Leuk scenario voor oefeningen gaat dit worden...
Als ik er zonder emotie en vanaf een afstand naar kijk, is er volgens mij voor gekozen om te gaan voor beheersbaarheid van een eventueel worst case scenario. Als je 60.000 man van het terrein afstuurt en het gaat mis, heb je verspreid over een groot oppervlakte slachtoffers. Meest aannemelijk is grootschalig optreden van onderkoeling en mensen die dan gaan zwerven, het Spaarnwoude-scenario zeg maar. Als je deze mogelijke slachtoffers in een beperkt gebied hebt, kun je beter opvang regelen.
Als ik het goed gelezen heb en waar al een aantal keren aan voorbij is gegaan is dat het risico op bliksem inslagen al ingeperkt was door de organisatie door rondom het terrein bliksemafleiders neer te zetten. Verder weet je wat je op jouw terrein hebt aan potentieel aan maatregelen en bescherming, dat weet je niet als je oproept tot ontruiming en het publiek gaat zwerven.
Daarnaast maak je er, als je gaat ontruimen en er volgt een worst case scenario, een probleem van met meer uitdagingen, dan als je het binnen het terrein houdt. Je moet er rekening mee houden dat, bij afgelasting, een gedeelte van de fans het daar niet mee eens zal zijn en je een openbare orde probleem hebt, met kans op grootschalige ongeregeldheden. Dit zal dan voorafgaan aan het noodweer, want je ontruimt op tijd. Als je dit risico al kan inperken en de mankracht die dit zou kosten, daardoor bij een escalatie kan inzetten voor andere taken, maak je het beheersbaarder.
Just my two cents...