dat de crashtenders van de klu altijd zomaar wegkunnen, die hebben dezelfde problemen met restdekking, als er te weinig capaciteit op het veld aan blusstof is mag er niet meer gevlogen worden, moet het veld dicht, dat zijn internationale regels, dus die vlieger gaat ook niet op.

Dan zijn er van de 15 - 16 industriële voertuigen in Rijnmond incl bedrijfsbrandweer, de voertuigen in Amsterdam, Moerdijk, chemelot (Limburg), Roosendaal, Vlissingen, Terneuzen en de regionale Sb voertuigen, en dan vergeet ik vast nog wel een paar plaatsen altijd wel genoeg voertuigen die in geval van een, let wel, industriële inzet bijstand kunnen leveren, je hebt gewoon veel meer aan één industriële autospuit als aan één e-one chrashtender.

Over het algemeen heeft een Klu basis meerdere crashtenders en een veelvoud van de hoeveelheid blusstof van de minimale eisen voor het soort toestel waarmee gevlogen word en kan er redelijk direct gereden worden met 1 of 2 crashtenders per basis.
En hoeveel SB voertuigen kunnen er binnen een redelijk tijd ter plaatse zijn, als ze al weg mogen van het bedrijf waar ze gestationeerd zijn ?

Regionale SB voertuigen zijn er verdeeld over Nederland ook niet zoveel en om een SB vanuit Groningen of Limburg in te zetten lijkt mij een beetje een mosterd na de maaltijd inzet als dat in het midden of westen van het moet gebeuren, toch ?

Volgens mij is de gezamelijke brandweer de bedrijfsbrandweer van Rotterdam Rijnmond, en bestaan er nog weinig of geen zelfstandige bedrijfsbrandweerkorpsen meer in dat gebied.
Dus zal daar altijd een aanzienlijke capaciteit achter moeten blijven, om de veiligheid in het eigen gebied te borgen.

En of je meer aan een industriële autospuit hebt of aan een crashtender ligt maar net aan het inzettype.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1273449 date=1402005351
Maar als je slagkracht wilt in Nederland, ben je bijna aangewezen op de E-One van de vliegvelden.
Ik zou mijn geld niet willen inzetten op industriële eenheden aangezien deze erg dun gezaaid zijn in Nederland.
En de kleine hoeveelheid welke er is mogen i.v.m. de restdekking niet gaan assisteren.
Dus jouw oplossing gaat niet op, aangezien ze gewoon niet beschikbaar zijn.

Geef jij mij maar eens een lijstje met minimaal 10 ten aller tijde beschikbare geschikte voertuigen voor dit soort branden.

Ik stoor me op de manier waarop jij dit neerzet als een feit. Feit is dat de gezamenlijke van VRR/CiBa veel beter is voor dit soort branden aangezien zij er speciaal er voor opgericht en getrained worden. Feit is dat 6-8 kazernes zijn met minimaal 2 voertuigen die hulp kunnen bieden voor zulke branden binnen en buiten de regio RR. En mochten ze zijn ingezet dan is er nog voldoende dekking over om in eigen verzorgingsgebied incidenten te kunnen bestrijden. Bedenk dat een "echte" industriebrand iets anders is dan een neergestort vliegtuig. Tevens hebben (ook chemiepack behoorde het te hebben) industriebedrijven die een artikel 13 van de brandweerwet van toepassing hebben de zorg dat hun blusvoorzieningen in orde zijn, zowel toevoer als afvoer, en daarnaast behoren ze een bedrijfsbrandweer te hebben. En een interne organisatie (dienstdoende operators en HSE) die regelmatig oefenen op dit soort situatie's. Ik zou dus wel me geld op industriebrandweer zetten ipv verdwaalde E-one van KLu.

@hierboven De grote raffinaderijen in Rotterdam, Shell, Exxon, BP en Kuweit hebben ook nog een interne bedrijfsbrandweer. 6 min aanrij tijd is toch lang als de interne brandweer (operators) vrijwel direct na incident kunnen gaan bestrijden. Ookal heeft de GB industriebrand training, ze zijn niet altijd zo goed bekend bij het bedrijf als de dienst doende operators.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Bollie link=msg=1273632 date=1402061988
Ik stoor me op de manier waarop jij dit neerzet als een feit. Feit is dat de gezamenlijke van VRR/CiBa veel beter is voor dit soort branden aangezien zij er speciaal er voor opgericht en getrained worden. Feit is dat 6-8 kazernes zijn met minimaal 2 voertuigen die hulp kunnen bieden voor zulke branden binnen en buiten de regio RR. En mochten ze zijn ingezet dan is er nog voldoende dekking over om in eigen verzorgingsgebied incidenten te kunnen bestrijden. Bedenk dat een "echte" industriebrand iets anders is dan een neergestort vliegtuig. Tevens hebben (ook chemiepack behoorde het te hebben) industriebedrijven die een artikel 13 van de brandweerwet van toepassing hebben de zorg dat hun blusvoorzieningen in orde zijn, zowel toevoer als afvoer, en daarnaast behoren ze een bedrijfsbrandweer te hebben. En een interne organisatie (dienstdoende operators en HSE) die regelmatig oefenen op dit soort situatie's. Ik zou dus wel me geld op industriebrandweer zetten ipv verdwaalde E-one van KLu.

@hierboven De grote raffinaderijen in Rotterdam, Shell, Exxon, BP en Kuweit hebben ook nog een interne bedrijfsbrandweer. 6 min aanrij tijd is toch lang als de interne brandweer (operators) vrijwel direct na incident kunnen gaan bestrijden. Ookal heeft de GB industriebrand training, ze zijn niet altijd zo goed bekend bij het bedrijf als de dienst doende operators.

De industriele brandbluscapaciteit voor branden in dit soort complexen in Nederland zal al gauw globaal liggen op 50.000 m3/uur als je alles meetelt dus ruim 800.000 liter/minuut. Het grootste gedeelte van deze capaciteit kan worden geleverd door bedrijven, samenwerkingsverbanden etc. van bedrijven, blusboten havendiensten, particuliere blusboten.
Een gedeelte van deze bluscapaciteit kan snel worden ingezet voor een ander deel zal het wat langer duren.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Schuim :

Het jaarlijks verbruik van schuimvormende middelen in Nederland is niet centraal beschikbaar maar de totale omzet kan, op basis van vroegere getallen RWS, ruw worden geschat op 5-600 ton per jaar. (Hiervan zit 60 - 70 % opgesloten in vaste blusinstallaties en wordt uitsluitend ingezet bij calamiteiten en systeemtesten.)
Geschat wordt dat in Nederland jaarlijks ca 150-200 ton wordt toegepast bij brandweerkorpsen van de overheid en industrie.