GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 127767 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Thijs85

  • Onderzoeker / projectmedewerker bij de Brandweeracademie (IFV)
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Ik denk eerlijk gezegd niet dat wij als forumlezers op de stoel van het beleidsteam kunnen gaan zitten. Er zijn zoveel belangen en afwegingen waar je rekening mee moet houden.
Bezien vanuit de openbare orde zou ik ook inderdaad niet kiezen voor evacuatie, een mensenmassa met flink wat bier op die je verteld dat hun festival is afgelopen is een prima recept voor wanordelijkheden. Vergeet de verkeersinfarct die dit tot gevolg zou hebben niet (er was vanmiddag geloof ik ook nog een treinstoring). Er is daarnaast ook niet iets waar je deze hoeveelheid mensen kan laten schuilen. Regel jij als OOV'er maar even opvang voor deze hoeveelheid mensen... Er waren maatregelen getroffen in de vorm van versterkte opbouw, bliksemafleiders en goede crowd management/control mogelijkheden, en alle hulpdiensten zijn paraat zodat ze snel kunnen ingrijpen wanneer nodig.
Kortom: ik denk dat het BT weinig keus had dan het oor te laten gaan. Flink opschalen met hulpdiensten op uitgangsstellingen en ingrijpen wanneer nodig!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Brunssum - Landgraaf ‏@POLBrunsLandgr 20 min
Het klopt dat mensen naar een sporthal zijn verplaatst. Er is echter geen sprake van een massale ontruiming. ^cs


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Meer geluk dan wijsheid dat het goed afloopt, 3 uur daarvoor kwam vanuit dezelfde bui boven Frankrijk dit naar beneden...  :-X

eNiGma SirAdesz @SirAdesz
He bien. Grosse grêle chez moi c'est le carnage


 
6:05 PM - 9 Jun 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


Bombero

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
    • Preventia Optima Sittard
Citaat van: Live link=msg=1275076 date=1402341403
Meer geluk dan wijsheid dat het goed afloopt, 3 uur daarvoor kwam vanuit dezelfde bui boven Frankrijk dit naar beneden...  :-X

eNiGma SirAdesz @SirAdesz
He bien. Grosse grêle chez moi c'est le carnage


 
6:05 PM - 9 Jun 2014

Kijk dan valt dat hier al niet meer.  :)
Denk 2 x na voordat je het hier 1x post


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1275061 date=1402341077
Ik zit me persoonlijk af te vragen, of ik als bezoeker wel naar huis gegaan was ook in deze situatie. Ik had de bui ook gewoon afgewacht en waarschijnlijk had ik het gewoon heel spannend gevonden en gedacht "dit wordt een mooi verhaal voor thuis."  en was blijven genieten van de optredens in een nat pak. Mijn ervaring met multivariate statistics zou me gerust stellen dat ik er in zo een grote massa wel zonder kleerscheuren vanaf zou moeten komen....

Ik had n.a.w. misschien ook gezellig onder een of ander zeiltje gekropen, met overige festivalgangers. Gezelligheid ten top! En van nat worden ben ik ook niet zo bang. En ik zou inderdaad dezelfde gedachte hebben; hoe groot is de kans dat precies jij, op zoveel M/V, geraakt zou worden? Eigenlijk is het een stomme gedachte, maar ik deel 'm wel..  >:D  It's a way of life.. O0


litchu

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
Dat het is goed gegaan is mooi, maar vooraf zeggen dat er maar een paar druppels gaan vallen..


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Thijs85 link=msg=1275074 date=1402341380
Ik denk eerlijk gezegd niet dat wij als forumlezers op de stoel van het beleidsteam kunnen gaan zitten. Er zijn zoveel belangen en afwegingen waar je rekening mee moet houden.
Bezien vanuit de openbare orde zou ik ook inderdaad niet kiezen voor evacuatie, een mensenmassa met flink wat bier op die je verteld dat hun festival is afgelopen is een prima recept voor wanordelijkheden. Vergeet de verkeersinfarct die dit tot gevolg zou hebben niet (er was vanmiddag geloof ik ook nog een treinstoring). Er is daarnaast ook niet iets waar je deze hoeveelheid mensen kan laten schuilen. Regel jij als OOV'er maar even opvang voor deze hoeveelheid mensen... Er waren maatregelen getroffen in de vorm van versterkte opbouw, bliksemafleiders en goede crowd management/control mogelijkheden, en alle hulpdiensten zijn paraat zodat ze snel kunnen ingrijpen wanneer nodig.
Kortom: ik denk dat het BT weinig keus had dan het oor te laten gaan. Flink opschalen met hulpdiensten op uitgangsstellingen en ingrijpen wanneer nodig!
Het is ook een vreselijk lastige keuze, dat hoor je mij ook niet betwisten. Maar je moet je wel afvragen hoe erg de voorspellingen moeten zijn voor je wel besluit om over te gaan tot... Een verkeersinfarct en wat wanordelijkheden met dronken bezoekers zijn "minder erg" als een aantal doden zoals bij pukkelpop.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Citaat van: Live link=msg=1275076 date=1402341403
Meer geluk dan wijsheid dat het goed afloopt, 3 uur daarvoor kwam vanuit dezelfde bui boven Frankrijk dit naar beneden...  :-X

eNiGma SirAdesz @SirAdesz
He bien. Grosse grêle chez moi c'est le carnage


 
6:05 PM - 9 Jun 2014

Denk dat het idd hier bij moeten laten, met het weer is het zelfs zo wreed dat er 1 km verderop de man met de zeis kan rondgaan, terwijl er bij jou niks aan het handje is. maar treft het op het verkeerde moment de verkeerde plaats heeft heel hulpverlend nederland een uitdaging en is het leed niet te overzien. en bedenk je zit niet in de randstad maar in hiel van nederland dus aanrijtijden erg lang worden en zelfs met hulp uit het buitenland je dan echt van een ramp kunt gaan spreken, waar nog jaren later over wordt gediscusseerd, en we waarschijnlijk nooit meer iets als PP kunnen organiseren.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Pinkpop festival @pinkpopfest  ·  15 min
Schade is beperkt gebleven. Er zijn geen gewonden gevallen. Een enkel hek en vlag is omgewaaid. #pp14
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Markoio link=msg=1275021 date=1402339962
Heb je wel eens goed naar een weersverwachting geluisterd? Ik zou je heel dapper vinden als je dit besluit durft te nemen op basis van een zekerheden van 80% (of misschien nog minder als je een precieze voorspelling 4 uur vantevoren voor het kleine Pinkpopgebiedje wil hebben).

Maar dat wil niet zeggen dat vooraf niet duidelijk was dát het zo uit kon pakken. Ik ben geen meteoroloog, maar wist gisteren al dat vandaag (in potentie uiteraard) een heftig dagje kon worden. Als je als organisator dan 's middags doet voorkomen alsof het allemaal wel mee gaat vallen is op z'n zachtst gezegd onhandig

Een argument als "veiligheid van de bezoekers staat voorop" vind ik ook flauwekul. Als de veiligheid echt voorop stond had er gewoon vanmiddag (of beter, vanmorgen) ontruimd moeten worden vanwege de aanzienlijke kans op noodweer. Nu staan de commerciële belangen (al dan niet terecht) voorop.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding