Hetzelfde noodweer wat (gedeeltelijk) over Pinkpop trok heeft net over de Duitse grens voor 6 doden gezorgt. Deze zouden maar op Pinkpop zijn gevallen... Smeets heeft in deze wel degelijk risico's genomen.
Normaal zeg ik niet veel over het weer omdat dit gewoon niet te voorspellen is. Maar het feit dat het noodweer in Duitsland en België zo erg is geweest hoeft niets te zeggen over de plaats waar jij je bevindt ook al is dat in de route van de storm. Voorbeeld, in Hoogerheide heeft men volgens mijn familie alleen maar regen gehad en verder niets. In Maastricht ook alleen maar regen en onweer aan de ene kant van de stad, aan de andere kant hagel.
Zelf meegemaakt hier op het IJsselmeer waar ik kon zien dat mijn kameraad gewoon een volle hagelbui op zijn knakker kreeg en ikzelf in de stralende zon voer.
Dus een Storm die ergens doden maakt hoeft geen gevaar op te leveren voor de rest van de route.
Verder weet ik van en PinkPop en de Zwarte Cross dat de draaiboeken hier wel degelijk rekening mee houden, alleen wat is een groter risico? Oproepen tot ontruiming waardoor mensen in paniek dingen gaan doen die nog gevaarlijker zijn en potentieel meer slachtoffers kunnen opleveren of deze oplossing? 67.000 man kan je binnen een kwartier ontruimt hebben volgens het draaiboek, maar met welke gevolgen? Draaiboek of niet, niets is zoals de werkelijkheid.