De luchtmacht beschikt over 23 crashtenders, de marine over 2. De voertuigen staan op de volgende locaties:
Vliegbasis Eindhoven: 5
Brandweer Opleiding en Trainingscentrum (Vliegbasis Woensdrecht): 4
Vliegbasis Leeuwarden: 3
Vliegbasis Volkel: 3
Vliegbasis Woensdrecht: 3
Defensie Helikopter Commando (Vliegbasis Gilze-Rijen): 3
Maritiem Vliegkamp De Kooy Den Helder: 3
Militair Luchtvaartterrein Deelen: 1
Afhankelijk van de het vliegtuig type wordt een vliegtuig in een categorie geplaatst. Deze categorie is gebonden aan de lengte en de breedte van een type vliegtuig. Aan deze categorie wordt een gereedstelling gekoppeld. Zoveel blusstof binnen een bepaalde tijd bij het vliegtuig. Bijvoorbeeld een Airbus A300. Dit vliegtuig mag landen onder een categorie 8. Dat betekent dat het vliegtuig tussen de 49 en 61 meter lang is en een maximum romp breedte van 7 meter heeft. 3 monitorvoertuigen met gezamenlijk 18200 liter water is hier voor nodig. 3 bevelvoerders (specialisten), 6 brandwachten (hulpbrandweer),
1 officier en een OSC/AFO (One Scene Commander/Airport Fire Officer). In totaal dus 11 mensen.
Zo wordt elk vliegtuig aan de hand van de afmetingen in een categorie geplaatst waar de voertuigen op afgestemd worden.
Elk vliegveld moet zich houden aan de icao eisen, als de gereedstelling van voertuigen verminderd als wat is voorgeschreven mag er niet gevlogen worden met die types vliegtuigen, de luchtmacht gooit echt geen vliegveld dicht vanwege bijstand, dus continu beschikbaar zijn de voertuigen niet maar defensie zal altijd proberen om een voertuig te sturen, uit eigen ervaring in mijn carrière bij de KLU brandweer.
in rotterdam rijnmond zijn ongeveer 20 industriele voertuigen aanwezig, inclusief de bedrijfsbrandweren van shell, esso, kuweit olie en BP, die er nog gewoon zijn, daar kan er best een aantal incidenteel weg, met afspraken over herbezetting en verschuiving van eenheden natuurlijk, samenwerking dat is ook het idee van de GB
Ik denk dat je verbaast zal zijn over het aantal sb's in nederland bij de regio's, er zijn er echt een aantal, en niemand zegt dat een sb uit groningen in limburg ingezet wordt, dat is een aanname en aannames bij de brandweer zijn .............ja dodelijk, uiteraard rijd de dichtstbijzijnde.
Ik denk dat je niet zo goed op de hoogte bent van de gezamenlijke brandweer, de GB is hetzelfde als wat de gemeenten in nederland doen met de regionalisering, de brandweerzorg wordt uitbesteed aan een andere organisatie, net als de gemeente rotterdam doet met de GB, en die nemen een deel van de artikel 31 bedrijfsbrandweer aanwijzing over van de deelnemende bedrijven, de GB is dan ook uniek in de wereld.
Maar praktisch zijn er veel meer nadelen bij het gebruik van een crashtender t.o.v. een industrieel voertuig, een crashtender kan nooit 30 minuten lang of meer 8- 9000 liter water/schuim a 3% svm per minuut verpompen want dat kan er niet in, vanuit het blusnet op petrochemie bedrijven, hij is er niet voor gebouwd.
Een crashtender is alleen geschikt als er water en schuim nodig is op een plek waar geen watervoorziening is, gebruik de brandweervoertuigen waar ze voor gemaakt zijn zeg ik, voor het juiste toepassingsgebied en ga niet rommelen als regio, koop dan gewoon een geschikt voertuig, dat is men verplicht aan de burger, of wees niet te trots en vraag hulp aan de buurman.