GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 125664 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Citaat van: Red link=msg=1275090 date=1402341948
Een verkeersinfarct en wat wanordelijkheden met dronken bezoekers zijn "minder erg" als een aantal doden zoals bij pukkelpop.

Waar baseer jij de gevolgen van een gedwongen ontruiming van Pinkpop op?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Metha de Vos @methadevos
Volgens Jan Smeets blijft het droog. Ik denk dat zo de pleuris uitbreekt. We zullen zien. #pinkpop #codeoranje #pp14



7:21 PM - 9 Jun 2014
Metha de Vos @methadevos
De pleuris. In 10, 9, 8… #pinkpop #noodweer



7:41 PM - 9 Jun 2014
Metha de Vos @methadevos
7, 6, 5… #pinkpop #pp14 #coderood



7:57 PM - 9 Jun 2014
Metha de Vos @methadevos
En 4, 3, 2…. #pinkpop #pp14 #coderood #helenverdoemenis

8:05 PM - 9 Jun 2014
Metha de Vos @methadevos
1… #pinkpop #pp14 #noodweer #coderood



8:08 PM - 9 Jun 2014

Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende
Samen sterk in de hulpverlening!


Thijs85

  • Onderzoeker / projectmedewerker bij de Brandweeracademie (IFV)
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Citaat van: Red link=msg=1275090 date=1402341948
Het is ook een vreselijk lastige keuze, dat hoor je mij ook niet betwisten. Maar je moet je wel afvragen hoe erg de voorspellingen moeten zijn voor je wel besluit om over te gaan tot... Een verkeersinfarct en wat wanordelijkheden met dronken bezoekers zijn "minder erg" als een aantal doden zoals bij pukkelpop.

Klopt, is ook moeilijk af te wegen. Het is echter fout gegaan bij Pukkelpop doordat mensen in tenten bleven staan. Dat is nu voorkomen. Door de tenten af te sluiten zijn de maatgevende scenario's paniek in menigte, blikseminslag en massaonderkoeling. Zoals ik begrijp zijn ze op deze scenario's voorbereid. Ik had denk ik als OOV / adviseur crisisbeheersing ook gekozen voor de nu gekozen opties.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Voor zover ik kan terug halen is het alleen een bestuurlijke opschaling geweest en standby zetten van eenheden.
Daaruit zou je m.i. mogen opmaken dat ook de beleidsmakers binnen de HV ervan uitgegaan zijn dat het niet tot een evacuatie zou komen maar voor het geval dat wel kort op de situatie wilden zitten.

Dat zou dus weer kunnen betekenen dat men de (weers)verwachting had van kort maar enorm heftig en dat lijkt ook het geval te zijn geweest.
Voor welke uitdagingen had men komen staan indien men vanmiddag om bijvoorbeeld 16.00 uur wel het besluit had genomen tot staken van PP ook dan heb je te maken met 67000 mensen die je zsm weg wilt hebben maar die daarbij wel de kolere in hebben dat er gestaakt wordt met alle gevolgen die daarbij horen.... (ik zie een scenario ala Haren) en hoe ga je dat aan de inwoners uitleggen.

Mijn gevoel zegt me dat er bewust gegokt is op een goede afloop (en gelukkig goed gegokt)

scenario staken: Landgraaf veranderd in een oorlogsgebied want de mensen zijn des duivels...PP failliet
scenario misgegokt, PP failliet wegens uiterst negatieve publiciteit
werkelijkheid: Bezoekers blij, bewoners blij, PP blij en HV diensten blij waarbij de laatste twee morgen stijven billen hebben van het knijpen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Jan Smeets geeft over kwartier de pers de gelegenheid om vragen te stellen over het onweer
9:27 PM - 9 Jun 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Diamondback link=msg=1275097 date=1402342130
Waar baseer jij de gevolgen van een gedwongen ontruiming van Pinkpop op?
Iemand anders stelt dat de ontruiming een verkeersinfarct en mogelijk wat wanordelijkheden met dronken bezoekers oplevert. Ik geef slechts aan dat die mogelijke gebeurtenissen voor mij minder erg zouden wegen als een aantal doden en gewonden op het festival terrein.

