GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 127557 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Dion link=msg=1275315 date=1402400658
Zojuist even het hele topic door gelezen en wat me vooral opvalt, het gaat alleen over risico's.
Risicoloosheid is een utopie, en dat zal het ook altijd blijven. Het is onmogelijk alle risico's uit te sluiten, of je het nou hebt over de kaasmarkt in het centrum of een evenement zoals Pinkpop.
Zolang de mens leeft zullen er risico's zijn.
Je kan zo goed mogelijk proberen op deze risico's in te spelen en rampen te voorkomen, wat mijns inziens hier is gebeurt, maar je kan nooit alle stuurlui aan wal achteraf blij maken. Want wat als..

Maar het is, in deze casus, een zeer terechte vraag of er voldoende is gedaan om risico's weg te nemen, te minimaliseren of beheersbaar te houden. Daar worden, vind ik, terecht vraagtekens bij gezet.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Smeets via:
"Dit terrein heb ik ingericht op noodweer, daar is jaren over gedaan. Het is belangrijk dat je een open terrein kan creëren, waar mensen gehurkt bij elkaar kunnen zitten. Dan slaat de bliksem niet in."
Wederom een zeer discutabele uitspraak van deze man. De kans zal natuurlijk afnemen, maar roepen dat de bliksem niet inslaat is onzin.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
NOS zag op laatste moment af van extra bulletins rond onweer op Pinkpop

Door: Thijs van Soest − 10/06/14, 12:16

De NOS stond gisteravond op het punt extra nieuwsbulletins te maken rond het hevige onweer dat Pinkpop trof. De redactie zag er toch van af omdat de schade uiteindelijk meeviel. Dat meldt hoofdredacteur Marcel Gelauff van NOS Nieuws desgevraagd. De makers van het Pinkpopprogramma op Nederland 3 laten op hun beurt weten dat er 'voldoende aandacht' was voor het dreigende onheil.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
RTL Nieuws @RTLNieuwsnl
Bliksemradaroverzicht van gisteren spreekt boekdelen.



Was het echt wel zo veilig bij Pinkpop?

1:59 PM - 10 Jun 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
'Pinkpop kroop door oog van naald'

"Pinkpop is door het oog van de naald gekropen". Dat zegt Thijs Zeelen van Meteo Limburg.

Maandagavond trok er zwaar noodweer over het festivalterrein. De weerman spreekt van een extreme situatie. In dit geval ging het volgens hem om potentieel gevaarlijk weer.

Supercel
Er was zondag sprake van een supercel. Dit is het zwaarste onweerstype dat voorkomt. De supercel ontstond boven Frankrijk en trok vanuit daar richting Limburg. Er zijn windstoten gemeten van 144 kilometer per uur.
Samen sterk in de hulpverlening!


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Joey112 link=msg=1275313 date=1402400114
Hetzelfde noodweer wat (gedeeltelijk) over Pinkpop trok heeft net over de Duitse grens voor 6 doden gezorgt. Deze zouden maar op Pinkpop zijn gevallen... Smeets heeft in deze wel degelijk risico's genomen.

Normaal zeg ik niet veel over het weer omdat dit gewoon niet te voorspellen is. Maar het feit dat het noodweer in Duitsland en België zo erg is geweest hoeft niets te zeggen over de plaats waar jij je bevindt ook al is dat in de route van de storm. Voorbeeld, in Hoogerheide heeft men volgens mijn familie alleen maar regen gehad en verder niets. In Maastricht ook alleen maar regen en onweer aan de ene kant van de stad, aan de andere kant hagel.
Zelf meegemaakt hier op het IJsselmeer waar ik kon zien dat mijn kameraad gewoon een volle hagelbui op zijn knakker kreeg en ikzelf in de stralende zon voer.
Dus een Storm die ergens doden maakt hoeft geen gevaar op te leveren voor de rest van de route.

Verder weet ik van en PinkPop en de Zwarte Cross dat de draaiboeken hier wel degelijk rekening mee houden, alleen wat is een groter risico? Oproepen tot ontruiming waardoor mensen in paniek dingen gaan doen die nog gevaarlijker zijn en potentieel meer slachtoffers kunnen opleveren of deze oplossing? 67.000 man kan je binnen een kwartier ontruimt hebben volgens het draaiboek, maar met welke gevolgen? Draaiboek of niet, niets is zoals de werkelijkheid.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat van: HIT link=msg=1275339 date=1402402876
Normaal zeg ik niet veel over het weer omdat dit gewoon niet te voorspellen is. Maar het feit dat het noodweer in Duitsland en België zo erg is geweest hoeft niets te zeggen over de plaats waar jij je bevindt ook al is dat in de route van de storm. Voorbeeld, in Hoogerheide heeft men volgens mijn familie alleen maar regen gehad en verder niets. In Maastricht ook alleen maar regen en onweer aan de ene kant van de stad, aan de andere kant hagel.
Zelf meegemaakt hier op het IJsselmeer waar ik kon zien dat mijn kameraad gewoon een volle hagelbui op zijn knakker kreeg en ikzelf in de stralende zon voer.
Dus een Storm die ergens doden maakt hoeft geen gevaar op te leveren voor de rest van de route.

