Zeer grote brand (Fanella Italiaanse Restaurant) Turfkade - Brielle 07-06-2014

Auteur Topic: Zeer grote brand (Fanella Italiaanse Restaurant) Turfkade - Brielle 07-06-2014  (gelezen 10873 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Dit is in ieder geval weer eentje van de afdeling niet kletsen maar aanpakken en erop vliegen. O0
Pand openbreken en meteen 2 stralen HD inzetten, en daarmee leken ze inderdaad de brand voor wat betreft het restaurant in de tang te hebben. Tja, wellicht is de brand via een openstaande deur of door houten vloeren door gegaan naar boven. Dat is een pech die je dan kan treffen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Peter71 link=msg=1274231 date=1402211608
Dit is in ieder geval weer eentje van de afdeling niet kletsen maar aanpakken en erop vliegen. O0
Pand openbreken en meteen 2 stralen HD inzetten, en daarmee leken ze inderdaad de brand voor wat betreft het restaurant in de tang te hebben. Tja, wellicht is de brand via een openstaande deur of door houten vloeren door gegaan naar boven. Dat is een pech die je dan kan treffen.

Ik had juist het idee dat de twee HD weinig uithaalden. Op het moment dat de LD erbij kwam (die zie je ook binnen in het pand liggen) ging het hard, alhoewel het filmpje geen indicatie van de tijd geeft.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Danny722 link=msg=1274235 date=1402212290
Ik had juist het idee dat de twee HD weinig uithaalden. Op het moment dat de LD erbij kwam (die zie je ook binnen in het pand liggen) ging het hard, alhoewel het filmpje geen indicatie van de tijd geeft.
Het lijkt erop dat de eerste blussing met 2 HD is gebeurd. Maar er is geknipt in het filmpje op 1:20, waardoor er vertekend beeld is. Is de oorspronkelijke film er nog?


brandweerbrielle

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • Dit forum is het helemaal !
Dikke pech dat er achter in zaak een open trap was naar 1e verdieping. Deze was in gebruik als opslag en helaas waren alle ramen dichtgespijkerd.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: brandweerbrielle link=msg=1274263 date=1402218546
Dikke pech dat er achter in zaak een open trap was naar 1e verdieping. Deze was in gebruik als opslag en helaas waren alle ramen dichtgespijkerd.
Is die lage druk straal op de 1e verdieping ingezet?
Verder lijkt het erop dat als die bovenverdieping niet mee had gedaan de brand anders snel geblust was geweest.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Danny722 link=msg=1274235 date=1402212290
Ik had juist het idee dat de twee HD weinig uithaalden. Op het moment dat de LD erbij kwam (die zie je ook binnen in het pand liggen) ging het hard, alhoewel het filmpje geen indicatie van de tijd geeft.

Dat idee had ik inderdaad ook.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Prima snelle eerste aanval. Voor mij persoonlijk vind ik de aanpak een twijfelgevalletje. Ik denk, dat ik gezien de oppervlakte en intensiteit van de brand de stralen HD op het voertuig had gelaten, en direct had afgelegd met LD. Eventueel zou ik nog iemand voor de eerste "klap" en de omgeving met HD in laten kunnen zetten terwijl de LD opgebouwd wordt.
Waar haal je de winst, direct met 2 stralen hogedruk of iets later met lagedruk (slagkracht)?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Rickvb link=msg=1274268 date=1402219859
Prima snelle eerste aanval. Voor mij persoonlijk vind ik de aanpak een twijfelgevalletje. Ik denk, dat ik gezien de oppervlakte en intensiteit van de brand de stralen HD op het voertuig had gelaten, en direct had afgelegd met LD. Eventueel zou ik nog iemand voor de eerste "klap" en de omgeving met HD in laten kunnen zetten terwijl de LD opgebouwd wordt.
Waar haal je de winst, direct met 2 stralen hogedruk of iets later met lagedruk (slagkracht)?

Er is in ieder geval snel voor gekozen om ook met LD in te gaan zetten en dat leek effect te hebben.

Helaas....
Citaat van: brandweerbrielle link=msg=1274263 date=1402218546
Dikke pech dat er achter in zaak een open trap was naar 1e verdieping. Deze was in gebruik als opslag en helaas waren alle ramen dichtgespijkerd.

...kan de hitte bovenin niet meer weg en krijg je daar branduitbreiding
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Rickvb link=msg=1274268 date=1402219859
Prima snelle eerste aanval. Voor mij persoonlijk vind ik de aanpak een twijfelgevalletje. Ik denk, dat ik gezien de oppervlakte en intensiteit van de brand de stralen HD op het voertuig had gelaten, en direct had afgelegd met LD. Eventueel zou ik nog iemand voor de eerste "klap" en de omgeving met HD in laten kunnen zetten terwijl de LD opgebouwd wordt.
Waar haal je de winst, direct met 2 stralen hogedruk of iets later met lagedruk (slagkracht)?
De vuurbelasting is in eerste instantie niet groot, dus keuze hoge druk en zeker voor de eerste inzet is wel te begrijpen. Lage druk zou perfect zijn, zeker met de ruime waterwinning, brandkraan en open water in overvloed. Achteraf, en met de wetenschap van de open trap achterin de zaak naar boven waar een opslag was, was een directe inzet lage druk inderdaad beter geweest.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Moet je wel weten hoe het pand wordt gebruikt en dat is een onmogelijke opgave.

Óf beter gezegd: de uitbater had eens moeten nadenken waar hij in zijn pand mee bezig is en wat er misgaat als de stront de ventilator raakt.