Citaat van: Thijs85 link=msg=1275099 date=1402342256
Klopt, is ook moeilijk af te wegen. Het is echter fout gegaan bij Pukkelpop doordat mensen in tenten bleven staan. Dat is nu voorkomen. Door de tenten af te sluiten zijn de maatgevende scenario's paniek in menigte, blikseminslag en massaonderkoeling. Zoals ik begrijp zijn ze op deze scenario's voorbereid. Ik had denk ik als OOV / adviseur crisisbeheersing ook gekozen voor de nu gekozen opties.
Klopt, maar zijn de genomen maatregelen tegen blikseminslag een 100% zekerheid dat de bliksem niet voor gewonden zorgt? Gezien het aantal ontladingen is dat namelijk wel een redelijk groot risico wat je loopt. Over het ontstaan van paniek in een menigte kan je scenario's schrijven wat je wil, maar daar is vaak geen pijl op te trekken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik denk dat een festival zoals dit niet snel ontruimt zal gaan worden. Je kunt alleen in kaart brengen wat er allemaal kan gebeuren gedurende zo'n festivalweekend, en daar naar handelen zoals nu is gebeurd. Ja er zijn fouten gemaakt, met name in de communicatie naar buiten. Dat zal zeker een punt van aandacht zijn in de evaluatieronde met de gemeente en hulpdiensten.
En hoe tegendraads het allemaal lijkt, soms kun je beter 60.000 mensen op 1 plek houden waarvan je zeker weet dat die plek maximaal beveiligt is. Dat bespaard je in eerste instantie mogelijke agressie. Mensen betalen toch dik 200 euro om zo'n festivalweekend bij te kunnen wonen, die worden echt niet blij als je ze weg stuurt omdat er slecht weer aan komt. Daar hebben ze hard voor gespaard, en naar toe geleefd een jaar lang.
En het zorgt ervoor dat je niet meteen buiten de poorten een probleem met afvoer van die mensenmassa gaat krijgen. Zodra het festival is afgelopen gaan de mensen rustig aan weg, nu zou iedereen meteen en direct het terrein moeten verlaten.
Ja, er zijn fouten gemaakt. En dat is mooi voor de evaluatierondes. Maar het heeft allemaal wel gewerkt zoals het van te voren bedacht is. ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Laatste woord zal hierover nog niet gezegd zijn inderdaad, getuige ook de reacties die loskomen op twitter.

Onbegrijpelijke beslissing van Jan Smeets om, ondanks #coderood, #pinkpop toch 'gewoon' door te laten gaan. Spelen met mensen levens!!
8:45 PM - 9 Jun 2014

@MarJoYa77 @Love2bemama Dat was iig stuk veiliger geweest. #Coderood was 17.00 bekend; ontruimen geen probleem lijkt me. #pinkpop
9:35 PM - 9 Jun 201
Samen sterk in de hulpverlening!


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Live link=msg=1275108 date=1402342771
Laatste woord zal hierover nog niet gezegd zijn inderdaad, getuige ook de reacties die loskomen op twitter.

Onbegrijpelijke beslissing van Jan Smeets om, ondanks #coderood, #pinkpop toch 'gewoon' door te laten gaan. Spelen met mensen levens!!
8:45 PM - 9 Jun 2014

@MarJoYa77 @Love2bemama Dat was iig stuk veiliger geweest. #Coderood was 17.00 bekend; ontruimen geen probleem lijkt me. #pinkpop
9:35 PM - 9 Jun 201

En hoeveel van de "twitteraars" zijn er daadwerkelijk op PP ??
Weten jullie het ook niet ??????
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Er zullen best afwegingen te bedenken zijn waarom je misschien niet zou moeten ontruimen. Maar als een organisator zegt dat er 'een spatje regen valt' en het al een of twee uur van tevoren duidelijk is dat er een code rood met zeer zware buien zit aan te komen, is het dan voldoende om 'te hopen dat het toch meevalt'? Of moet je toch andere maatregelen nemen.

Wat Red al eerder zei: hoe erg moeten voorspellingen zijn wil je beslissen tot ontruimen?

Was het een absolute schande en overbodige paniek geweest als je met de voorspellingen die er vanaf enig moment lagen (code rood, zeer zware buien) had besloten tot ontruimen? Was dat te verkopen geweest? Ik denk het dus wel.

Nu achteraf kijk je de koe in zijn kont. Geen gewonden, weinig schade, dus de critici hebben  te vroeg geklaagd. Maar dat is te makkelijk. Ik vraag mij dus echt af of je met de kennis van pakweg 18.00 uur niet anders had moeten beslissen. Maar daar zal idd nog lang over gesproken worden.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)