GRIP 2 Vooralarm groot (voorzorgslanding Swiss) - Schiphol 07-06-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Vooralarm groot (voorzorgslanding Swiss) - Schiphol 07-06-2014  (gelezen 7699 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: jeroen21 link=msg=1273898 date=1402135681
Waarom wordt er zo vaak gelijk grip 2 gegeven?. Kan dat ook niet afgehandeld worden met grip 1 of is er daar speciaal grip 2 nodig??. Of ligt dat aan de hand van het mayday wat wordt gegeven?
Dat is procedure?

Nee, dat kan kennelijk niet afgehandeld worden met een grip 1, als je ziet wat voor een enorme berg materieel er voor de zekerheid ingezet wordt en wat de mogelijke consequenties zijn als het inderdaad mis gaat dan is een GRIP 2 slechts een kleine opmaat naar verdere opschaling.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Citaat van: Red link=msg=1273901 date=1402135984
....als je ziet wat voor een enorme berg materieel er voor de zekerheid ingezet wordt en wat de mogelijke consequenties zijn als het inderdaad mis gaat dan is een GRIP 2 slechts een kleine opmaat naar verdere opschaling.

Bijna alles wat er maar kan gebeuren op de luchthaven is inderdaad zo vastgelegd.

@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


jeroen21

  • manschap brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 477
Kijk dat geef al een aardig beeld van wat er bij komt kijken. O0


jelle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Citaat van: jeroen21 link=msg=1273898 date=1402135681
Waarom wordt er zo vaak gelijk grip 2 gegeven?. Kan dat ook niet afgehandeld worden met grip 1 of is er daar speciaal grip 2 nodig??. Of ligt dat aan de hand van het mayday wat wordt gegeven?


Aan het echte probleem kan het niet liggen. Vanuit de cockpit: "PAN PAN PAN. Wat er precies aan de hand was, is niet duidelijk." Misschien omdat er niet bekend was hoeveel passagiers er in zaten? Dat lijkt me toch een probleem in combinatie met het zeer vreemde verzoek om te landen om een onbekend probleem.

(Bron: ANP)


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Citaat van: jelle link=msg=1273945 date=1402142768

Aan het echte probleem kan het niet liggen. Vanuit de cockpit: "PAN PAN PAN. Wat er precies aan de hand was, is niet duidelijk." Misschien omdat er niet bekend was hoeveel passagiers er in zaten? Dat lijkt me toch een probleem in combinatie met het zeer vreemde verzoek om te landen om een onbekend probleem.

(Bron: ANP)

Omdat het hier een vlucht vanaf Schiphol betrof was dit bekend en anders wordt dit bijv. wel door ATC gevraagd. En voor de persvoorlichter was het probleem misschien onbekend, voor de mensen die langs de baan klaar stonden zeker niet! ;) De hulpdiensten gaan af op wat voor call de piloten maken. Een pan pan is klein vooralarm, mayday is groot.
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: jeroen21 link=msg=1273898 date=1402135681
Waarom wordt er zo vaak gelijk grip 2 gegeven?. Kan dat ook niet afgehandeld worden met grip 1 of is er daar speciaal grip 2 nodig??. Of ligt dat aan de hand van het mayday wat wordt gegeven?
Als tie door de problemen voortijdig landt buiten schiphol dan heb je vaak meteen een groot incident.


Gast

  • Gast
Het was een echte MAYDAY, geen PANPAN. Ter hoogte van Eindhoven, vlak nadat het op de frequentie van Maastricht Olno sector overgezet was,  zagen we dat hij de overeengekomen hoogte-overdracht restricties met Brussel niet ging halen, daarop is Brussel gebeld als attention-getter voor deze vlucht. Niet lang daarna belde Maastricht ons dat de Swissair terugkeerde naar Schiphol onder MAYDAY met one engine out. Ik zat zelf op sector zuid op dat moment, en terwijl de coördinatie tussen planner-zuid en Maastricht bezig was heb ik de vlucht in het verkeersleidingssysteem gewijzigd met een zgn. diversion invoer, terug naar EHAM.

Van een ontspannen sfeer op de sector verandert het dan automatisch naar een goed geoliede machine waarbij elke functionaris zijn lijstje met to-do automatisch afwerkt. Een speciale frequentie wordt bemand zodat de vlieger niet meer continu hoeft te schakelen maar op 1 frequentie kan blijven tot en met de landing. Bij de eerste oproep wederom een MAYDAY, transpondercode 7700 stond ook op. Door middel van radarvectors naar baan 27 gestuurd. Vanuit de cockpit klonk ook geen paniek of verontrustheid, zolang één engine het nog doet kun je weer retour komen. met een 20 mile lineup voor de 27 zag zijn nadering er stabiel en zonder te verwachten problemen uit. We wisten al wel dat de baan niet verlaten zou worden, daarop anticipeert de toren dan ook direct.

Het gevolg hiervan was wel dat al het overige vliegverkeer hierdoor vertraging kreeg in zijn naderingen. Vaak wordt vertraging uitgelegd als "dat komt door de verkeersleiding", en indirect klopt dat ook, in dit geval betekent een emergency dat niet alleen brandweer van zijn post getrokken wordt maar ook dat 2 banen naderen (18R en 18C) niet meer mag, het verkeersaanbod voor 2 banen moet naar 1 baan, en daar is je vertraging. Na zo'n 20 tot 30 minuten holdend verkeer af te handelen keert de zaterdagochtend rust weer terug op de sectoren.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Bijzonder dat je dit  verslag van 'binnenuit' hier geeft. Wat vindt de hogere 'legerleiding' hiervan?


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1274035 date=1402153673
Bijzonder dat je dit  verslag van 'binnenuit' hier geeft. Wat vindt de hogere 'legerleiding' hiervan?
Ik ben eigenlijk benieuwd waarom je die vraag stelt, .... is er sprake van "geheime/gevoelige info" of privacy-bescherming waaraan niet gehouden is ? Ik ben er zelf helemaal niet in thuis, en krijg op deze manier heldere info. groetjes Bart
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


jeroen21

  • manschap brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 477
ik vindt het bijzonder om iets te lezen wat je normaal nooit ziet.