GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 127810 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Marnix link=msg=1275248 date=1402389431
Het weer valt niet te plannen. Je kan je er wel op voorbereiden en dat is ook gebeurd.
Ik vraag me nogmaals af wat er in het draaiboek en veiligheidsplan is opgenomen over noodweer, en een eventuele code rood van het KNMI, en of de procedures gevolgd zijn zoals ze in deze plannen zijn uitgewerkt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Citaat van: Live link=msg=1275213 date=1402356014
Achteraf is altijd makkelijk praten, ook voor een Burgemeester, maar zoals Margot Ribberink meerdere keren aangeeft in onderstaand interview:
"Ze hebben ongelooflijk veel geluk gehad dat ze in minder actief stukje van de buienlijn zaten"
een stukje verder, rond Dusseldorf en Essen, bereikte de wind wel "Pukkelpop" snelheden met alle gevolgen (zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1275202). Kortom, uiteindelijk meer geluk dan wijsheid.

Knevel & Van den Brink(EO): Margot Ribberink

Uitzending: http://www.eo.nl/tv/knevelenvandenbrink/artikel-detail/margot-ribberink-2/

Mevrouw Ribberink heeft in bovenstaande quote de spijker op de kop, het is gewoon geluk geweest. Door in dezelfde uitzending te zeggen dat als zij als zij festivalorganisator wel Pinkpop had afgelast, laat ze wel zien geen enkel inzicht te hebben in hoe een festival van 70.000 bezoekers werkt.


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
In onderstaande tweet het dilemma mooi samengevat......hoe groot is de kans dat een strook van 100 meter breed precies over het pinkpopterrein komt en wat zijn de gevolgen van het aflassen van Pinkpop

https://twitter.com/BertBrugghemans/status/476095115761836032


Bombero

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
    • Preventia Optima Sittard
Citaat van: Red link=msg=1275253 date=1402389750
Ik vraag me nogmaals af wat er in het draaiboek en veiligheidsplan is opgenomen over noodweer, en een eventuele code rood van het KNMI, en of de procedures gevolgd zijn zoals ze in deze plannen zijn uitgewerkt.

Draaiboek en veiligheidsplan maken is perfect. Deze aanpassen in het tijdvak van een korte tijd dat is de kunst. Achteraf constateren is heel gemakkelijk maar als het zover is moet je wel besluiten durven nemen. wel of niet ontruimen en waar ga je met 60000 bezoekers naar toe. Uiteraard is er nagedacht over het veranderen van het weer en is er rekening met onweer gehouden dat blijkt wel uit het feit dat er meerdere bliksemafleiders op het terrein aangebracht waren. Dat is dus al vooruitdenken.
Ik heb grote bewondering voor degene die in een kort tijdsbestek de afwegingen moeten maken en vanaf de kant oordelen das heel erg eenvouding en gemakkelijk.

gr
Jan
Denk 2 x na voordat je het hier 1x post


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Misschien moet je het dan nog scherper stellen: Ook hier geldt de stelregel: Risico = Kans x gevolg. Als je ziet dat de kans enorm toeneemt, dan moet je toch ingrijpen? En als er in de draaiboeken niet vermeld staat hoe je 67.000 bezoekers snel weg kunt voeren naar veiliger plaatsen, dan kloppen de draaiboeken toch niet? Je kunt niet 67.000 mensen uitnodigen, en vervolgens met je handen in het haar gaan zitten als het weer omslaat.
Mister Livingstone, I presume?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Markoio link=msg=1275256 date=1402390019
In onderstaande tweet het dilemma mooi samengevat......hoe groot is de kans dat een strook van 100 meter breed precies over het pinkpopterrein komt en wat zijn de gevolgen van het aflassen van Pinkpop
En daarvoor moet je dus de risico's inschatten. Ik vraag me af of de risico's goed zijn ingeschat, zeker gezien de opmerkingen vanuit de organisatie voorafgaand aan het noodweer, en de excuses welke kort na het noodweer gemaakt zijn.

Overigens, aflassen?...

Citaat van: Bombero link=msg=1275258 date=1402390095
Draaiboek en veiligheidsplan maken is perfect. Deze aanpassen in het tijdvak van een korte tijd dat is de kunst. Achteraf constateren is heel gemakkelijk maar als het zover is moet je wel besluiten durven nemen. eenvouding en gemakkelijk.
<knip>
Ik heb grote bewondering
Als je plan goed in elkaar zit dan hoef je geen besluiten meer te nemen. Je hebt dan van te voren al een scenario klaar liggen wat je gewoon moet kunnen volgen. Ik weet natuurlijk dat het niet zo makkelijk gaat, maar in theorie zou het zo moeten werken.

