GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 126100 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: HIT link=msg=1275349 date=1402403905
Waar zeg ik dat? Ik zeg dat op basis van voorspellingen je niet het draaiboek automatisch kunt volgen. Er is niet voor niets een overleg daarover voor, tijdens en na. De meeste draaiboeken die ik heb gelezen zijn overigens ook geschreven met het oog op dit overleg, het overleg is het laatste beslissingsorgaan.
Niet? Je zou best als punt kunnen benoemen: Code rood, weeralarm van het knmi voor het gebied op en rond het festivalterrein is automatisch einde festival of iets dergelijks. Daarmee voorkom je heel veel onnodig vergaderen, dat is iets waar Nederlanders goed in zijn. Net zo lang praten, tot het te laat is om een beslissing te nemen.

Juist doordat het weer zeer onvoorspelbaar is moet je daar voor een bepaalde zekerheidsmarge gaan en niet willen gokken op een geluksscenario. (Met bovenstaand verhaal doel ik niet op dit evenement)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1275358 date=1402404256
Eigen verantwoordelijkheid gaat niet helemaal op in dit geval. Bezoekers zijn volledig van de organisatie afhankelijk voor de informatie waarop ze deze eigen keuzes kunnen maken. Toen mensen vrijdag vertrokken van huis naar Pinkpop was er nog geen sprake van code rood, zelfs niet van oranje of geel er werden slechts een paar zomerse buien voorspeld. Op die info hebben mensen met hun eigen verantwoordelijkheid gehandeld. Vervolgens raad de organisatie en je gezond boeren verstand aan waardevolle spullen thuis te laten dus he iPhone neem je niet mee. Het gsm netwerk ligt bijna volledig plat tijdens zo een festival of is op zijn minst onwerkbaar traag als je knmi.nl Wilt bekijken. Als je al kans hebt gehad je accu op te laden. Je bent dus volledig aan de informatie voorziening van de organisatie overgegeven en zij hebben al toegegeven dat ze het onderschat hebben.  Daar zit je dan in de modder tijdens noodweer met al je eigen verantwoordelijkheid die je hebt kunnen gebruiken om zeer beperkte en foutieve informatie te beoordelen.

inderdaad...je EIGEN VERANTWOORDING dus..vroeger in het niet-gsm tijdperk ging je ook de lange termijn verwachting bekijken voordat je naar een festival en/of vakantieland vertrok met je tent of caravan...dus je hebt helemaal geen internet nodig om hierop adequaat in te spelen. Net zoals tegenwoordig nog op campings bij de ingang een papiertje hangt met het weersbericht en de weersverwachting voor de komende week. Dus ja...mensen bereiden zich niet goed meer voor en gaan er vanuit dat alles geregeld wordt...dus nemen ze GEEN eigen verantwoordelijkheid. Dom dom dom dom dom !!!!

Maar mensen gaan toch dit soort dingen doen...."omdat het zo zonde is van het geld dat we betaald hebben"......dom dom dom

Dit is hetzelfde fenomeen als bij het dodelijk ongeval bij de rally van Amsterdam...mensen nemen geen eigen verantwoording!! (bij de rally mochten de mensen niet op dit punt staan waarbij ze het wel deden met als gevolg 2 doden en meerdere gewonden)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Beste mensen, ik heb nog geen tijd om alle 17 pagina's te gaan lezen hierover. Ik ben hier zelf bij geweest en ik moet zeggen er is ruim op tijd de beslissing genomen het zo groot op te schalen, puur preventief is dit geweest. Het was een hele goede zet om dit op te schalen. Hulpdiensten (SIGMA, AMBU-team en ambu's) hebben de tijd gehad om zich op te stellen en wanneer het zou moeten direct in actie te komen. De communicatie naar ons (Rode Kruis hulpverleners, posthoofden e.d.) verliep goed en we wisten exact wat wij moesten doen of hoe iets zou verlopen. Wat ik begrepen heb is er nooit de intentie geweest om te evacueren omdat dit alleen maar meer gevaar zou opleveren voor de mensen doordat je dan ook paniek veroorzaakt. Alle hoge objecten werden ruim afgezet en hadden bliksemafleiding erop staan (en vaak meer als 1). Er is goed gedaan door preventief groot op te schalen uit voorzorg.