Verder weet ik van en PinkPop en de Zwarte Cross dat de draaiboeken hier wel degelijk rekening mee houden, alleen wat is een groter risico? Oproepen tot ontruiming waardoor mensen in paniek dingen gaan doen die nog gevaarlijker zijn en potentieel meer slachtoffers kunnen opleveren of deze oplossing? 67.000 man kan je binnen een kwartier ontruimt hebben volgens het draaiboek, maar met welke gevolgen? Draaiboek of niet, niets is zoals de werkelijkheid.  O0

Ow dus we hebben helemaal geen draaiboeken meer nodig omdat je het toch niet kunt voorspellen. Bedankt voor de wijsheid. Dat gaat veel werk schelen bij het plannen van toekomstige evenementen als we voor het weer in iedere geval niks meer hoeven te plannen.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: HIT link=msg=1275339 date=1402402876
Normaal zeg ik niet veel over het weer omdat dit gewoon niet te voorspellen is. Maar het feit dat het noodweer in Duitsland en België zo erg is geweest hoeft niets te zeggen over de plaats waar jij je bevindt ook al is dat in de route van de storm. Voorbeeld, in Hoogerheide heeft men volgens mijn familie alleen maar regen gehad en verder niets. In Maastricht ook alleen maar regen en onweer aan de ene kant van de stad, aan de andere kant hagel.
Zelf meegemaakt hier op het IJsselmeer waar ik kon zien dat mijn kameraad gewoon een volle hagelbui op zijn knakker kreeg en ikzelf in de stralende zon voer.
Dus een Storm die ergens doden maakt hoeft geen gevaar op te leveren voor de rest van de route.

Verder weet ik van en PinkPop en de Zwarte Cross dat de draaiboeken hier wel degelijk rekening mee houden, alleen wat is een groter risico? Oproepen tot ontruiming waardoor mensen in paniek dingen gaan doen die nog gevaarlijker zijn en potentieel meer slachtoffers kunnen opleveren of deze oplossing? 67.000 man kan je binnen een kwartier ontruimt hebben volgens het draaiboek, maar met welke gevolgen? Draaiboek of niet, niets is zoals de werkelijkheid.  O0

het is idd allemaal zeer plaatselijk geweest....hier in Raalte in de ene straat wat spetters terwijl er in de andere straat een aantal bomen kapot waren...dus tja.....

maar het is typisch nederlands....hard schreeuwen als het verkeerd dreigt te gaan en iedereen een zwarte piet proberen toe te spelen. De draaiboeken voor dit soort evenementen voorzien in veel diversiteit aan scenario's..ook in deze...en bij dit scenario kan de meteo zelfs autoritair besluiten om op basis van weersomstandigheden een bindend advies af te geven...word dit niet opgevolgd dan word dit via andere (gemeentelijke) wegen alsnog gedaan.
Dus tja...was het allemaal wel zo risicovol of zijn er bewust risico's genomen ivm mogelijke grotere problemen. Verder is er natuurlijk ook de EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID...een ieder die naar Pinkpop ging wist dat het slecht weer zou worden...dus ook bewust genomen risico van het individu...dus niet klagen maar dragen!!


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1275344 date=1402403498
Ow dus we hebben helemaal geen draaiboeken meer nodig omdat je het toch niet kunt voorspellen. Bedankt voor de wijsheid. Dat gaat veel werk schelen bij het plannen van toekomstige evenementen als we voor het weer in iedere geval niks meer hoeven te plannen.

Waar zeg ik dat? Ik zeg dat op basis van voorspellingen je niet het draaiboek automatisch kunt volgen. Er is niet voor niets een overleg daarover voor, tijdens en na. De meeste draaiboeken die ik heb gelezen zijn overigens ook geschreven met het oog op dit overleg, het overleg is het laatste beslissingsorgaan.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1275346 date=1402403829
het is idd allemaal zeer plaatselijk geweest....hier in Raalte in de ene straat wat spetters terwijl er in de andere straat een aantal bomen kapot waren...dus tja.....

maar het is typisch nederlands....hard schreeuwen als het verkeerd dreigt te gaan en iedereen een zwarte piet proberen toe te spelen. De draaiboeken voor dit soort evenementen voorzien in veel diversiteit aan scenario's..ook in deze...en bij dit scenario kan de meteo zelfs autoritair besluiten om op basis van weersomstandigheden een bindend advies af te geven...word dit niet opgevolgd dan word dit via andere (gemeentelijke) wegen alsnog gedaan.
Dus tja...was het allemaal wel zo risicovol of zijn er bewust risico's genomen ivm mogelijke grotere problemen. Verder is er natuurlijk ook de EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID...een ieder die naar Pinkpop ging wist dat het slecht weer zou worden...dus ook bewust genomen risico van het individu...dus niet klagen maar dragen!!

Eigen verantwoordelijkheid gaat niet helemaal op in dit geval. Bezoekers zijn volledig van de organisatie afhankelijk voor de informatie waarop ze deze eigen keuzes kunnen maken. Toen mensen vrijdag vertrokken van huis naar Pinkpop was er nog geen sprake van code rood, zelfs niet van oranje of geel er werden slechts een paar zomerse buien voorspeld. Op die info hebben mensen met hun eigen verantwoordelijkheid gehandeld. Vervolgens raad de organisatie en je gezond boeren verstand aan waardevolle spullen thuis te laten dus he iPhone neem je niet mee. Het gsm netwerk ligt bijna volledig plat tijdens zo een festival of is op zijn minst onwerkbaar traag als je knmi.nl Wilt bekijken. Als je al kans hebt gehad je accu op te laden. Je bent dus volledig aan de informatie voorziening van de organisatie overgegeven en zij hebben al toegegeven dat ze het onderschat hebben.  Daar zit je dan in de modder tijdens noodweer met al je eigen verantwoordelijkheid die je hebt kunnen gebruiken om zeer beperkte en foutieve informatie te beoordelen.