GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 127812 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Gisteren was ik op Pinkpop als bezoeker en natuurlijk is achteraf makkelijk praten. Ook weet ik niets over het overleg van alle betrokkenen, opgestelde scenario's etc....

Wel een aantal opmerkingen, gebaseerd op mijn ervaringen gister:
- De meeste bezoekers wisten donders goed wat de weersvoorspelling was op moment dat men s'ochtends vertrok uit huis of van de camping. Toen was er geen code rood.
- Echter op het moment dat je op het terrein bent, ben je eigenlijk helemaal afhankelijk van informatie die de organisatie verstrekt. (Nauwelijks data verbinding, en zelfs SMS ging niet overal vlekkeloos).
- Een groot deel van de bezoeker wist dus niet tijdig dat er code rood gegeven was. En kon daar dus niet zelf naar handelen.
(Zie ook de discussie over de eerste opmerking dat het wel mee ging vallen)
- Er was geen sprake van paniek bij het publiek. De meeste festivalgangers hebben ook wel iets tegen regen bij zich.
( natuurlijk geen professionele bescherming)

Wel of niet ontruimen, daar kan ik van alles over roepen, maar ik ben geen hulpverlener, en zat ook niet in het overleg gedurende de dag. Toch een aantal punten voor de beeldvorming:

- Er zijn officiële parkeerplaatsen, maar de meeste automobilisten parkeren door heel landgraaf heen. Zij waaieren dus over een groot gebied uit.
- Een deel van de parkeerders bereikt hun auto via de trappen langs snowworld, dus over het hoogste punt in de omgeving, direct naast het Pinkpop terrein.
- Na afloop is er altijd een grote stroom wandelaars naar het station, dit gaat via een route met bebouwing, maar ook veel bomen.
- De campings zijn omgeven door bomen, en er zijn ook particulier e campings waar bezoekers gebruik van maken.
-Tot slot is er een groep bezoekers die per touringcar komen. Deze worden s'ochtends gedropt, en pas na afloop opgehaald. De meeste chauffeurs blijven niet bij hun bus, of vertrekken weer met hun bus.

Dit lijken mij allemaal punten die invloed hebben op het go/no go tijdstip voor een tijdige ontruiming.

Wel een aantal dingen die mij opvielen:
- Het rolstoel podium, 30/50 cm boven het maaiveld, werd niet ontruimd.
- Ook een groot deel van de eten/drinken stands bleef gewoon open.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Mensen hou is op met het 'waar moet je met 60.000 mensen naartoe' scenario, die kun je namelijk nergens kwijt. Maar al krijg je de HELFT in hun auto, bus, trein, taxi of sporthal, dan heb je al de helft minder mensen die extreem risico lopen. In dit geval kun je het risico niet wegnemen, maar wel verkleinen.

60.000 man op een open veld laten staan is nu goed afgelopen, maar bij een blikseminslag of grote hagelstenen had dat heel anders kunnen zijn. Hoe kleiner de menigte, hoe minder letsel.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Ik zal straks even lezen wat er gezegd is en waar mogelijk reageren. Ik ben er dit hele weekend als Rode Kruis hulpverlener geweest en kan mogelijk dingen beantwoorden/ontkrachten/bevestigen.

Wat ik zowiezo wil melden is dat er ten alle tijden zo goed mogelijk met het publiek gecommuniceerd is geworden en dat er geen ongevallen hebben plaats gevonden naar aanleiding van de storm. Er is super goed gehandeld geworden vanuit de GHOR/organisatie.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Arie link=msg=1275265 date=1402390739
Ik vind dat altijd goedkoop: bewondering voor degenen die beslissingen nemen. En erover een mening hebben mag niet want das vanaf de zijlijn en DUS gemakkelijk.

Dan moeten we met z'n allen maar gewoon stoppen met discussiëren over achtergronden van zaken en meningen ventileren en alleen P2000 meldingen en foto's plaatsen, voorzien van teksten van voorlichters.

Je kan toch bepaalde gevoelens bij een bepaalde beslissing hebben en dat uiten? Niemand zegt dat welke beslissing dan ook gemakkelijk zal zijn geweest en natuurlijk heb ook ik respect voor mensen die zware beslissingen moeten nemen.

Maar gisteravond werd er her en der nogal bozig gedaan over forumleden met een andere mening. Mensen werden zelfs van 'geblaat' beschuldigd omdat men waagde het oordeel van de organisatie in twijfel te trekken. Zelfs het zijn van beheerder of moderator werd erbij gehaald. Alsof die functie je dan ook meteen het recht ontzegd om een eigen mening te hebben.

Dus ja, ik plaats mijn kanttekeningen. Maar anderzijds zal ik ook de eerste zijn om mijn ongelijk te erkennen als blijkt dat laten doorgaan, ondanks de uren van tevoren aangekondigde zware buien/code rood/Grip2 etc., echt de enige verstandige optie was. :)

Ook als je beslist om geen beslissing te nemen is dat ook een beslissing.

Ook noodweer gaat vanzelf over dus als je maar lang genoeg blijft doorpraten hoef je geen beslissing te nemen en dat hebben je dan ook niet gedaan/hoeven doen.
Die burgemeester stelt nu dat ze een goede beslissing hebben genomen. Echter als je niet beslist kun je natuurlijk ook geen goede beslissingen nemen maar ja moet er natuurlijk politicus voor zijn om dat met droge ogen te kunnen verkondigen.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Live link=msg=1275268 date=1402390815
Jan Smeets: ‘Ophef over noodweer overdreven’
Dacht hij dan dat na Pukkelpop het eerst 200 jaar veilig is voordat het weer misgaat?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: silque link=msg=1275277 date=1402392106
Mensen hou is op met het 'waar moet je met 60.000 mensen naartoe' scenario, die kun je namelijk nergens kwijt. Maar al krijg je de HELFT in hun auto, bus, trein, taxi of sporthal, dan heb je al de helft minder mensen die extreem risico lopen. In dit geval kun je het risico niet wegnemen, maar wel verkleinen.

60.000 man op een open veld laten staan is nu goed afgelopen, maar bij een blikseminslag of grote hagelstenen had dat heel anders kunnen zijn. Hoe kleiner de menigte, hoe minder letsel.

Ze zijn daar nu toch ook weg ! Het gaat er meer om in welke tijd je ze kwijt zou kunnen en dat moet nmm duidelijk worden aangegeven in de draaiboeken anders is een draaiboek niet volledig en moet je het ook niet goedkeuren. De in het draaiboek aangegeven benodigde tijd moet bepalend zijn voor het uiterste tijdstip waarop je beslissingen mbt ontruimingen etc, moet nemen, althans al je als autoriteiten überhaupt beslissingen zou willen nemen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Persbericht, 10 juni 2014 MeteoGroup

Pinkpop 2014

10.06.2014 08:44

In het licht van de verwachte en opgetreden extreme weersomstandigheden op maandag 9 juni jl. zijn wij als MeteoGroup in de eerste plaats blij dat Pinkpop 2014 door de festivalorganisatie en -bezoekers zonder noemenswaardige ongelukken tot een goede einde is gebracht. Er is in de middag en avond voorafgaand aan het opgetreden noodweer veelvuldig direct contact en overleg geweest tussen de festivalorganisatie en MeteoGroup. In dit contact en overleg heeft MeteoGroup zich beperkt tot de verwachte weerssituatie. Wij veronderstellen dat de festivalorganisatie en de burgemeester van Landgraaf deze weersinformatie zorgvuldig hebben gewogen en meegenomen in de complexe besluitvorming omtrent het verloop en de voortgang van het festival en de veiligheid van haar bezoekers. Het is te allen tijde voorbehouden aan de festivalorganisatie om, in overleg met de burgemeester van Landgraaf, te bepalen wat er dient te gebeuren. Hierbij heeft MeteoGroup slechts een adviserende rol vanuit haar expertise op het gebied van het weer. We betreuren het dat het onjuiste beeld is ontstaan dat MeteoGroup het optreden van de festivalorganisatie en de burgemeester van Landgraaf bekritiseert. Er is voor ons als MeteoGroup vooralsnog geen aanleiding om de afwegingen en het optreden van de festivalorganisatie en de burgemeester van Landgraaf in twijfel te trekken en willen nogmaals benadrukken dat we verheugd zijn dat ondanks de extreme weersomstandigheden alles uiteindelijk goed heeft mogen verlopen.

Namens MeteoGroup Nederland,

Chris-Jan Hoogsteen
Commercieel & Operationeel Directeur
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum

Noodweer Pinkpop

'Ontruimen Pinkpop gevaarlijker dan doorgaan'

Pinkpop ontruimen was gevaarlijker dan de bezoekers daar laten blijven tijdens het noodweer.

Dat zegt burgemeester Raymond Vlecken van Landgraaf. Het crisisteam besloot het terrein niet te ontruimen en vroeg de 60-duizend bezoekers om op het veld te blijven terwijl het noodweer losbarstte. Ze kregen de instructie om gehurkt op de grond te gaan zitten en uit de buurt van tenten, masten en de podia te blijven.

Kritiek
Op dat besluit kwam ook kritiek. De organisatie zou veel risico hebben genomen. Verwezen wordt naar Pukkelpop in Hasselt, waar door noodweer in 2011 vijf doden vielen.  
Samen sterk in de hulpverlening!


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Klopt Thor, ik doel ook meer op de mensen die het hebben over de last-minute ontruiming. Die 60k mensen krijg je niet binnen 5 min onder een veilige overkapping, maar iedere persoon die dat wel lukt is er weer 1.

ALS er ontruimd had moeten worden, hadden ze dat aan het einde van de middag al moeten doen en inderdaad niet een half uur voordat de bui losbarst.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Live link=msg=1275295 date=1402394232
Noodweer Pinkpop

'Ontruimen Pinkpop gevaarlijker dan doorgaan'

En dat alles nadat het noodweer vanzelf is overgegaan zonder noemenswaardige gevolgen.

Die burgemeester is wel zeer onhandig bezig.

Als ontruimen van Pinkpop gevaarkijker zou zijn dan doorgaan dan had hij natuurlijk nooit toestemming moeten geven voor Pinkpop.
Maar in feite bedoelt die burgemeester waarschijnlijk dat er veel te laat is beslist om tot een al dan niet ontruiming over te gaan.
(a. Er is door de autoriteiten niet beslist en b.als er na 16.00 uur beslist zou gaan worden zou dat aan de rijkelijk late kant zijn geweest en c. De heer Smeets had al vroegtijdig aangegeven dat er zeker niet zou worden ontruimd.)
Ja en als je te laat beslist wordt het mogelijk grote paniek met alle gevolgen van dien. Als je tijdig zou beslissen tot ontruiming hoeft dat echt niet gevaarlijker te zijn dan doorgaan.