Mwah, onderschat windvlagen niet, die zijn nu gelukkig uitgebleven, en met 65.000 man hagelstenen wegkoppen op een open grasveld is ook geen plezier.
Overigens de opmerking: Bliksem levert slechts een beperkt aantal slachtoffers op zou ik zo niet in een draaiboek terug willen zien. En ook die opmerking lijkt me niet echt geschikt als argument bij een onderzoekscommissie.
Ik weet niet wat er in het draaiboek is opgenomen bij een acute evacuatie van het gehele terrein. Ik ga er wel vanuit dat er een plan voor geschreven is. Ik vraag me dus af wat de termijnen zijn die in dit plan genoemd staan. Oftewel, binnen hoeveel tijd kan het terrein leeg zijn, en was er echt niet voldoende tijd om dit plan te activeren?
Je kunt vrij eenvoudig aangeven/berekenen waar de uitgangen moeten worden gesitueerd, hoe de geleidingen naar de uitgangen moeten worden aangelegd en hoe groot de uitgangen moeten zijn als je het aantal mensen opgeeft en in welke tijd die mensen het terrein moeten verlaten.
In de industrie zijn daarvoor modellen ontwikkeld. Mensenmassas gedragen zich als korrelvormig materieel in bijvoorbeeld bunkers etc. en over dat gedrag van korrelvormig materiaal is heel veel bekend.