En hoeveel tijd heb je nodig om die 60.000 man te evacueren? En wat zijn daar de gevolgen van?
Er zijn allerlei scenario's en kennelijk is ontruimen niet heel handig/wenselijk.
Wat is het gevaarlijke aan dit weer als er niemand in grote tenten zit? Direct is bliksem het gevaar, maar dan heb je een vrij "beperkt" aantal slachtoffers. Daarna is het onderkoeling, maar daarvoor heb je tijd om problemen op te lossen.
In het scenario staat dat er een GNK-C en een brandweerpeloton klaar gaan staan in een geval als dit. Daarmee kun je de ergste problemen al het hoofd bieden.
Mwah, onderschat windvlagen niet, die zijn nu gelukkig uitgebleven, en met 65.000 man hagelstenen wegkoppen op een open grasveld is ook geen plezier.
Overigens de opmerking: Bliksem levert slechts een beperkt aantal slachtoffers op zou ik zo niet in een draaiboek terug willen zien. En ook die opmerking lijkt me niet echt geschikt als argument bij een onderzoekscommissie.
Ik weet niet wat er in het draaiboek is opgenomen bij een acute evacuatie van het gehele terrein. Ik ga er wel vanuit dat er een plan voor geschreven is. Ik vraag me dus af wat de termijnen zijn die in dit plan genoemd staan. Oftewel, binnen hoeveel tijd kan het terrein leeg zijn, en was er echt niet voldoende tijd om dit plan te activeren?