 Mochten mensen vragen hebben dan stuur mij een PM of gooi het hier, ik probeer mogelijke vragen te beantwoorden maar kan niks beloven.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Pinkpop: 1600 bliksems in kwartier

dinsdag 10 jun 2014, 14:18 (Update: 10-06-14, 15:19)

Het festivalterrein van Pinkpop werd gisteravond het zwaarst getroffen tussen 20.04 uur en 20.19 uur. Een bui als die van gisteren trekt gemiddeld één keer per jaar over Nederland, zegt weerinstituut KNMI.

In een kwartier tijd waren er 1600 bliksemontladingen boven het terrein in Landgraaf; dat zijn bliksems in zowel de lucht als inslagen op de grond. Hoeveel bliksems inslaan op de grond, is niet te meten.

..
...

Pukkelpop
In 2011 werd het Belgische festival Pukkelpop getroffen door noodweer. Een windhoos trok over het festival met als gevolg: 5 doden en 8 zwaargewonden. Volgens het KNMI waren gisteravond alle omstandigheden aanwezig voor zulke rukwinden, maar zijn die over Duitsland getrokken.

Burgemeester Raymond Vlecken van Landgraaf zei gisteravond dat de organisatie van Pinkpop geen onverantwoorde risico's heeft genomen door het festival ondanks het noodweer door te laten gaan.
Samen sterk in de hulpverlening!


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Leuk scenario voor oefeningen gaat dit worden...

Als ik er zonder emotie en vanaf een afstand naar kijk, is er volgens mij voor gekozen om te gaan voor beheersbaarheid van een eventueel worst case scenario. Als je 60.000 man van het terrein afstuurt en het gaat mis, heb je verspreid over een groot oppervlakte slachtoffers. Meest aannemelijk is grootschalig optreden van onderkoeling en mensen die dan gaan zwerven, het Spaarnwoude-scenario zeg maar. Als je deze mogelijke slachtoffers in een beperkt gebied hebt, kun je beter opvang regelen.

Als ik het goed gelezen heb en waar al een aantal keren aan voorbij is gegaan is dat het risico op bliksem inslagen al ingeperkt was door de organisatie door rondom het terrein bliksemafleiders neer te zetten. Verder weet je wat je op jouw terrein hebt aan potentieel aan maatregelen en bescherming, dat weet je niet als je oproept tot ontruiming en het publiek gaat zwerven.

Daarnaast maak je er, als je gaat ontruimen en er volgt een worst case scenario, een probleem van met meer uitdagingen, dan als je het binnen het terrein houdt. Je moet er rekening mee houden dat, bij afgelasting, een gedeelte van de fans het daar niet mee eens zal zijn en je een openbare orde probleem hebt, met kans op grootschalige ongeregeldheden. Dit zal dan voorafgaan aan het noodweer, want je ontruimt op tijd. Als je dit risico al kan inperken en de mankracht die dit zou kosten, daardoor bij een escalatie kan inzetten voor andere taken, maak je het beheersbaarder.

Just my two cents...


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1275346 date=1402403829

1.Dus tja...was het allemaal wel zo risicovol of zijn er bewust risico's genomen ivm mogelijke grotere problemen. Verder is er natuurlijk ook de EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID...2.een ieder die naar Pinkpop ging wist dat het slecht weer zou worden...dus ook bewust genomen risico van het individu...dus niet klagen maar dragen!!

1. Achteraf gezien dus niet maar of er bewust risico's zijn genomen ? Er is nmm geen enkel besluit genomen, waarschijnlijk niet eens het besluit om geen besluiten te nemen. Gewoon dooroverleggen totdat het slechte weer voorbij is. Gewoon gegokt en deze keer is het gelukkig goed afgelopen.
2.De organisatie en de autoriteiten dus ook. Maar die hadden vooraf geen 200 euro (hier ergens vermeld) neergeteld die ze hoogstwaarschijnlijk niet terug konden krijgen.
Als iets met toestemming van de autoriteiten wordt georganiseerd  mag je dan toch in alle redelijkheid verwachten dat er geen onnodige risico's zullen worden genomen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: TDMdR link=msg=1275391 date=1402407681
Leuk scenario voor oefeningen gaat dit worden...

Als ik er zonder emotie en vanaf een afstand naar kijk, is er volgens mij voor gekozen om te gaan voor beheersbaarheid van een eventueel worst case scenario. Als je 60.000 man van het terrein afstuurt en het gaat mis, heb je verspreid over een groot oppervlakte slachtoffers. Meest aannemelijk is grootschalig optreden van onderkoeling en mensen die dan gaan zwerven, het Spaarnwoude-scenario zeg maar. Als je deze mogelijke slachtoffers in een beperkt gebied hebt, kun je beter opvang regelen.

