GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 125623 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

aov

  • Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 290
  • Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven!
Citaat van: Arie link=msg=1274993 date=1402339148
Hoe kan het dan zijn dat half Nederland, gezien code rood, buitenradar etc. al een uur zit te wachten hoe het bij Pinkpop mis zal gaan? En nu de bui boven het terrein losbarst moeten mensen ineens gaan hurken etc.

Waar hebben we dan weerwaarschuwingen voor? En de organisator die zich dan gaat verontschuldigen voor de verkeerde info terwijl heel Nederland die buien op Limburg zag afkomen. Heeft die man geen goede adviseurs?

Misschien heb ik het afschuwelijk mis maar voorlopig kan ik het niet anders zien.
Ik volg de laatste dagen ook zeer intensief de weersites enz. vanwege een groot evenement in de eigen gemeente en dan zie je dat het weer uiteindelijk toch onvoorspelbaar is.
Volgens de prognoses rond 15.00uur vandaag leek alles noordelijker, over midden limburg te gaan, dus ruim 'boven' landgraaf. Pas rond 18.00 uur kwam in beeld dat het steeds zuidelijker werd.
Gisteren zo ook het ontstaan van een cel waargenomen, die gelukkig 'mijn' evenement niet heeft getroffen. Deze was een uur eerder nog niet zichtbaar op de radarbeelden.
Nogmaals, niets is zo onvoorspelbaar als het weer en het is lastig om de juiste beslissing te adviseren. Achteraf is het altijd gemakkelijk te (be)oordelen.


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Citaat van: Danny722 link=msg=1275006 date=1402339610
En nogmaals: dat hoeft ook helemaal niet in een uur. De voorgaande dagen zijn er voorbeelden genoeg geweest van supercellen en daar was vandaag bijzonder grote kans op. Op het moment dat je vanmiddag was begonnen met evacueren (lees: stopzetten programma) was je nu al een groot deel van de mensen kwijt geweest.

Heb je wel eens goed naar een weersverwachting geluisterd? Ik zou je heel dapper vinden als je dit besluit durft te nemen op basis van een zekerheden van 80% (of misschien nog minder als je een precieze voorspelling 4 uur vantevoren voor het kleine Pinkpopgebiedje wil hebben).


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Citaat van: aov link=msg=1275019 date=1402339911
Ik volg de laatste dagen ook zeer intensief de weersites enz. vanwege een groot evenement in de eigen gemeente en dan zie je dat het weer uiteindelijk toch onvoorspelbaar is.
Volgens de prognoses rond 15.00uur vandaag leek alles noordelijker, over midden limburg te gaan, dus ruim 'boven' landgraaf. Pas rond 18.00 uur kwam in beeld dat het steeds zuidelijker werd.
Gisteren zo ook het ontstaan van een cel waargenomen, die gelukkig 'mijn' evenement niet heeft getroffen. Deze was een uur eerder nog niet zichtbaar op de radarbeelden.
Nogmaals, niets is zo onvoorspelbaar als het weer en het is lastig om de juiste beslissing te adviseren. Achteraf is het altijd gemakkelijk te (be)oordelen.

Hear hear!!


Bas89

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Citaat van: Diamondback link=msg=1275001 date=1402339387
Nogmaals: je trekt niet in een uur een festivalterrein leeg waar 60.000 man op staat. Dat is logistiek niet mogelijk.

Dat bedoel ik dus ook! daarbij kan ik mij nog herinneren dat vorig jaar het "nut" van een weeralarm nogal in het nieuws was... dat kwam omdat er toen een werd uit gegeven wat achteraf enorm bleek me te vallen...

dus laten we zeggen: stel dat de organisatie vanmiddag na het overleg had gezegd mensen we kunnen de veiligheid niet garanderen en gaan over tot ontruiming van het terrein en het zou achteraf niet nodig geweest blijken dan zijn "wij Nederlanders" er morgen weer als de kippen bij om schande over die beslissing te spreken want al die mensen die tientallen euro's betalen voor dit evenement zijn een oor aan genaaid.

Mijn punt: de organisatie heeft de situatie onderschat maar heeft hierna redelijk gehandeld. Ik blijf er bij dat jezelf toch ook een stukje eigen verantwoording mee draagt.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
Noodweer Pinkpop

Actueel Altijd op de hoogte van het laatste nieuws

Noodweer Pinkpop

De mensen die op het terrein zijn, hebben instructies gekregen op veld over hoe om te gaan met het noodweer. Het merendeel van de mensen is nog steeds aanwezig en wacht af, slecht enkelen hebben het veld verlaten. De bezoekers zijn rustig, er is geen sprake van onrust of paniek. De instructies zijn, hurken, en rustig afwachten, niet schuilen in tenten of onder bomen. De Veiligheidsregio Zuid Limburg stelt telnr. in voor bezorgde ouders en of verwanten. Telnr is 0251260960.
bron: www.vrzuidlimburg.nl/nl/actueel/noodweer-pinkpop/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Citaat van: aov link=msg=1275019 date=1402339911
Ik volg de laatste dagen ook zeer intensief de weersites enz. vanwege een groot evenement in de eigen gemeente en dan zie je dat het weer uiteindelijk toch onvoorspelbaar is.
Volgens de prognoses rond 15.00uur vandaag leek alles noordelijker, over midden limburg te gaan, dus ruim 'boven' landgraaf. Pas rond 18.00 uur kwam in beeld dat het steeds zuidelijker werd.
Gisteren zo ook het ontstaan van een cel waargenomen, die gelukkig 'mijn' evenement niet heeft getroffen. Deze was een uur eerder nog niet zichtbaar op de radarbeelden.
Nogmaals, niets is zo onvoorspelbaar als het weer en het is lastig om de juiste beslissing te adviseren. Achteraf is het altijd gemakkelijk te (be)oordelen.
De huidige cel is sinds 18u ook explosief gegroeid, spant nu van Brussel naar Keulen.. 300 km in nog geen 2 uur ontstaan (was eerst zo'n 40-50km doorsnede)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Burgemeester Landgraaf op L1 zegt dat het niet ontruimen van  Pinkpop een bewuste keuze is geweest.


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Citaat van: Red link=msg=1275015 date=1402339812
Aha, dus de waarschuwing is er, maar we gaan er vanuit dat het wel mee zal vallen omdat dit in het verleden ook zo was. Wat een prachtige argumentatie...  :-X

De vraag is of je dat risico moet nemen. Je speelt namelijk in theorie wel met een hele hoop levens.

Dat zeg ik niet, maar een aantal mensen doet hier alsof een weersverwachting zo klip en klaar is.....dat is namelijk helemaal niet zo. Je krijgt namelijk nooit een 100% zekere voorspelling en al helemaal niet op de schaal van een postzegeltje als het pinkpopterrein.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Crisisbeheersing NL ‏@CrisisNed20 1 min
Burgemeester van Landgraaf en L1 melden geen gewonden bij #PinkPop #coderood #weeralarm #Limburg #pp14


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV