Gisteren was ik op Pinkpop als bezoeker en natuurlijk is achteraf makkelijk praten. Ook weet ik niets over het overleg van alle betrokkenen, opgestelde scenario's etc....
Wel een aantal opmerkingen, gebaseerd op mijn ervaringen gister:
- De meeste bezoekers wisten donders goed wat de weersvoorspelling was op moment dat men s'ochtends vertrok uit huis of van de camping. Toen was er geen code rood.
- Echter op het moment dat je op het terrein bent, ben je eigenlijk helemaal afhankelijk van informatie die de organisatie verstrekt. (Nauwelijks data verbinding, en zelfs SMS ging niet overal vlekkeloos).
- Een groot deel van de bezoeker wist dus niet tijdig dat er code rood gegeven was. En kon daar dus niet zelf naar handelen.
(Zie ook de discussie over de eerste opmerking dat het wel mee ging vallen)
- Er was geen sprake van paniek bij het publiek. De meeste festivalgangers hebben ook wel iets tegen regen bij zich.
( natuurlijk geen professionele bescherming)
Wel of niet ontruimen, daar kan ik van alles over roepen, maar ik ben geen hulpverlener, en zat ook niet in het overleg gedurende de dag. Toch een aantal punten voor de beeldvorming:
- Er zijn officiële parkeerplaatsen, maar de meeste automobilisten parkeren door heel landgraaf heen. Zij waaieren dus over een groot gebied uit.
- Een deel van de parkeerders bereikt hun auto via de trappen langs snowworld, dus over het hoogste punt in de omgeving, direct naast het Pinkpop terrein.
- Na afloop is er altijd een grote stroom wandelaars naar het station, dit gaat via een route met bebouwing, maar ook veel bomen.
- De campings zijn omgeven door bomen, en er zijn ook particulier e campings waar bezoekers gebruik van maken.
-Tot slot is er een groep bezoekers die per touringcar komen. Deze worden s'ochtends gedropt, en pas na afloop opgehaald. De meeste chauffeurs blijven niet bij hun bus, of vertrekken weer met hun bus.
Dit lijken mij allemaal punten die invloed hebben op het go/no go tijdstip voor een tijdige ontruiming.
Wel een aantal dingen die mij opvielen:
- Het rolstoel podium, 30/50 cm boven het maaiveld, werd niet ontruimd.
- Ook een groot deel van de eten/drinken stands bleef gewoon open.