En die mensen doen gewoon hun werk. Het zijn lastige beslissingen, maar grote bewondering gaat me wat ver.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gerrit Hiemstra @GerritHiemstra
Weerpresentator NOS Nieuws | Wageningen Ambassador | Meteoroloog

Bij #pinkpop hebben ze enorm veel geluk gehad! Enorme #chaos in het Ruhrgebied door de bui die eerst richting Limburg trok. Pfieuw
11:29 PM - 9 Jun 2014

Gerrit Hiemstra @GerritHiemstra
Zo had het dus ook op #Pinkpop kunnen zijn. Vandaar alle waarschuwingen en code rood: Unwetter Essen:
http://www.youtube.com/watch?v=0stQq4Apn8g  via @YouTube
11:57 PM - 9 Jun 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Ik vind dat altijd goedkoop: bewondering voor degenen die beslissingen nemen. En erover een mening hebben mag niet want das vanaf de zijlijn en DUS gemakkelijk.

Dan moeten we met z'n allen maar gewoon stoppen met discussiëren over achtergronden van zaken en meningen ventileren en alleen P2000 meldingen en foto's plaatsen, voorzien van teksten van voorlichters.

Je kan toch bepaalde gevoelens bij een bepaalde beslissing hebben en dat uiten? Niemand zegt dat welke beslissing dan ook gemakkelijk zal zijn geweest en natuurlijk heb ook ik respect voor mensen die zware beslissingen moeten nemen.

Maar gisteravond werd er her en der nogal bozig gedaan over forumleden met een andere mening. Mensen werden zelfs van 'geblaat' beschuldigd omdat men waagde het oordeel van de organisatie in twijfel te trekken. Zelfs het zijn van beheerder of moderator werd erbij gehaald. Alsof die functie je dan ook meteen het recht ontzegd om een eigen mening te hebben.

Dus ja, ik plaats mijn kanttekeningen. Maar anderzijds zal ik ook de eerste zijn om mijn ongelijk te erkennen als blijkt dat laten doorgaan, ondanks de uren van tevoren aangekondigde zware buien/code rood/Grip2 etc., echt de enige verstandige optie was. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Bombero link=msg=1275258 date=1402390095
Draaiboek en veiligheidsplan maken is perfect. Deze aanpassen in het tijdvak van een korte tijd dat is de kunst. Achteraf constateren is heel gemakkelijk maar als het zover is moet je wel besluiten durven nemen. wel of niet ontruimen en waar ga je met 60000 bezoekers naar toe. Uiteraard is er nagedacht over het veranderen van het weer en is er rekening met onweer gehouden dat blijkt wel uit het feit dat er meerdere bliksemafleiders op het terrein aangebracht waren. Dat is dus al vooruitdenken.
Ik heb grote bewondering voor degene die in een kort tijdsbestek de afwegingen moeten maken en vanaf de kant oordelen das heel erg eenvouding en gemakkelijk.

gr
Jan

en waar ga je met 60000 bezoekers naar toe. Dat is nou net iets wat je van tevoren had moeten bedenken en in het draaiboek had moeten zetten.
Als het onmogelijk zou zijn om met 60.000 ergens op korte termijn(wat is korte termijn) naartoe te gaan moet je dat ook duidelijk vermelden en duidelijk aangeven hoeveel tijd dat minimaal zou nemen. Pas dan kun je spreken van een gedegen draaiboek.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Jan Smeets: ‘Ophef over noodweer overdreven’

10 juni 2014, 7:08

Jan Smeets snapt niet dat er maandagavond ‘zo overdreven’ is gereageerd op het noodweer op Pinkpop. “Iedereen was behoorlijk opgewonden, maar ik heb veel erger meegemaakt”, zei de festivalbaas na afloop tegen Novum Nieuws.

De 69-jarige Smeets vindt het bizar dat mensen ‘paniekerig’ werden van het onweer en de zware regen. Volgens de rockpromotor was Pinkpop goed voorbereid op alle weersomstandigheden. “We hebben van tevoren meerdere scenario’s bedacht.” Zo stonden hulpdiensten stand-by voor de bijna zeventigduizend bezoekers.

Schrik
Dat de schrik voor noodweer op festivals er goed in zit vanwege Pukkelpop snapt Smeets deels. “Ze hebben Pukkelpop gewoon niet goed geanalyseerd.”

In 2011 kreeg het Belgische festival onverwacht te kampen met noodweer, waardoor onder meer een tent instortte en meerdere lantaarnpalen en bomen omvielen. Er vielen vijf doden en 150 festivalgangers raakten gewond.

“Het komt maar eens in de tweehonderd jaar voor dat dermate extreem weer voorkomt op een plek waar zo veel mensen tegelijk komen”, zei Smeets maandagnacht.

lees verder: http://www.ouderenjournaal.nl/limburg/2014/06/10/jan-smeets-ophef-over-noodweer-overdreven/
Samen sterk in de hulpverlening!