GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 125663 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Citaat van: Live link=msg=1275103 date=1402342405
Jan Smeets geeft over kwartier de pers de gelegenheid om vragen te stellen over het onweer
9:27 PM - 9 Jun 2014

Ik hoop dat hij dan een meteoroloog naast zich heeft staan want veel verstand van het weer heeft hij niet.  ;)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Ik vrees dat er gewoon een afweging is gemaakt van alle scenario's (en geen enkel prettig scenario) want ik vrees dat elke beslissing een verkeerde zou zijn geweest.

Op basis van alle verwachtingen is er m.i. ook geen beslissing genomen maar een gok, die gelukkig toevalligerwijs de juiste blijkt te zijn geweest en ja daar zullen nog de noodzakelijke noten over gekraakt worden dat begrijpt Jules de Korte zelfs maar ik denk dat men zich daar nu even niet mee bezig wil houden iedereen heeft het nu ff te druk met opgelucht adem halen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Arie link=msg=1275111 date=1402343097
Wat Red al eerder zei: hoe erg moeten voorspellingen zijn wil je beslissen tot ontruimen?
En hoeveel tijd heb je nodig om die 60.000 man te evacueren? En wat zijn daar de gevolgen van?
Er zijn allerlei scenario's en kennelijk is ontruimen niet heel handig/wenselijk.

Wat is het gevaarlijke aan dit weer als er niemand in grote tenten zit? Direct is bliksem het gevaar, maar dan heb je een vrij "beperkt" aantal slachtoffers. Daarna is het onderkoeling, maar daarvoor heb je tijd om problemen op te lossen.

In het scenario staat dat er een GNK-C en een brandweerpeloton klaar gaan staan in een geval als dit. Daarmee kun je de ergste problemen al het hoofd bieden.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: ritger link=msg=1275112 date=1402343234
Ik hoop dat hij dan een meteoroloog naast zich heeft staan want veel verstand van het weer heeft hij niet.  ;)

Die journalisten ook niet, en als meteoroloog zou ik ook zeker niet bij die persconferentie zijn. Degene die het besluit neemt moet zich publiek verantwoorden, niet een van zijn adviseurs.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: GLZ link=msg=1275119 date=1402343632
En hoeveel tijd heb je nodig om die 60.000 man te evacueren? En wat zijn daar de gevolgen van?
Er zijn allerlei scenario's en kennelijk is ontruimen niet heel handig/wenselijk.

Wat is het gevaarlijke aan dit weer als er niemand in grote tenten zit? Direct is bliksem het gevaar, maar dan heb je een vrij "beperkt" aantal slachtoffers. Daarna is het onderkoeling, maar daarvoor heb je tijd om problemen op te lossen.

In het scenario staat dat er een GNK-C en een brandweerpeloton klaar gaan staan in een geval als dit. Daarmee kun je de ergste problemen al het hoofd bieden.

Ik denk, gezien de berichten uit België/Frankrijk, dat er zeer, zeer veel gewonden zouden zijn als er hier ook hagelstenen ter grootte van je vuist naar beneden komen zetten op een open veld met 60000 mensen. Mijns inziens was dit het grootste acute gevaar, gevolgd door onderkoeling, paniekreacties en pas ergens verderop in de risicoanalyse blikseminslag in het publiek. Er staat daar zoveel (hoog) staal, dat is geen veld meer te noemen in relatie met blikseminslag.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Iedereen tevreden. De Pinkpop gangers hebben alle optredens kunnen meemaken.Wel wat enerverender dan anders.
En de autoriteiten kunnen weer opgelucht adem halen, het verwachte superslechte is gewoon afgewend.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: GLZ link=msg=1275119 date=1402343632
En hoeveel tijd heb je nodig om die 60.000 man te evacueren? En wat zijn daar de gevolgen van?
Er zijn allerlei scenario's en kennelijk is ontruimen niet heel handig/wenselijk.

Wat is het gevaarlijke aan dit weer als er niemand in grote tenten zit? Direct is bliksem het gevaar, maar dan heb je een vrij "beperkt" aantal slachtoffers. Daarna is het onderkoeling, maar daarvoor heb je tijd om problemen op te lossen.

In het scenario staat dat er een GNK-C en een brandweerpeloton klaar gaan staan in een geval als dit. Daarmee kun je de ergste problemen al het hoofd bieden.

Mwah, onderschat windvlagen niet, die zijn nu gelukkig uitgebleven, en met 65.000 man hagelstenen wegkoppen op een open grasveld is ook geen plezier. ;)

Overigens de opmerking: Bliksem levert slechts een beperkt aantal slachtoffers op zou ik zo niet in een draaiboek terug willen zien. En ook die opmerking lijkt me niet echt geschikt als argument bij een onderzoekscommissie.  ;)

Ik weet niet wat er in het draaiboek is opgenomen bij een acute evacuatie van het gehele terrein. Ik ga er wel vanuit dat er een plan voor geschreven is. Ik vraag me dus af wat de termijnen zijn die in dit plan genoemd staan. Oftewel, binnen hoeveel tijd kan het terrein leeg zijn, en was er echt niet voldoende tijd om dit plan te activeren?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: GLZ link=msg=1275119 date=1402343632
En hoeveel tijd heb je nodig om die 60.000 man te evacueren? En wat zijn daar de gevolgen van?
Er zijn allerlei scenario's en kennelijk is ontruimen niet heel handig/wenselijk.

Dat veld heb je niet in een uur leeg. Dan heb je al die mensen van het terrein, en dan? Daarmee zijn die mensen nog steeds niet veilig. Nu stonden ze op een terrein waar bliksembeveiliging aanwezig is.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Han Looijen @hanlooijen
Wethouder VVD Zaltbommel |

En weer iemand die alle wetten van Crisiscommunicatie overtreedt... Onbegrijpelijk... #pp14



9:11 PM - 9 Jun 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=LJmdsqNKdOM
Limburger.nl - Noodweer tijdens Pinkpop 2014
LimburgerTV
Gepubliceerd op 9 jun. 2014
Samen sterk in de hulpverlening!