Als ik het goed gelezen heb en waar al een aantal keren aan voorbij is gegaan is dat het risico op bliksem inslagen al ingeperkt was door de organisatie door rondom het terrein bliksemafleiders neer te zetten. Verder weet je wat je op jouw terrein hebt aan potentieel aan maatregelen en bescherming, dat weet je niet als je oproept tot ontruiming en het publiek gaat zwerven.

Daarnaast maak je er, als je gaat ontruimen en er volgt een worst case scenario, een probleem van met meer uitdagingen, dan als je het binnen het terrein houdt. Je moet er rekening mee houden dat, bij afgelasting, een gedeelte van de fans het daar niet mee eens zal zijn en je een openbare orde probleem hebt, met kans op grootschalige ongeregeldheden. Dit zal dan voorafgaan aan het noodweer, want je ontruimt op tijd. Als je dit risico al kan inperken en de mankracht die dit zou kosten, daardoor bij een escalatie kan inzetten voor andere taken, maak je het beheersbaarder.

Just my two cents...

Ik denk dat het ongeregeldheden best mee had gevallen, sfeer was echt super bij de mensen, ook toen de stortbui er overheen ging.

Citaat van: Thor link=msg=1275392 date=1402407999
1. Achteraf gezien dus niet maar of er bewust risico's zijn genomen ? Er is nmm geen enkel besluit genomen, waarschijnlijk niet eens het besluit om geen besluiten te nemen. Gewoon dooroverleggen totdat het slechte weer voorbij is. Gewoon gegokt en deze keer is het gelukkig goed afgelopen.
2.De organisatie en de autoriteiten dus ook. Maar die hadden vooraf geen 200 euro (hier ergens vermeld) neergeteld die ze hoogstwaarschijnlijk niet terug konden krijgen.
Als iets met toestemming van de autoriteiten wordt georganiseerd  mag je dan toch in alle redelijkheid verwachten dat er geen onnodige risico's zullen worden genomen.


Er is niet door overlegd tot het voorbij was. Dat is absoluut niet waar. Wij hebben al aan het begin van de middag te horen gekregen dat er overleg zou zijn en dat om x tijd de beslissing zou worden genomen voor preventief op te schalen of niet. Deze beslissing is ook op dat tijdstip genomen en alles is gaan lopen zodat alles wat moest komen er was voor het weer los zou barsten.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275394 date=1402408174



Wij hebben al aan het begin van de middag te horen gekregen dat er overleg zou zijn en dat om x tijd de beslissing zou worden genomen voor preventief op te schalen of niet. Deze beslissing is ook op dat tijdstip genomen en alles is gaan lopen zodat alles wat moest komen er was voor het weer los zou barsten.

Op basis van jouw verhaal concludeer ik dan dat er in ieder geval niet gekozen is voor ontruiming. Dus dat besluit is ook in een vroegtijdig stadium genomen en dat zou het verhaal van TDMdR aannemelijk maken.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: RemRoof link=msg=1275401 date=1402408398
Op basis van jouw verhaal concludeer ik dan dat er in ieder geval niet gekozen is voor ontruiming. Dus dat besluit is ook in een vroegtijdig stadium genomen en dat zou het verhaal van TDMdR aannemelijk maken.

RemRoof

Ja, er is gekozen voor een zo'n veilig mogelijke situatie te creëren voor iedereen: dus ook voor beveiliging/hulpverlening en vrijwilligers. Door mensen bij elkaar te houden zorg je ervoor dat er minder kans is op paniek en een ongecontroleerde situatie. Ook stonden er op de podiums en hoge objecten bliksemafleiders en hier werd ruim omheen leeggehaald voor als er toch iets in zou storen. of losbreken.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275394 date=1402408174
Ik denk dat het ongeregeldheden best mee had gevallen, sfeer was echt super bij de mensen, ook toen de stortbui er overheen ging.


Er is niet door overlegd tot het voorbij was. Dat is absoluut niet waar. Wij hebben al aan het begin van de middag te horen gekregen dat er overleg zou zijn en dat om x tijd de beslissing zou worden genomen voor preventief op te schalen of niet. Deze beslissing is ook op dat tijdstip genomen en alles is gaan lopen zodat alles wat moest komen er was voor het weer los zou barsten.

Met opschalen hou je het slechte weer echt niet tegen en ook beperk je daarmee niet de mogelijke gevolgen van dat slechte weer. Opschalen doe je om zo snel en effectief mogelijk te kunnen optreden als de nood op grote schaal aan de man mocht komen.