Meerdere politievoertuigen beschadigd bij wilde achtervolging - Eindhoven / Geldrop 05-06-2014

Auteur Topic: Meerdere politievoertuigen beschadigd bij wilde achtervolging - Eindhoven / Geldrop 05-06-2014  (gelezen 6630 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Thor link=msg=1273403 date=1401994456
Bedankt. We leven wel in een vreemde wereld !

Het is inderdaad een vreemd recht. Maar het heeft wel een reden. Neemt niet weg dat een rechter het zeker als verzwarend of verlichtend feit kan zien dat iemand vlucht of juist niet.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Klopt zodra een persoon verdacht is hoeft hij niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling, het is dan niet strafbaar om het stopteken niet op te volgen. Maar dit rechtvaardigt geen wild west taferelen, schade die daarvan het gevolg is zullen dus ook voor zijn rekening komen. Evenals een PV voor artikel 5.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: silque link=msg=1273406 date=1401994588
Klopt zodra een persoon verdacht is hoeft hij niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling, het is dan niet strafbaar om het stopteken niet op te volgen. Maar dit rechtvaardigt geen wild west taferelen, schade die daarvan het gevolg is zullen dus ook voor zijn rekening komen. Evenals een PV voor artikel 5.

Als hij op een politievoertuig inrijd/afsnijd of wat dan ook is hij daar uiteraard schuldig aan. Een voertuig die hem enkel volgde en op een paaltje rijdt kan natuurlijk niet op de rekening van de verdachte worden geschoven.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Of proberen een civiele vordering op de verdachte toe te passen.
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Er staat ook schade die daarvan het gevolg is. Als jij op een paaltje rijdt omdat je niet oplet is dat geen gevolg.

Zullen we maar weer ontopic gaan?  98uiye
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Tikkietak

  • Ex-Haaglanden, EFR/CFC instructeur
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Nou volgens mij kan het ook iets anders liggen:

"2 agenten viel op dat de Kenteken van de Audi niet klopten en wouden het eventjes controleren.
Toen de agenten het stopteken wouden geven sloeg het viertal op de vlucht"

Ik neem voor het gemak maar even aan dat ze niet alleen een stopteken "wouden" geven maar dat ze ook daadwerkelijk een stopteken hebben gegeven. Dit zullen ze dan gedaan hebben op grond van het feit dat men de auto en de bestuurder wilden controleren op grond van de wegenverkeerswetgeving omdat er volgens de agenten iets niet klopte met het kenteken van de Audi.

Er was dus op dat moment ook nog geen sprake van een "verdachte".........

In dat geval zou de bestuurder dus gewoon moeten stoppen echter in dit geval heeft hij dat genegeerd en wilde hij er vandoor gaan.

Resultaat was dus een achtervolging op de Audi die daarbij diverse aanrijdingen (al dan niet opzettelijk) veroorzaakt heeft. Dus daar is deze bestuurder gewoon aansprakelijk voor en kan daar ook op aangesproken worden. Daarnaast denk ik een heel verhaal met overtredingen en gevaar en hinder veroorzaken.

Voor wat betreft de surveillanceauto die uit de bocht gevlogen is en op een paaltje tot stilstand kwam denk ik dat er wel een causaal verband is tussen de achtervolging met de Audi en de ontstane schade dus is deze ook mogelijk te verhalen op de bestuurder van de Audi.


Maar dat is mijn mening hoor :-)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Viertal aangehouden na achtervolging vanaf snelweg

http://www.politie.nl/nieuws/2014/juni/5/09-viertal-aangehouden-na-achtervolging-vanaf-snelweg.html
Laatste update: 05-06-2014 | 16:36

Geldrop - De politie arresteerde donderdagmiddag 5 juni in Geldrop vier personen na een achtervolging vanaf de snelweg A2 bij Waalre.

Ze zaten in een personenauto die mogelijk niet de juiste kentekenplaten voerde. Toen surveillerende agenten dat rond 14.15 uur zagen en vanaf de A2 ter hoogte van Waalre achter de wagen aanreden, ging deze er met hoge snelheid vandoor. Via het Floraplein, de Leenderweg, de Sint Jorislaan en de Geldropseweg reed de auto naar Geldrop. De achtervolging eindigde via de Gijzenrooiseweg op de Prinsessestraat waar de achtervolgde auto tot stilstand kwam. Drie van de vier inzittenden konden vrij snel in de omgeving worden aangehouden, de vierde man ging er te voet vandoor. De politie heeft rond 14.45 uur een Burgernet-bericht met zijn signalement verspreid. Vrij snel daarna kon ook hij in de buurt door de agenten worden aangehouden. Tijdens de achtervolging zijn enkele politieauto's beschadigd. De identiteit van de vier mannen is nog niet bekend
Samen sterk in de hulpverlening!


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Tikkietak link=msg=1273442 date=1402004295
Nou volgens mij kan het ook iets anders liggen:
..
..
Maar dat is mijn mening hoor :-)
Mee eens.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Citaat van: Dennis 2331 link=msg=1273380 date=1401986300

GELDROP – In Geldrop en Eindhoven is enige tijd een Audi achtervolgd die vanaf de A67 kwam.
2 agenten viel op dat het kenteken van de Audi niet klopte en wilden het eventjes controleren.
Toen de agenten het stopteken wilden geven sloeg het viertal op de vlucht.
Er volgde een wilde achtervolging die eindigde op de kruising met Hoog Geldrop en de Prinsessenstraat, doordat Audi in botsing kwam met een paaltje. Bij de achtervolging raakte 3 politieauto’s zwaar beschadigd.
Na deze botsing gingen de daders op de vlucht, twee van hen konden al vrij snel worden aangehouden.
Voor de andere twee werd een politiehond ingezet, kort na daarna werden de andere twee ook aangehouden.

Bron : District-Brabant
http://www.district-brabant.nl/politie-achtervolging-eindigt-in-geldrop/


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Wanneer ben je verdachte? Naar mijn idee op het moment dat een opsporingsambtenaar je meedeelt waarvan je verdacht wordt/waarom je aangehouden wordt en niet verplicht bent te antwoorden. Tot die tijd ben je een gewone verkeersdeelnemer die een controle ondergaat. Een stopteken "beantwoorden" door er vandoor te gaan is al strafbaar, je dient aanwijzingen enz. van politie enz. op te volgen. Ook als die aanwijzing duidelijk maakt dat je moet stoppen. De reden hoor je dan wel. Daarna komt het "verdachte zijn" pas aan bod.